ترکیه آزمون سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری را تجربه می کند

جدال تن به تن احسان اوغلو و اردوغان

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۳۶۶۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و نخست وزیر فعلی سودای رسیدن به این سمت با اختیاراتی تازه را در سر می پروراند.
جدال تن به تن احسان اوغلو و اردوغان

دیپلماسی ایرانی: کمال کلیچدار، رئیس حزب خلق جمهوری، بارزترین حزب مخالف حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان گفت که ترکیه به دلیل سیاست های دولت فعلی حاکم بر کشور در برابر قضایای مختلف منطقه ای بیش از هر زمانی در منطقه منزوی شده است. وی این اظهارات را در حالی بیان کرد که ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و نخست وزیر فعلی سودای رسیدن به این سمت با اختیاراتی تازه را در سر می پروراند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که بسیاری از مخالفان اردوغان وی را متهم می کنند که بدون دلیل کشور را وارد درگیری های منطقه ای کرده و این مساله سبب شده است تا هم پیمانان مهم و سنتی خود را از دست بدهد و دامنه دشمنان ترکیه گسترش یابد.

کلیچدار در این باره گفت: «در سوریه مسلمان مسلمان را می کشد و اردوغان کسی است که به دستشان اسلحه می دهد تا همدیگر را بکشند. و الآن کار به جایی رسیده که به دلیل سیاست های حکومت ترکیه و رهبران آن هیچ کس در خاورمیانه نمی خواهد دروازه های ترکیه را بکوبد و به سراغ آن بیاید.»

وی سپس از مواضع نخست وزیر ترکیه در قبال تحولات عراق و تحرکات شوم داعش انتقاد کرد و گفت: «وقتی که شبکه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش 49 دیپلمات ترکیه را در عراق به گروگان گرفتند، نخست وزیر ترکیه لام تا کام حرف نزد. در حالی که آنها در موصل پرچم ترکیه را از فراز کنسولگری ما به پایین کشیدند. گویی که داعش اردوغان را در ترکیه نیز به اسارت گرفته است که او جرات نمی کند حرفی بر زبان بیاورد.»

کلیچدار این اظهارات را در برابر طرفداران حزبش در استانبول ایراد کرد و از آنها خواست که از انتخاب اکمل الدین احسان اوغلو حمایت کنند.

وی در توضیح حمایتش از احسان اوغلو گفت: «ما می توانیم بر این انزوا غلبه کنیم. احسان اوغلو که 57 کشور اسلامی را در سازمان کنفرانس اسلامی اداره کرده است اکنون می تواند ترکیه را در سلامت و امنیت اداره کند، او وزنه ای مهم در خاورمیانه محسوب می شود و می تواند صلح را در منطقه محقق کند.»

رئیس حزب خلق جمهوری در ادامه افزود: «احسان اوغلو عنوان صلح و ثبات است و می تواند همه را در داخل و خارج راضی کند. او خوب می داند که کرسی ریاست جمهوری جایی برای درگیری نیست.»

مخالفان حزب عدالت و توسعه اکمل الدین احسان اوغلو، رئیس سازمان کنفرانس اسلامی را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کرده اند. طرفداران اردوغان می گویند که وی ترکی الاصل نیست، کلیچدار در رد این ادعا گفت که نوه اردوغان خود شناسنامه امریکایی دارد.

کلیچدار تاکید کرد، رئیس جمهوری ترکیه باید تمایلات سیاسی یا حزبی نداشته باشد تا بتواند همه طیف های ملت با تمامی گرایش های سیاسی مختلفشان را به خود جذب کند.

مخالفان حزب عدالت و توسعه اکمل الدین احسان اوغلو، رئیس سازمان کنفرانس اسلامی را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کرده اند. طرفداران اردوغان می گویند که وی ترکی الاصل نیست، کلیچدار در رد این ادعا گفت که نوه اردوغان خود شناسنامه امریکایی دارد.

ناظران منتقد حزب حاکم در ترکیه می گویند که اردوغان تمام تلاش خود را کرده است تا ترکیه را به یک قدرت منطقه ای صاحب وزنه های اقتصادی و سیاسی تبدیل کند اما اکنون به مرحله ای رسیده است که اهداف شخصی را به حساب مصالح مملکت پیش می گیرد و بیش از آن که به فکر کشور باشد به فکر مصالح شخصی اش است. به اعتقاد آنها اردوغان تلاش می کند از خود وجهه سلطان "فاتح"، سلطان عثمانی را بسازد و در همین راستا تلاش می کند همه تجمعات وابسته به اخوان را حول محوریت خود جمع کند، وی به گونه ای رفتار می کند گویی که یگانه چهره مدافع دین در میان اسلام گرایان اهل تسنن است. منتقدان اردوغان می گویند این صحیح است که وی توانست ترکیه را از لحاظ اقتصادی بسیار پیشرفته کرده و به سطح مطلوب برساند اما در رابطه با کشورهای عربی و منطقه سیاستی را در پیش گرفته است که به هیچ وجه به سود ترکیه نیست. منتقدان اردوغان حتی سیاست های او در رابطه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نیز به چالش می کشند و می گویند که وی دیگر آن جدیت لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا را ندارد.

در همین رابطه اکمل الدین احسان اوغلو، بارزترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با انتقادهای تند از اردوغان او را متهم به دروغ گویی و افترا کرد.پیش از این اردوغان رقیب خود احسان اوغلو را به چالش کشیده بود و با استهزا گفته بود او حتی سرود ملی کشور را هم نمی داند. در پاسخ به این ادعا احسان اوغلو 70 ساله بر سر قبر محمد عاکف ارصوی، شاعر مشهور ترکی و سراینده سرود ملی ترکیه در استانبول حاضر شد و در سخنانی گفت که میان عاکف با پدر او از ابتدای قرن بیستم و زمان شکل گیری جمهوری ترکیه روابط دوستانه بسیار نزدیکی بوده است.  وی سپس اشعاری از آخرین دیوان عاکف موسوم به "شهدای چانالکی" را برای حضار خواند. وی همچنین خطاب به اردوغان گفت: «من پسر نزدیک ترین دوست محمد عاکف ارصوی هستم. من خیلی زودتر از تو و زمانی که هنوز شیر مادرم را می خوردم سرود ملی کشورم را می دانستم.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان اکمل الدین احسان اوغلو ترکیه


نظر شما :