پس از تصرف عرسال

کابوس داعش به لبنان رسید

۱۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۶۷۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که تصرف عرسال توسط نیروهای داعش مقدمه‌ای از سوی این گروه تروریستی برای تصرف دوباره القلمون و کلید زدن نبرد دوباره در این منطقه است.
کابوس داعش به لبنان رسید

دیپلماسی ایرانی: عرسال خارج از لبنان نیست اما موقعیتش به گونه ای است که نزدیک ترین منطقه در لبنان به قلب بحران سوریه محسوب می شود. از همان روزهای اول که درگیری ها در سوریه آغاز شدند و ارتش سوریه و نیروهای نظامی حزب الله با گروه های شبه نظامی درافتادند، عرسال به منطقه ای مهم برای تجمع گروه های مسلح و انتقال گروه های نظامی و اسلحه به دیگر نقاط جنگ میان دو طرف تبدیل شد. اما هیچ گاه عرسال محل بحث یارکشی های سیاسی – نظامی دو طرف نبوده است. تا این که روز جمعه اول اوت نیروهای داعش و جبهه النصره از دو ناحیه مختلف به عرسال یورش بردند و تلاش کردند این شهر را به تصرف خود در آورند. داعش تلاش می کند این منطقه را به امارت اسلامی خود بیفزاید تا دامنه نفوذ آن به خاک لبنان نیز کشیده شود.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، از روز جمعه تا کنون ارتش لبنان درگیری های شدیدی را با گروه های شبه نظامی در این منطقه آغاز کرده است. اگر چه گلایه دارد که بدون پشتوانه سیاسی و صرفا با احساس ملی به جنگ گروه های مسلح تروریستی رفته است و احزاب سیاسی لبنانی حمایت کافی را از آن نمی کنند.

تا صبح روز دوشنبه تلاش های هیئت علمای مسلمین لبنان برای میانجی گری میان ارتش با گروه های شبه نظامی برای اعلام "آتش بس انسانی" راه به جایی نبرد. در حال حاضر نیز عرسال همچنان تحت اشغال گروه های تکفیری داعش قرار دارد.

برخی منابع آگاه در ارتش لبنان می گویند که یورش گروه های مسلح داعش و جبهه النصره با هماهنگی یکدیگر صورت گرفته و آنها به کمک هم تلاش دارند تا عرسال را به تصرف خود در آورند.  

در این میان این پرسش به وجود آمده است که آیا حمله گروه های مسلح به عرسال از قبل هماهنگ شده بوده یا واکنشی به بازداشت رهبران گروه های مسلح مستقر در عرسال و دیگر مناطق پیرامونی آن بوده است؟

ژنرال جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان در کنفرانس مطبوعاتی خود که روز یکشنبه در مقر وزارت دفاع در لبنان برگزار شد، گفت: «این حمله تروریستی به هیچ وجه ناگهانی نبوده است. بلکه از قبل هماهنگ شده بود و طرف هایی در انجام آن دست دارند. سرعت تحرک گروه های مسلح شبه نظامی و محاصره مراکز نظامی و تصرف آنها و ربودن افراد ارتش همگی موید این واقعیت است که این طرح از قبل طرح ریزی شده بوده و تنها مترصد فرصتی برای انجام آن بوده اند.»

پس از تصرف عرسال توسط نیروهای وابسته به داعش و جبهه النصره افراد مسلح شهر البقاعیه را نیز به کنترل خود در آوردند. آنها همچنین مواضع ارتش و سلاح های ذخیره آن را به تصرف خود در آورده و به اسم ابوبکر البغدادی اقدام به گشت زنی در خیابان های مناطق تحت کنترل خود کرده اند.

یک منبع آگاه به روزنامه العرب گفته است که حزب الله نیروهای خود را به مناطق پیرامون عرسال گسیل داشته و آنها در بخشی از مناطق مرزی تحت کنترل ارتش سوریه و مناطق شیعه نشین لبنان مستقر شده اند.

ارتش می گوید که ابو حسن الفلسطینی، امیر "دولت اسلامی" در القلمون دستور به اشغال ارسال داده است و ظرف چند ساعت پس از دستور او نیروهای مسلح وابسته به داعش خیابان های عرسال را به تصرف خود در آوردند. آنها سپس راه های اصلی مرتبط به مناطق مجاور آن را بستند و حملاتی را به مراکز ارتش در عرسال انجام دادند.

این برای چندمین بار است که عرسال به جبهه ای برای رویارویی ارتش لبنان با شبه نظامیان مسلح نزدیک به القاعده تبدیل می شود. ارتش لبنان می گوید که موفق شده احمد جمعه، عضو سابق جبهه النصره که مسئول گردان موسوم به "فجر اسلام" است و با ابو بکر البغدادی بیعت کرده و به داعش پیوسته است را دستگیر کند.

در همین رابطه ولید جنبلاط، رهبر درزی های لبنان، رئیس حزب سوسیالیست پیشرو و نماینده مجلس این کشور روز یکشنبه نسبت به تحرکات داعش هشدار داد و در رویکردی در دفاع از مواضع حزب الله گفت: «این که عده ای می گویند اگر حزب الله در سوریه دخالت نکرده بود داعش به لبنان نمی آمد به هیچ وجه صحیح نیست.»

وی تاکید کرد، خطر داعش اکنون زنگ هشدار را به صدا در آورده و اکنون وضعیت کشور در موقعیت چراغ زرد است که می تواند به سرعت به چراغ قرمز تبدیل شود.

پس از تصرف عرسال بسیاری از خانواده های ساکن در این شهر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به شهرهای دیگر نقل مکان کرده اند. با این حال ناظران محلی می گویند با وجود این که نیروهای وابسته به داعش همچنان در خیابان های شهر جولان می دهند اما فضای عموم شهر در آرامش است. اگر چه برخی خبرها نیز حکایت از عقب نشینی آنها از برخی مناطق در پی حمله ارتش لبنان دارد.

این در حالی است که به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، هزاران پناهنده سوری که در منطقه التلال، نزدیک به شهر عرسال پناه گرفته اند با حمله داعش و آغاز زد و خوردها با ارتش لبنان از ترس بمباران پناهگاه های خود را ترک کرده اند.

اکثریت ساکنین شهر عرسال سنی مذهب هستند و به همین دلیل از مدافعان سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می شوند اما مناطقی در پیرامون این شهر هم وجود دارد که شیعه نشین هستند و از طرفداران حزب الله و بشار اسد محسوب می شوند.

یک منبع آگاه به روزنامه العرب گفته است که حزب الله نیروهای خود را به مناطق پیرامون عرسال گسیل داشته و آنها در بخشی از مناطق مرزی تحت کنترل ارتش سوریه و مناطق شیعه نشین لبنان مستقر شده اند. با این حال هیچ منبع رسمی ای از درگیر شدن حزب الله با نیروهای داعش و گروه های تروریستی در کنار ارتش لبنان خبر نداده است.

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که تصرف عرسال توسط نیروهای داعش مقدمه ای از سوی این گروه تروریستی برای تصرف دوباره القلمون و کلید زدن نبرد دوباره در این منطقه است. گروه های تروریستی وابسته به داعش و جبهه النصره از شکستی که در نبرد القلمون خورده اند به شدت خشمگین هستند و برای همین تلاش می کنند که نبرد دوباره ای را برای بازپس گیری این منطقه آغاز کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عرسال داعش ارتش لبنان جبهه النصره لبنان سوريه


نظر شما :