عربستان باید به جنگ داعش برود!

۱۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۳۸۱۴۰ سرخط اخبار

در شرایطی که داعش به رشد و پیشروی خود ادامه می دهد، بسیاری از مفسران عربستان را به عنوان منشاء این گروه معرفی می کنند و اکثرا بر این اعتقاد هستند که آمریکا تنها نیرویی است که می تواند آن را متوقف کند. اما روز نامه نیویورک تایمز در مطلبی معتقد است هر دوی این ارزیابی ها غلط است. این روزنامه پس از ان که باراک اوباما اعلام کرد مشکل دولت ها سنی منطقه ایران نیست بلکه افراط گرایی سنی است در تحلیلی نوشت که عربستان تنها کشوری است که می تواند داعش را شکست دهد.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز در این تحلیل نوشته است:  عربستان منشا داعش نیست، بلکه هدف اولیه آن محسوب می شود.
هدف اصلی داعش بازسازی خلافت است و از آنجایی که عربستان مرکز اسلام و نگهبان دو مسجد مقدس در مکه و مدینه محسوب می شود، راه داعش برای خلافت از میانه این پادشاهی و سلطنتش می گذرد. در واقع داعش حتی کمپینی را نیز علیه عربستان به راه انداخته و آن را «قادمون» نامیده تا این کشور را به تصرف درآورد. عربستان این گروه را در لیست حامیان تروریست خود قرار داده و اعلام کرد تامین مالی داعش جرم محسوب می شود و مجازات شدیدی دارد و طی ماه های اخیر حامیان و عاملان داعش را دستگیر کرده است.
داعش از عربستان ظهور نکرد بلکه از عراق پس از جنگ و بقایای مقامات ارشد لشکر صدام حسین و شبکه های محلی پشتیبانی آنها در عراق و سوریه به وجود آمد. همین امر داعش را قادر به تصرف بخش قابل توجهی از این سرزمین ها در هر دو کشور و ضبط دارایی های اقتصادی، مالی و انرژی آنها کرد و به آنها استقلال مالی بخشید. حال آنها به دنبال ثروت عربستان هستند.
میدان های نفتی بزرگ این پادشاهی و ثروت پولی آن همواره مورد طمع القاعده بوده و حال مورد توجه داعش قرار دارد. مسلما القاعده و داعش بجز طمع نسبت به ثروت این پادشاهی، روش این کشور برای به روز شدن را تحقیر کرده و معتقدند از راه و روش درست اسلام منحرف شده است.
نیویورک تایمز در تحلیل خود با بیان اینکه سلفی گری داعش با سلفی گری سعودی متفاوت است با بیان اینکه داعش یک تهدید جدی است می نویسد: این گروه یک جنبش تشنه به خون است که می تواند مردان و زنان جوان ناراضی را پیدا کند و آنها را از میان جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری سنی های جهان به استخدام خود درآورد. این گروه با محدودیت های بیشمار گروه های دیگر روبرو نیست. با توجه به چنین پتانسیلی برای رشد، داعش باید همین حالا نابود شود.
این روزنامه مدعی می شود که عربستان تنها قدرت حاضر در منطقه است که قدرت و مشروعیت شکست دادن داعش را دارد. دولت عربستان که توانسته به طور موثری القاعده را در پادشاهی خود ریشه کن کند، با تجربه ای که دارد در موقعیت منحصربه فردی برای مقابله با داعش که به هر حال یک سازمان نشات گرفته از القاعده بوده، قرار گرفته است.

کلید واژه ها: القاعده


نظر شما :