مردی که به دنبال لغو توافق هسته ای جهان با تهران است

دیک چنی و تمایل عجیب برای حمله به ایران

۲۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۳۸۲۴۸ خاورمیانه یادداشت
چنی در حالی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مطمئن است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این موضوع بی خبر هستند. در سال 2007 این نهادها اعلام کردند که ایران تصمیمی مبنی بر ساخت سلاح هسته ای نگرفته است
دیک چنی و تمایل عجیب برای حمله به ایران

دیپلماسی ایرانی: دیک چنی معاون جورج دبلیو بوش این هفته سخنرانی ای در موسسه آمریکن اینترپرایز داشت، علاوه بر وی افرادی همچون ریچارد پرل، مایکل لدین و دنیل پلتکا هم حضور داشتند. کسانی که ما را وارد بدترین بحران سیاست خارجی از زمان جنگ ویتنام کردند. البته باید به این افراد نام پل ولفوویتز و جان بولتون که به همراه چنی کمک های کلانی به موسسه آمریکن اینترپرایز که تبدیل به اتاق فکر نئو محافظه کاران شده است، داشته اند را هم اضافه کرد. علاوه براین افرادی همچون پل پیلار، مایکل هرش و دانا میلبنک هم درباره حضور چنی مقاله نوشتند، بهترین نتیجه گیری را میلبنک انجام داده است:

«می توان درباره این که آیا اقدامات داعش و اشتباهات اوباما بیشتر باعث بی ثباتی شده است یا جنگ های بوش-چنی بحث کرد. اما چنی که متخصص شناسایی شکست های اوباما است، وقتی نوبت به خودش می رسد، کور می شود. وی گفته است «سیاست عدم مداخله همانند مخالفت با آن تنگ نظرانه است. این رئیس جمهور فقط در زمان وقوع حوادث به خودش اطمینان دارد» فقط احساس خودآگاهی است که به چنی کمک می کند تا این حرف ها را بزند»

البته حس خودآگاهی، و عدم وجود شک، یا پذیرش، چه برسد به حسرت برای اشتباهات گذشته، چیزی است که بسیاری از نئوکان ها به همراه چنی که تقش عمده ای در دیدگاه های امپریالیستی نئو محافظه کاران دارد، فاقد آن هستند. در همین رابطه می خواستم درباره آن چه که وی درباره ایران گفته است، اشاره کنم: «همه ی ما می دانیم که دولتمردان ایران بیشتر از هرچیز به دنبال سلاح هسته ای هستند»(!!!!)

 درحالی که ممکن است ایران بخواهد به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای برسد و یا حتی از ترس چهره های تندرویی همچون چنی، سلاح هسته ای بسازد، چنی چگونه به این نتیجه رسیده است، که ایران «بیشتر از هر چیز» به دنبال ساخت سلاح هسته ای است؟ به نظر ی رسد آنها در وضعیت فعلی به دنبال ساختار امنیتی جدیدی برای منطقه هستند تا منافعشان به طور کامل به رسمیت شناخته و امنیتشان تامین شود به گونه ای که یا تحریم ها پایان یابد و یا این که به اقتصاد جهانی بپیوندند. در کلماتی که چنی استفاده کرده است نشانه هایی از اسلام هراسی هم دیده می شود.

چنی در حالی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مطمئن است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این موضوع بی خبر هستند. در سال 2007 این نهادها اعلام کردند که ایران تصمیمی مبنی بر ساخت سلاح هسته ای نگرفته است. حتی نهادهای اطلاعاتی رژیم اسرائیل هم نتیجه گیری مشابهی داشته اند، اما مثل این که چنی بهتر از همه می داند. چنی مشابه این اظهارات را در سال 2002 درباره ی صدام و عراق هم داشته است. چنی در 24 مارس 2002 با حضور در سه برنامه ی تلویزیونی گفت :

«دلیل خوبی وجود دارد تا ما قبول کنیم که وی همچنان به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. آیا یک کلاهک را در عرض یک سال یا پنج سال می سازد؟ نمی توانم دقیق بگویم» (ان بی سی)

«صدام حسین با ثروت نفتی بزرگی که در اختیار دارد و دارای سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی است، ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته ای برود. من فکر می کنم این یک گزاره ترسناک برای هرکسی باشد که به آن فکر کند» (سی بی اس)

«این مرد یک شر بزرگ است، همان طور که رئیس جمهور گفته است. او به شدت به دنبال ساخت سلاح هسته ای است» (سی ان ان)

خوب حالا چنی در سخنرانی اش در آمریکن اینترپرایز درباره این که ایالات متحده باید چه اقدامی درباره ایران انجام دهد چه گفته است؟

«ما باید به وضوح مشخص کنیم که ایران مجهز به سلاح هسته ای یک خطر واقعی برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه است. ما باید هرگونه توافقی که به ایران اجازه می دهد سانتریفیوژهایش بچرخند و اقدام به غنی سازی اورانیوم کند را رد کنیم. تهران باید بداند، ایالات متحده اجازه نمی دهد که این اتفاق رخ دهد و اگر لازم باشد باید با استفاده از اقدام نظامی آنها را متوقف کرد» از جملات چنی این گونه می توان استدلال کرد که ایالات متحده برای آن که مانع از امضای توافق خودش با ایران شود باید به آن حمله کند؟!

نویسنده: جیم لوب/ منبع: لوبلاگ

ترجمه: حسین هوشمند

توضیح: انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا در راستای آشنایی مخاطب های دیپلماسی ایرانی با نگاه کارشناسان غربی منتشر شده است.

انتشار اولیه : شنبه 22 شهریور 1393 / باز انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1393

کلید واژه ها: ديك چني حمله به ايران ايران آمريكا نئو محافظه كاران جورج دبليو بوش


( ۱۵ )

نظر شما :