تونی بلر: تجزیه بریتانیا عاقلانه نیست

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۳۸۲۷۰ سرخط اخبار

نخست وزیر پیشین انگلیس با بیان اینکه امیدوار است مردم اسکاتلند به استقلال رای مثبت ندهند، گفت: تجزیه بریتانیا اقدام عاقلانه ای نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرنوشت انگلیس در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد چرا که نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم اسکاتلند به دو دسته مساوی میان حامیان اتحاد با انگلستان و حامیان جدایی طلبان تحت رهبری الکس سالموند، رهبر ناسیونالیست اسکاتلند تقسیم شده اند.

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس که در اسکاتلند متولد شده در کنفرانسی امنیتی در کی یف گفت: امیدوارم که مردم اسکاتلند به اتحاد با بریتانیا رای مثبت دهند.

وی افزود: با توجه به تمام دلایلی که رهبران تمامی احزاب انگلیس مطرح کرده اند، در قرن 21 تجزیه ائتلاف سرزمینمان از نظر سیاسی، اقتصادی و حتی نظر احساسی عاقلانه نیست.

بلر که از سال 1977 تا 2007 میلادی به عنوان نخست وزیر انگلیس خدمت کرده، به طور گسترده در مناقشات بر سر استقلال اسکاتلند غایب بود اما گوردون براون، جانشین وی نقش مهمی در کمپین اتحاد طلب ایفا کرده است.

رفراندوم استقلال اسکاتلند قرار است در 18 سپتامبر (27 شهریور) برگزار شود و ممکن است که اتحاد 307 ساله اسکاتلند و انگلستان لغو شود. بریتانیا یا پادشاهی متحد بریتانیا با نام رسمی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. این کشور از چهار بخش تشکیل شده است. سه بخش آن کشورهای باستانی انگلستان و اسکاتلند و ولز هستند که روی هم بریتانیای کبیر را تشکیل می دهند و بخش چهارم ایرلند شمالی است که در جزیره ایرلند قرار دارد.

اسکاتلند دارای جمعیت کمی نسبت که کل جمعیت بریتانیاست، اما از منابع غنی نفت و گاز در دریای شمال برخوردار است. اسکاتلند و انگلستان تا سال ۱۷۰۷ کشورهایی با پادشاهی مستقل بودند اما در تاریخ یکم ماه مه ۱۷۰۷ دو کشور طی توافقنامه ای با هم متحد شده، کشور «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر» را به وجود آوردند.

کلید واژه ها: اسکاتلند انگلستان بریتانیا


نظر شما :