دیدارهای دیپلماتیک ظریف در نیویورک

۳۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۲:۵۳ کد : ۱۹۳۸۶۴۶ سرخط اخبار

ملاقات معاون دبیرکل در امور کار و امداد سازمان ملل

معاون دبیر کل در امور امداد و کار سازمان ملل امروز در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با دکتر ظریف دیدار کرد. آقای پیر کرینبویل Piere Krahenbuhl در این ملاقات فعالیت های آژانس کار و امداد را تشریح کرد و ضمن اعلام اینکه با توجه به جنگ اخیر غزه شرایط فعالیت این آژانس برای کمک به فلسطینیان غزه بیش از گذشته متمرکز شده است افزود: آمار آواگان و میزان بیکاری و وضعیت نابسامان دانش آموزان فاقد مدرسه شرایط را بسیار سخت تر از گذشته کرده است. معاون دبیر کل ، ارسال کمک های بیشتر از سوی کشورها و نهادهای داوطلب امداد رسانی را برای کمک به بهبود شرایط مهم دانست و تسهیل شرایط سیاسی و ارائه دسترسی ها برای تسریع در کمک رسانی را بسیار موثر دانست. دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات اقدامات جمهوری اسلامی ایران طی جنگ اخیر غزه را تشریح کرد و بویژه فعال شدن کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر اعضا برای موضوع بازسازی را نیز از آن جمله برشمرد. دکتر ظریف در این دیدار لزوم تسریع در تامین نیازهای اساسی مردم غزه و تسهیل شرایط و راههای امدادرسانی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به طولانی بودن امور اجرایی روند کمک رسانی کشورها به فلسطینیان ساکن غزه، سرعت عمل و سهولت در ارسال کمک ها را یک قدم اساسی در کمک به بهبود شرایط غزه دانست. ایشان در این دیدار با اعلام مواضع صریح سیاسی ایران در خصوص مساله فلسطین خاطر نشان ساخت جمهوری اسلامی ایران تقویت وحدت گروههای مختلف فلسطینی را برای حل مشکلات بسیار مهم و موثر می داند و معتقدیم همبستگی و وحدت هرچه بیشتر میان فلسطینیان مانع از تحمیل شرایط و زیاده طلبی های رژیم صهیونیستی خواهد شد.

ایشان در این دیدار تداوم همکاری و تماس ایران با آژانس امداد و کار ملل متحد را برای کمک به مردم غزه مورد تاکید قرار داد.

ملاقات با رئیس کمیته جهانی صلیب سرخ

آقای پیتر مورر Peter Maurer رئیس کمیته جهانی صلیب سرخ صبح امروز با حضور در محل اقامت دکتر ظریف با ایشان دیدار و گفتگو کرد.

آقای مورر در این دیدار با تشریح مشکلات موجود د روند کمک رسانی به مردم عراق در مناطقی که تحت نفوذ و تسلط گروههای تروریستی قرار دارد ابراز علاقمندی نمود تا با افزایش دیدارها و رایزنیهای صلیب سرخ با جمهوری اسلامی ایران راههای مناسب تری برای ارائه خدمات بیشتر به مردم عراق یافت شود.
وی وضعیت کمک رسانی در مناطق مختلف سوریه را بدلیل همکای موثر دولت اینکشور بهتر از گذشته توصیف نمود و در عین حال ابراز امیدواری نمود با مساعدت جمهوری اسلامی ایران روند این اقدامات مورد حمایت و تقویت بیشتر قرار گیرد.

آقای دکتر ظریف نیز در این دیدار ضمن اشاره به افزایش نگرانیها نسبت به پدیده ضد انسانی تروریزم و جنایات گسترده گروههای تروریستی فعال در منطقه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش همکاریها با سازمان صلیب سرخ جهت کاهش مشکلات ملتهای عراق و سوریه اعلام نمود.

وی تقویت همکاری های دو جانبه و سه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، سازمان صلیب سرخ و کشورهای عراق و سوریه را برای دستیابی به این هدف امری ضروری دانست و افزود : جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکاری در این باره استقبال می نماید.

ملاقات با وزیر امور خارجه مکزیک

آقای خوزه آنتونیو کوری برنا Jose Antonio Kuriberena وزیر امور خاجه مکزیک صبح امروز با حضور در محل اقامت آقای دکتر ظریف با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار آخرین تحولات منطقه ای ، روند مذاکرات هسته ای و راههای تقویت مناسبات دو جانبه فیمابین مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.
آقای دکتر ظریف ضمن اشاره به ظرفیتها و قابلیتهای دو کشور در دو منطقه مهم جهان و ارتقاء مناسبات را تامین کننده منافع مشترک و موجب افزایش اثرگذاری در مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی دانست.
وزیر خارجه کشورمان ضمن تبیین آخرین تحولات غرب آسیا و تهدیداتی که از سوی گروههای تروریستی فعال متوجه کشورهای این منطقه و سایر نقاط جهان است اظهار داشت: سیاستهای اشتباه امریکا در گذشته و تکرار آن و همچنین عدم هشیاری لازم از سوی برخی کشورها در برخورد ریشه ای با پدیده تروریزم موجب تقویت آنان و افزایش نگرانی ها گردیده است.
آقای کوری برنا وزیر امور خارجه مکزیک نیز در این دیدار با اشاره به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف نسبت به دستیابی به توافق جامع هسته ای و رفع تحریم ها علیه کشورمان تا قبل از سوم آذر ماه ابراز امیدواری نمود.
وزیر امور خارجه مکزیک خطر تروریزم را پدیده ای بسیار خطرناک که موجب نگرانی مشترک ملتهاست توصیف کرد و ضرورت برخورد اساسی و همه جانبه با این پدیده را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به ظرفیتهای موجود دو کشور ، آمادگی مقامات مکزیک را برای تقویت روابط دو جانبه و افزایش رایزنی های سیاسی پیرامون موضوعات منطقه ای و بین المللی اعلام نمود.

ملاقات با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب امروز طی دیدار در نیویورک پیرامون آخرین تحولات منطقه ای، فعالیت های تروریستی و افراطی و موضوع ائتلاف بین المللی ضد داعش گفتگو و تبادل نظر کردند. در این ملاقات که در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان صورت گرفت دکتر ظریف خاطر نشان ساخت باید همه کمک کنیم تا مشکلات جاری مرتفع شود و شرایط امروز بویژه فعالیت گروههای تروریستی در منطقه نیازمند گفتگو و همکاری و مسئولیت پذیری است. ایشان وحدت جهان اسلام و پرهیز جدی از موضوعات فرقه ای و طائفه ای را حائز اهمیت شمرد و گفت : وجهه جهان اسلام هدف قرار گرفته و طرح بحث های اختلاف برانگیز میان شیعه و سنی به انحراف کشاندن مبارزه با تروریسم و افراطی گری جاری است. ایشان آمادگی و عزم ایران برای گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه برای رفع تهدید جاری را مورد تاکید قرار داد و اعزام معاون عربی و افریقائی وزات امور خارجه به عربستان را گامی برای کمک به حل مسائل منطقه و تقویت زمینه های همکاری توصیف کرد
آقای نبیل العربی در این ملاقات ضمن بیان نتایج نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب اظهار داشت: متاسفانه فعالیت تروریست ها علیه مسلمانان و بنام جهان اسلام صورت می گیرد و باید همه تلاش کنیم مانع این خطر فراگیر شویم.
دکتر ظریف و نبیل العربی تداوم تماس ها و رایزنی پیرامون روند تحولات و مقابله با تروریسم و بررسی راههای حل معضل جاری و کمک و همکاری در این زمینه را مورد توافق قرار دادند.

کلید واژه ها: دکتر ظریف مکزیک نبیل العربی صلیب سرخ


نظر شما :