سود روسیه و چین از تحریم های ایران

آیا سیاست تعامل روحانی جواب خواهد داد؟

۱۳ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۳۹۲۶۷ اخبار اصلی اروپا
معاون سابق وزارت خارجه ایران می گوید سیاست های روحانی در رابطه با جهان یا در رابطه با غرب مبتنی بر «تعامل سازنده» به منظور رفع سوء تفاهم ها در رابطه با نقش ایران در منطقه، روابط با همسایگان و نقش بین المللی تهران است.
آیا سیاست تعامل روحانی جواب خواهد داد؟

دیپلماسی ایرانی: تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه تهران به منافع اقتصادی اروپا و ایران آسیب زده است، همچنین موجب روابط نزدیک تر با روسیه و چین شده است. این مسئله را معاون سابق وزارت خارجه ایران می گوید. غلامعلی خوشرو در حاشیه نشست «گفتگوی تمدن ها» که روز 28 سپتامبر در رودز یونان برگزار شد، گفت «روابط خوبی میان تهران و مسکو جریان دارد» ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دومین بار در یک ماه گذشته با حسن روحانی همتای ایرانی اش در اجلاس سران دریای خزر که روز 29 سپتامبر در آستاراخان برگزار شد، دیدار کرد.

خوشرو تایید کرد که مذاکرات با روسیه برای خرید نفت ایران در هنگام تحریم ها، انجام شده است. وی می گوید «آمریکایی ها تحریم های یک جانبه ای را وضع کردند. اگر کشوری همانند روسیه یا چین بخواهد نفت ایران را بخرد، هیچ کس نمی تواند آنها را تحریم کند» وی در ادامه می گوید «تحریم های آنها تاثیری منفی بر اقتصاد اروپا داشته است، به ویژه این که روابط ما با روسیه و چین در زمینه های اقتصادی بهبود یافته است و اروپا اصلی ترین بازنده ی این شرایط است»

خوشرو معتقد است «اروپا منافع خودش را می داند و آنها باید آمریکا را متقاعد کنند تا از اعمال تحریم های یک جانبه و فشار به کشورهای مستقل دست بردارد. آمریکا باید این اقدامات را کنار بگذارد چون اروپا دنباله رو آمریکا است» خوشرو به لغو تدریجی تحریم ها امیدوار است و معتقد است که این اقدام به اروپا کمک می کند تا از بحران اقتصادی خارج شود. وی در این رابطه می گوید «به شرایط یونان نگاه کنید. یونان یکی از خریداران نفت ایران بود و هم اکنون به خاطر فشار آمریکایی ها خرید نفت را متوقف کرده است. همین وضعیت را ایتالیا، اسپانیا و دیگر کشورها هم دارند. آنها خودشان را در شرایط سختی قرار داده اند»

خوشرو درباره ی ادامه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 هم می گوید «آنها باید متعهد شوند که چگونه می خواهند تحریم ها را لغو کنند. مذاکرات ما در حال پیشروی است ولی هنوز به توافق نهایی که می تواند همگان را خوشحال کند، نرسیده است» تهران و شش کشور تا 24 نوامبر فرصت دارند تا درباره ی مسائل کلیدی به تفاهم مشترکی برسند. خوشرو در این باره می گوید «من تا حدودی به این که آنها می توانند به توافق دست پیدا کنند، خوشبین هستم. اما هنوز، ایران می گوید اگر اروپا یا آمریکا یا دیگران نگران ماهیت برنامه هسته ای ایران هستند، ما آماده هستیم تا شفافیتمان را نشان دهیم و تا جایی که ممکن است اجازه ی بازرسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی را می دهیم و همچنین ضمانت های عینی می دهیم تا معلوم شود برنامه ی ما صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند. پس از آن هیچ دلیلی و توجیهی برای دیگر کشورها باقی نمی ماند تا مانع از دستیابی دیگر کشورها به حقوقشان شوند»

معاون سابق وزارت خارجه ایران می گوید سیاست های روحانی در رابطه با جهان یا در رابطه با غرب مبتنی بر «تعامل سازنده» به منظور رفع سوء تفاهم ها در رابطه با نقش ایران در منطقه، روابط با همسایگان و نقش بین المللی تهران است. خوشرو معتقد است «اگر اوضاع سیاسی همان گونه که رئیس جمهور روحانی می خواهد، پیش برود، سپس راه برای روابط بهتر اقتصادی هم هموار خواهد شد» وی به این نکته هم اشاره کرد که ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است که می تواند آن را به نقاط مختلف جهان صادر کند. خوشرو در ادامه می گوید «نیاز اروپا و آسیای شرقی به گاز و انرژی در حال افزایش است. آنها نیازمند منابع با ثبات همانند ایران هستند»

منبع: New Europe/ ترجمه: حسین هوشمند     

کلید واژه ها: خوشرو ایران روسیه چین اروپا


نظر شما :