انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

استفاده ابزاری جمهوری خواهان از داعش

استراتژی جمهوری خواهان احمقانه نیست، چون رای دهندگان آمریکایی به داعش اهمیت می دهند. براساس نظرسنجی گالوپ که روز دوشنبه منتشر شد، وضعیت داعش در عراق و سوریه چهارمین نگرانی رای دهندگان می باشد.
استفاده ابزاری جمهوری خواهان از داعش

دیپلماسی ایرانی: ترس احساس قدرتمندی است. ترس راهنمای خوبی برای زمان تصمیم گیری نیست، اما در سال انتخابات همانند سال 2014 که بسیاری از رای دهندگان احساس سرخوردگی و انزجار می کنند، سیاستمداران فکر می کنند که این بهترین شانسشان است. تبلیغات و مناظره های انتخاباتی جمهوری خواهان به طور کامل بر این مبنا استوار نیست ولی دموکرات ها در مقایسه با آنها کمتر از این ابزار استفاده می کنند.

جرمی دبلیو پیترز در نیویورک تایمز می گوید «جمهوری خواهان معتقدند که رقابت های انتخابات کنگره را باید به موضوعات ملی ربط بدهند» آن گونه که رینس پرایباس رئیس کمیته ملی حزب جمهوری خواه می گوید این موضوعات در حال حاضر واقعاً بد هستند – ابولا، داعش، رسوایی های سرویس مخفی- و بیشتر به عنوان اشتباهات اوباما به آنها نگاه می شود و به زعم وی از آن جایی که نام اوباما در برگه های رای گیری نیست، تمام دموکرات هایی که کاندیدای انتخابات کنگره می باشند، معاونین وی محسوب می شوند.

برداشتی که از اقدامات دموکرات ها وجود دارد این است که آنها به دنبال راهکارهای نرم در مقابله با داعش هستند. کنگره که به سرعت با درخواست اوباما برای تامین بودجه برای آموزش شورشیان سوری مخالف داعش موافقت کرد، به جای این که در این باره بحث کند که اوباما باید چه کاری در عراق و سوریه انجام دهد، مشغول مبارزات انتخاباتی است. اما برنامه ی بلند مدت اوباما که شامل استفاده از نیروی زمینی نمی شود مانع از فتح مناطق جدید توسط داعش نشده است، به همین دلیل جمهوری خواهان معتقدند که این یک شکست خطرناک می باشد.

جو پاندر رئیس یکی از گروه های متحد جمهوری خواهان به دیلی بیست می گوید «داعش یکی از چیزهایی است که منجر به ایجاد بحران ذهنی در میان رای دهندگان می شود و هنگامی که شما چیز زیادی درباره ی این که اقتصاد به کجا می رود، نمی دانید، این مسئله ی جدیدی است» این استراتژی جمهوری خواهان احمقانه نیست، چون رای دهندگان آمریکایی به داعش اهمیت می دهند. براساس نظرسنجی گالوپ که روز دوشنبه منتشر شد، وضعیت داعش در عراق و سوریه چهارمین نگرانی رای دهندگان می باشد.

78 درصد از مردم گفته اند که این مسئله تاثیری بیش از اندازه یا خیلی مهم بر رای آنها دارد و رای دهندگان درباره مواجهه با این وضعیت، به جمهوری خواهان اعتماد بیشتری دارند. علاوه بر این داعش دومین اولویت برای رای دهندگان جمهوری خواه می باشد. 85 درصد از آنها گفته اند که این مسئله تاثیر مهمی بر رای آنها دارد. در نظرسنجی ای بی سی نیوز و واشینگتن پست که روز چهارشنبه منتشر شد، رضایت از اوباما در زمینه ی مواجهه با داعش در دو هفته ی اخیر 15 درصد کاهش یافته است و به 35 رسیده است. این درحالی است که میزان مخالفت با وی به 51 درصد رسیده است.

جمهوری خواهان برای مبارزه با داعش برنامه ی بهتری ندارند، در واقع اصلاً برنامه ای ندارند. در صورتی که آنها بر سر هر چیزی با اوباما اختلاف نظر دارند، از جمله اعزام نیروی زمینی، همین که کاخ سفید در دست آنها نیست و نیازی به انجام عملی در این رابطه ندارند، کفایت می کند.

دموکرات ها هم می توانند از نظرسنجی ها استفاده کنند. آنها می خواهند که رای دهندگان از جمهوری خواهان بترسند یا این که حدقل دموکرات ها دلسرد تشویق به رای دادن شوند. به طور مثال در نظرسنجی ای بی سی نیوز و واشینگتن پست، دموکرات ها با 46 درصد در برابر 44 درصد جمهوری خواهان، اولویت رای دهندگان در انتخابات مجلس نمایندگان می باشند. اما وقتی صحبت از رای دهندگان احتمالی باشد جمهوری خواهان 50 درصد و دموکرات ها 43 درصد آرای آنها را در اختیار دارند.

جمهوری خواهان در مقایسه با دموکرات ها در سطح کشور از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. محبوبیت حزب جمهوری خواه 33 درصد و محبوبیت حزب دموکرات 39 درصد است. تمایل دموکرات ها برای این که نشان دهند انتخابات درباره ی حزب اقلیت است، همیشه کار نمی کند. شما مطمئناً قرار نیست مبتلا به ویروس ابولا شوید، و کسی را هم در نزدیکی تان نمی شناسید که به آن مبتلا شده باشد. قرار نیست داعش به مرزهای جنوبی حمله کند –مرزهایی که در مقایسه با سال 2001 خیلی بیشتر محافظت می شوند- جمهوری خواهان آن چنان کرسی ای به دست نخواهند آورد که هر کاری که خواستند بتوانند انجام دهند -البته حداقل تا دو سال آینده- و اگر اکثریت سنا را هم به دست آورند، بن بست سیاسی موجود در کشور عمیق تر خواهد شد.

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: انتخابات 2014 انتخابات آمريكا انتخابات ميان دوره اي جمهوري خواهان


نظر شما :