چشمان خیره جامعه جهانی به سفر نخست‌وزیر عراق

چرا سفر العبادی به تهران مهم است؟

۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۹۳۹۷۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
این که نخست وزیر عراق اولین سفر دو جانبه خود را به ایران اختصاص می‌دهد، نشان از میزان نفوذ و جایگاه بالای ایران در عراق دارد.
چرا سفر العبادی به تهران مهم است؟

دیپلماسی ایرانی: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نخستین سفر دو جانبه خود را به ایران انجام می دهد. البته وی پیش از این در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود و با مقام های امریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دیدارهای مفصل و خوبی داشته بود، اما سفر او به ایران نخستین سفر خارجی دو جانبه بعد از تصدی پست نخست وزیری عراق محسوب می شود.

نکته از همین جا روشن می شود. این که نخست وزیر عراق اولین سفر دو جانبه خود را به ایران اختصاص می دهد، نشان از میزان نفوذ و جایگاه بالای ایران در عراق دارد. این مساله نشان می دهد که عراق به عنوان دومین کشوری که شیعیان در آن اکثریت را در تقسیم قدرت دارند تا چه اندازه به ایرانی که نخستین کشور شیعی جهان محسوب می شود، تکیه دارد و اعتماد کرده است.

نکته دوم به این مساله باز می گردد که با وجود این که حیدر العبادی به نیویورک رفته است و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهوری امریکا و مقامات ارشد این کشور دیدار کرده است اما آن سفر را نمی توان سفر دو جانبه نامید. چرا که در آن فصل مشخص مقام های بسیاری به نیویورک به عنوان کشوری که میزبان مجمع عمومی سازمان ملل است سفر می کنند و در حاشیه آن با مقام های امریکایی دیدار می کنند. با وجود این که امریکا در عراق نفوذ بسیاری دارد و بر کسی پوشیده نیست که این نفوذ تا چه اندازه گسترده و عمیق است و با وجود این که امریکا نسبت به تحولات عراق مسئول است چرا که به این کشور حمله نظامی انجام داده و با حکومت جدید آن توافق نامه امنیتی امضا کرده است و حتی در بحث مبارزه با داعش برای دفاع از عراق پیمان عریض و طویل بین المللی مبارزه با داعش تشکیل داده است، اما حیدر العبادی به جای این که نخستین سفر خود را به واشنگتن انجام دهد و بر اساس پروتکل های کشورهای دوست در کنگره این کشور برای نمایندگان امریکایی سخنرانی کند، نخستین مقصد خود را به تهران انجام می دهد و دیدار با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران که احتمالا دیدار با مقام معظم رهبری نیز در دستور کار آن است، در اولویت دستورالعمل های دیپلماتیک خود قرار می دهد. این مساله نشان می دهد که اهمیت ایران برای عراق اگر بیشتر از اهمیت امریکا برای آن نباشد (که در عمل ثابت شده که هست) در آن سطح است.

دیدار با مقام معظم رهبری اهمیت بسیاری دارد. آیت الله خامنه ای نه تنها رهبر جمهوری اسلامی ایران بلکه رهبر سیاسی تمام شیعیان جهان است. برای همین دیدار حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر شیعی عراق با ایشان اهمیت بین المللی گسترده ای دارد. همان طور که دیدارهای نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق با مقام معظم رهبری نیز همیشه بازتاب های گسترده منطقه ای و بین المللی داشت.

نکته سوم به اهمیت ایران در مبارزه با داعش باز می گردد. بر کسی پوشیده نیست که بیش از امریکا و متحدانش در پیمان بین المللی مبارزه با داعش این ایران است که عملا ثابت کرده که در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارد. در حالی که جامعه جهانی و امریکا ایران را از پیمان بین المللی مبارزه با داعش کنار گذاشته اند، حیدر العبادی به تهران می آید تا نخستین رایزنی دو جانبه خود را در مقوله مبارزه با داعش با مقام های جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. مساله ای که به روشنی بازگوکننده اهمیت ایران در جبهه مبارزه با داعش است.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرده است که سفر حیدرالعبادی به ایران در راستای همسو کردن تلاش های منطقه و جهان برای کمک به عراق در جنگ با داعش است. پایگاه خبری السومریه نیوز با انتشار بیانیه دفتر نخست وزیری عراق نوشت که این سفر یک روزه خواهد بود. السومریه نیوز همچنین نوشت که دیدار با مقام معظم رهبری در برنامه های او پیش بینی شده و قرار است وی در این دیدار درباره مقابله با داعش با ایشان رایزنی کند. به نوشته سومریه نیوز سفر عبادی به تهران به دلیل ایجاد هماهنگی میان مواضع دو کشور به ویژه درباره فعالیت گروه های تروریستی و نقش ایران در مقابله با این ترورست ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

حیدر العبادی دقیقا دو روز بعد از آن که کابینه اش را تکمیل کرد و مجلس به چهار وزیر باقی مانده دولت او به ویژه وزرای کلیدی یعنی وزرای دفاع و کشور رای اعتماد داد، رهسپار تهران می شود. وی اکنون با کابینه تکمیل شده و در حالی که یک گام اساسی در چانه زنی های سیاسی داخلی برداشته، تکاپوهای منطقه ای و بین المللی خود را آغاز کرده است.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مبارزه با داعش حیدر العبادی مقام معظم رهبری


نظر شما :