تعداد سانتریفیوژهای توافقی روبه‌افزایش است

۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۴۰۶۵۶ سرخط اخبار

نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات هسته ای روبه افزایش است. یک مسئول بارز اسرائیلی ضمن بیان اینکه حتی تمدید مذاکرات هم گزینه بدی به شمار می رود، گفت که تعداد سانتریفیوژهای مورد توافق آمریکا با ایران در حال افزایش است.

به گزارش فارس، همزمان با ابراز نگرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از نبود حتی بندی امنیتی انتقاد کرد که درباره حفاظت از امنیت اسرائیل در مذاکرات هسته ای ایران و «۱+۵» باشد، یک مسئول بلندپایه اسرائیلی هرگونه توافق میان ایران و گروه موسوم به «1+5» را برای رژیم صهیونیستی بد دانست و گفت حتی تمدید مذاکرات نیز «گزینه ای بد» است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» با نقل این خبر، به هویت این مسئول بلندپایه اشاره ای نکرد اما به نقل از وی افزود که توافق یا تمدید مذاکرات «دو گزینه بد است که می تواند به بی ثباتی در خاورمیانه دامن بزند و به جمهوری اسلامی اجازه بدهد که توسعه سلاح اتمی را با فراغ بال بیشتری ادامه بدهد».

این مقام اسرائیلی افزود: توافق بدی خواهد بود. تعداد سانتریفیوژهایی که آمریکا با آن موافقت کرده است، روبه افزایش است. الان حرف و مذاکرات از 5 هزار دستگاه است. روشن است که ایرانی ها برای اهداف صلح آمیز به تعدادی بیش از این نیاز ندارند.

پیش از این منابع و گزارش های خبری از اصرار ایران بر داشتن بیش از 20 هزار و اصرار آمریکا بر 4 هزار سانتریفیوژ خبر داده بودند. بر اساس همین گزارش ها عدد 9500 سانتریفیوژ نیز قبلا مطرح شده بود.

این مقام اسرائیلی همچنین با بیان اینکه موضوع سلاح های دیگر مانند طرح های موشک های دوربرد در مذاکرت بررسی نشده است، گفت که آمریکا بسیار علاقه دارد تا روابط خود با ایران را برای کمک به حل مسائل منطقه ای اصلاح کند. «آمریکا معتقد است که ایران برای پرداختن (و حل) نزاع ها در افغانستان، عراق، سوریه و یمن محوری مهم است».

از طرفی دیگر، روزنامه «اسرائیل امروز» که از منابع خبری نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، در این خصوص نوشت، «بهتر است بفهمیم (و درک کنیم) که غرب بیش از ایرانی ها به دنبال توافق است؛ در دهه اخیر ایرانی ها سه بار درباره طرح هسته ای شان دروغ گفته اند؛ بهتر بود از موضع قدرت با آنان (ایرانی ها) مذاکره می شد نه از موضع برابر. ایرانی ها باید کوتاه بیایند و امتیاز بدهند. آنها باید به دنبال توافق باشند اما هیچ یک از اینها هیچ وقت اتفاق نیفتاده است».

به موازات این نگرانی، همچنین نتانیاهو روز یکشنبه موضع رسمی خود در قبال مذاکرات هسته ای را بیان کرد. نتانیاهو صدای اعتراض و نگرانی خود را نه فقط درباره اصل مذاکرات بلکه درباره بندها و موارد مورد مذاکره ابراز کرد. نتانیاهو معترض است که چرا توافق مورد بحث، بندهایی درباره حفاظت مستقیم از امنیت اسرائیل ندارد.

نتانیاهو در ابتدای جلسه هفتگی کابینه گفت: آنچه لازم است، نه فقط این است که ایران سلاحی اتمی تولید نکند بلکه این است که قدرت تولید آن در آینده را هم نداشته باشد و حتی شامل توقف کامل و نهایی روند غنی سازی باشد. مذاکرات این مسئله را پشت سر گذاشته؛ امری که با توازن قوا (در منطقه) تناسب ندارد و ایران توانست در آن (مذاکرات) خود را هم سطح آمریکا در منطقه (به دیگران) تحمیل کند.

نتانیاهو در ادامه سیاست ایران هراسی با بیان اینکه دنیا دو راه دارد یا توافق کنید و تسیلم شود یا اینکه برای خلع قدرت ایران برای تولید سلاح اتمی اصرار کند، گفت: اسرائیل هرگز نمی پذیرد که ایران کشوری در آستانه اتمی شدن بماند. این خطری برای همه ماست.

مذاکره وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور هماهنگ کننده سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان از یکشنبه (دیروز) آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

«عمان دیلی» در این خصوص نوشت که در جلسه اول مذاکرات میان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و با حضور «کاترین اشتون» هماهنگ کننده سابق اتحادیه اروپا در مورد غنی سازی اروانیوم و برداشتن تحریم های ایران صحبت شده و تمام وقت جلسات به همین دو موضوع اختصاص داده شده است.

عمان دیلی به نقل از یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نوشت: خوشبینی بسیاری در مسیر مذاکرات وجود دارد و مذاکرات دیروز به نقاط حساسی رسیده و در آن پیشرفت دیده می شود. وی افزود: مذاکرات به مسیری وارد شده که بازگشت از آن سخت است و دو طرف اصرار دارند به توافق برسند و این خواسته ای است که ما میان دو طرف دیدیم.

از طرف دیگر یک دیپلمات روس نزدیک به مذاکرات در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» روسیه فاش کرد که عملا همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی مورد توافق طرفین قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم ها از ایران است.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی نتانیاهو


نظر شما :