ایران خوشبین‌تر از غرب است

۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۴۰۹۴۰ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یک شبکه خبری غربی اعلام کرد ایران به نسبت کشورهای مذاکره کننده هسته ای دید خوشبینانه تری در زمینه دستیابی به توافق جامع دارد.

به گزارش فارس شبکه خبری «بلومبرگ»، با از سرگیری مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 ، ایرانی ها درباره مذاکرات هسته ای به نسبت آمریکایی ها و اروپایی ها بیشتر خوشبین هستند.

در این گزارش آمده است که در آخرین دور از مذاکرات پیش از دستیابی به نتیجه نهایی 24 نوامبر (سوم آذر) هر کدام از طرف های مذاکره اعلام می کنند که در صورتی که طرف مقابل مسئولانه عمل کند، دستیابی به نتیجه امکان پذیر است. در این توافق محدودیت هایی برای برنامه هسته ای ایران اعمال می شود و در مقابل تحریم های اقتصادی علیه این کشور کاهش می یابد و یا اینکه برداشته خواهد شد. در این بین روسیه قدرتی بالقوه دارد تا در صورتی که 2 طرف درباره خروج اورانیوم غنی شده به توافق برسند،آن را بپذیرد و به صورت سوخت موردنیاز برای نیروگاه های هسته ای در اختیار ایران قرار دهد. با این حال «سرگئی ریابکوف» مذاکره کننده ارشد روس و معاون وزیر خارجه این کشور  با اعلام اینکه: «ما هیچ شواهدی مبنی بر اینکه تصمیم های ضروری در پایتخت ها در این راستا گرفته شده است، نمی بینیم» گفته که دولت متبوعش نه در ایران و نه در آمریکا هیچ نشانه ای از تمایل سیاسی  برای امتیاز دهی ضروری برای دستیابی به توافق نهایی نمی بیند.

مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده گفته اند که اختلافات به رغم برخی پیشرفت ها پس از مذاکرات هفته گذشته میان «محمدجواد ظریف» و «جان کری» وزرای خارجه ایران و آمریکا در عمان همچنان باقی است.

با این حال کری در روزهای آینده برای شرکت در مذاکرات به وین می رود و دیدار با همتای عمانی خود را در لندن دستور کار قرار داده است. یکی از مقامات آمریکایی در این مورد گفت که امکان توافق تا 24 نوامبر فقط در صورتی است که ایران تصمیم های سختی بگیرد.

مقاماتی از آلمان، فرانسه،آمریکا و انگلیس گفته اند که 2 طرف درباره اینکه مذاکرات تمدید شود، گفت وگویی نکرده اند چرا که می خواهند بر اجرای راهکاری در این هفته تمرکز کنند.

تمدید مذاکرات برای دومین بار پس ازاینکه یک بار در جولای صورت گرفت، می تواند مشکلات خاصی به دنبال داشته باشد. در صورت عدم دستیابی به توافق، جمهوری خواهان که ژانویه آینده کنترل سنا را در دست خواهند گرفت و مخالفان توافق در ایران موانعی را در دستیابی به توافق ایجاد خواهند کرد.

در ایران خواست عمومی مبنی بر دستیابی به توافق مثبت تر از آمریکا و اروپاست.«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مورد می گوید: «اگر کشورهایی که با ایران مذاکره می کنند به صورت منطقی عمل کنند، دستیابی به توافق امکان پذیر است.»

در شرایطی که محتوای مذاکرات محرمانه است، برای عموم این امکان وجود ندارد تا درباره بیانیه هایی که هر کدام از طرفین می دهند موضع گیری کنند.

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات


نظر شما :