کری: درباره توافق گفت‌وگو می‌کنیم نه تمدید مذاکرات

۳۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۴۱۰۵۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر به وین با رد شایعات مربوط به احتمال تمدید مذاکرات گفت: ما در حال حاضر در مورد تمدید مذاکرات گفت و گو نمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، جان کری پیش از سفر به وین گفت: ما راه درازی را در زمان کوتاهی طی کرده ایم. تنها سال پیش بود که کشورهای ما برای اولین بار پس از دهه ها قطع روابط تماسی در سطوح عالی داشتند. من فکر می کنم پس از 35 سال ما با ایرانیان گفت و گو کردیم. سال گذشته رییس جمهور اوباما و رییس جمهور روحانی تماس تلفنی داشتند و سال گذشته بود که من برای اولین بار در کنار وزیر امور خارجه ظریف در نیویورک در سازمان ملل نشستم.

او ادامه داد: ما در این دوران همچنین با شریکان اروپایی خود و اعضای 1+5 با ایرانیان پشت میز مذاکره نشسته ایم. همه این گام ها با یکدیگر فضایی را ایجاد کردند که در گذشته تا آن زمان تجربه نکرده بودیم.

او مدعی شد: در نتیجه این تماس، نوامبر گذشته ما بر برنامه اقدام مشترک با ایران توافق کردیم که توانست برنامه هسته ای آن ها را به صورت موثر متوقف کند و در مقابل برخی از تحریم های محدود به تعلیق درآمد. ما با یکدیگر چارچوبی در نظر گرفتیم که بر اساس آن مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع انجام گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: با وجود شک و تردیدها ما در ابتدا توانستیم به برنامه اقدام مشترک دست یابیم که اکنون جهان به خاطر این برنامه در ایمنی بیش تری به سر می برد. همه طرف ها بر اساس این توافق تعهداتی را بر عهده گرفتند، بر همین اساس ما امروز برای رفع نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران از طریق ابزار دیپلماسی نزدیکتر هستیم و اکنون این فرصت را داریم که این توافق نامه را کامل کنیم که در آن عوامل استراتژیک در نظر گرفته شود و این ضمانت را بدهد که ایران نتواند مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای در دست داشته باشد و ما قادر باشیم این اطمینان لازم را به جهان بدهیم که برنامه هسته ای ایران همان گونه که ایران می گوید صلح آمیز است. هم چنین به طور هم زمان به مردم ایران این امکان را بدهیم که فرصت های اقتصادی که دنبالش بودند را به دست آورند.

به گزارش ایسنا، گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل همواره بیانگرصلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بوده است.

کری اضافه کرد: اما هنوز هم نیاز به تصمیمات سخت وجود دارد. من در گذشته گفته و اکنون نیز می گویم. ایران به بیان این که هیچ منفعتی در دستیابی به سلاح هسته ای ندارد را ادامه می دهد اما اگر بخواهیم ثابت کنیم که برنامه هسته ای آن ها صلح آمیز است یا نه از نظر تکنیکی بسیار سخت است. ما، اروپایی ها و اعضای 1+5 برای تضمین یک توافق که اهداف لازم را به همراه داشته باشد کار می کنیم و در روزهای پیش رو ما بسیار بسیار سخت کار خواهیم کرد که بتوانیم فاصله ها را کم کرده و به آن جایی که نیاز داریم برسیم. من تاکید می کنم که هر دو طرف در این روند با جدیت کار می کنند و تلاش دارند که یک زمینه مشترک به دست آورند. البته این به معنای آن نیست که در ما درباره همه زمینه ها توافق داریم. آشکارا فاصله هایی وجود دارد. ما با جزییات همه مسائل را مورد گفت و گو قرار می دهیم و موضوعات مرتبط را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و این موضوعات بخشی از توافق جامع هستند که در آن مسائلی مانند ذخایر، تجهیزات، تحقیقات وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: همه ما در این روند اصول و ضوابط خود را می شناسیم. اعتمادسازی بر اساس سنجش به دست می آید. هیچ یک از اعضای 1+5 هیچ توافقی را قبول نمی کنند که ما درآن نتوانیم وعده های خود را در آن بیازماییم. اکنون بیش از هر زمان دیگری معتقدم که این لحظه حساسی است. ما در میان عموم مذاکره نمی کنیم. مواضع همه مذاکره کنندگان میان آن ها باقی خواهند ماند تا بدین شکل از سوء تفاهم ها جلوگیری شود. من مطمئنم که شایعات بسیاری وجود دارد اما نکته کلیدی این است که هیچ چیز توافق نمی شود تا زمانی که همه مسائل مورد توافق قرار گیرد. تنها مذاکره کنندگان می توانند در مورد مذاکرات صحبت کنند. ما درصدد تلاش بسیار سخت برای حل اختلافات هستیم تا بتوانیم یک خط پایان تعریف کنیم و هر آنچه که در توان داریم برای دستیابی به این نقطه مورد استفاده قرار خواهیم داد.

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره وجود برخی اختلافات میان اعضای 1+5 به طور مثال میان فرانسه و آمریکا گفت: من با نظر شما مخالفم و فکر می کنم لوران فابیوس (وزیر امور خارجه فرانسه) نیز تنها اعلام کرد ما نظرات مشترکی داریم. وی به من کاغذی داده است که چهار موضع فرانسه درباره آن چه که مهم است را در خود دارد. اما من به آن ها اشاره ای نخواهم کرد زیرا من به طور خصوصی در این باره مذاکره خواهم کرد. ما درباره هر یک از اصول و مواضع توافق کرده ایم. ما خواهان توافقی هستیم که امکان آزمودن و سنجش وجود داشته باشد و محدودیت هایی نیز دارد. ما مطمئنیم که به عنوان اعضای 1+5 با یکدیگر وحدت داریم و متحد هستیم. در این چارچوب فرانسه شریک بسیار خوبی است. ما با یکدیگر به عنوان همکار به طور نزدیک همکاری می کنیم و من با وزیر امور خارجه فرانسه تماس بسیار خوبی داشته و در روزهای آینده نیز خواهم داشت. ما به عنوان یک تیم فعالیت می کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درباره اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس درباره خوش بینی نسبت به دستیابی به توافق در روزهای آینده و احتمال تمدید گفت: ما درباره تمدید صحبت نمی کنیم حتی در میان خودمان. ما درباره دستیابی به توافق گفت و گو می کنیم. من می دانم که هاموند درباره وجود فاصله ها نگران است. همه ما نگران هستیم. من فکر می کنم وی نگرانی های شخصی خود را درباره برطرف کردن این فاصله ها در روزهای آتی بیان کرده است. بسیار منصفانه است که وی چنین نگرانی هایی داشته باشد اما ما درباره تمدید صحبت نمی کنیم. ما مذاکره می کنیم تا به توافق دست یابیم. در ساعت آخر ممکن است شما نگاهی به جایگزین ها داشته باشید. ما جایگزین ها را در نظر داریم اما اکنون درباره جایگزین ها حرف نمی زنیم. ما می توانیم به توافق دست یابیم اما کارهای بسیاری لازم است انجام شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از این اظهارات پاریس را به مقصد وین ترک کرد و شب جمعه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، نماینده 1+5 دیدار وگفت و گو کرد.

کلید واژه ها: اعضای 1+5 ما درباره در روزهای


نظر شما :