ادامه پیشروی نیروهای کرد در سنجار

۲۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۴۲۰۹۰ سرخط اخبار

رسانه های محلی می گویند نیروهای کرد به پیشروی خود در کوه های سنجار ادامه می دهند. روز گذشته مقامات کردستان عراق منطقه سنجار توسط نیروهای پیشمرگه  از محاصره داعش خارج شده است.

به گزارش فرارو، رسانه های عراقی امروز از ادامه پیشروی پیشمرگه ها در کوه ها سنجار گزارش داده اند. منابع نظامی کرد می گویند سی روستا از جمله "روستای حردان و راه اصلی شهر سنونی که از مهمترین محورهای تردد نیروهای داعش به شمار می رفت را تحت کنترل خود درآوردند."

آشتی کوجر، مسئول اطلاع رسانی نیروهای مدافع سنجار گفت: «نیروهای پیشمرگ توانستند بر مناطق «کوهبل»، «زورافا»، «دهولا» و مرکز منطقه سنونی تسلط یابند. نیروهای ما همچنین کنترل منطقه «تربکا» واقع در نوار مرزی با سوریه را در اختیار گرفتند.»

مسرور بارزانی، رئیس سازمان امنیت اقلیم کردستان در خصوص عملیات نیروهای پیشمرگ علیە داعش، گزارش داد: «از زومار تا کوهستان سنجار به طور کامل به کنترل نیروهای کُرد درآمده است و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان فرماندهی این عملیات را بر عهده دارد.»

کردها می گویند توانسته اند در دو روز گذشته بیش از 100 کیلومتر پیشروی کنند. 

گزارش شده است که در جریان این حمله تعداد زیادی از شبه نظامیان داعش به طرف غرب و سوریه یا به طرف موصل فرار کرده اند.

عملیات کردها در منطقه سنجار از روز چهار شنبه آغاز شده است. همزمان با این عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی بی سابقه ای را علیه داعش در این منطقه صورت داده اند.

حدود ۸ هزار پیشمرگه کرد در منطقه، حملات را آغاز کرده اند و می گویند موفق شده اند یک مسیر عریض باز کنند تا پیروان مذهب ایزدی و دیگران بتوانند منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۲۸ آذرماه گزارش داد که صد ها ایزدی در حال پایین آمدن از کوه هایی هستند که در آنجا پناه گرفته بودند. گفته می شود که حدود ده هزار ایزدی در کوهستان سنجار پناه گرفته بودند.

نیروهای داعش شهریورماه امسال با حمله به مناطقی که دهها هزار ایزدی عراق ساکن بودند، دست به کشتار گسترده زدند و هزاران نفر از آنها را مجبور به پناه بردن به کوهستان سنجار کردند.

تحلیلگران معتقدند که سیطره بر سنجار به این معنی است که می تواند قبضه امنیتی نیروهای عراقی بر بخش وسیعی از مرزهای عراق و سوریه از ربیعه گرفته تا مرزهای الانبار شمالی را تثبیت کند.

به لحاط جغرافیایی  منطقه سنجار در شمال غرب موصل واقع است و از توابع استان نینوی محسوب می شود. اهمیت کوهستان های سنجار در این است  که اگر نیروهای پیشمرگه سیطره خود براین منطقه را تکمیل کنند می تواند مرکز ثقل پیشروی نیروها به سمت مناطق جنوب و جنوب شرقی نظیر تلعفر و موصل واقع گردد.

ضمن انکه سیطره بر سنجار به این معنی است که می تواند قبضه امنیتی بر بخش وسیعی از مرزهای عراق و سوریه از ربیعه گرفته تا مرزهای الانبار شمالی را تثبیت کند.

کلید واژه ها: سنجار


نظر شما :