بازی با نفت آخرین برگ عربستان علیه ایران است

۰۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۹۴۲۳۷۳ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تداوم شکاف در روابط ایران و عربستان ناشی از شکست سیاست های منطقه ای این کشور و قدرت گرفتن ایران در منطقه است گفت که بازی با قیمت نفت آخرین برگ عربستان علیه ایران خواهد بود که به گفته او این کارت ارزش طولانی مدتی ندارد.

امیر موسوی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل، با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره دلایل افزایش شکاف در روابط ایران و عربستان با وجود امیدواری های که نسبت به بهبود این روابط در ابتدای دولت روحانی ایجاد شده بود گفت: افزایش شکاف در روابط ایران و عربستان از چهار دلیل اصلی نشات گرفته است که نخستین و مهمترین دلیل آن ناشی از افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و بهبود مناسبات جمهوری اسلامی با جهان است.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و ابتکاراتی که این دولت و به خصوص تیم دیپلماسی آن در دستور کار قرار دادند، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تغییر و روز به روز ارتقا پیدا کرد.

موسوی ادامه داد: ایران هر روز برگ های برنده بیشتری را در منطقه رو کرد و تحولات در لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن را به نفع خود تغییر داد که این تغییر تحولات کاملا بر خلاف تمام برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های سعودی ها بود.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: موقعیت ایران به غیر منطقه در جهان هم با تدبیر دولت و تیم دیپلماسی ارتقا پیدا کرد و مناسبات ایران با غرب به خصوص اتحادیه اروپا متاثر از غرب بهبود چشم گیری پیدا کرد و کانال ارتباطی ایران و آمریکا در همین دولت از مخفی بودن خارج و کاملا علنی شد که همین امر نگرانی های سعودی ها را نسبت به احتمال افزایش جایگاه بین المللی پس از توافق هسته ای روز به روز بیشتر کرد.

وی با تاکید بر اینکه این تغییر و تحولات منطقه ای و بین المللی ایران برای سعودی ها سنگین آمده است گفت: سعودی ها که همواره نشان داده اند که در رقابت منطقه ای از رویکردهای منطقی و دیپلماتیک بهره نمی برند در این مورد در راستای رقابت منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران هم به اقدامات مخرب و امنیتی روی آوردند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل با بیان اینکه دومین دلیل افزایش شکاف در روابط ایران و عربستان ناشی از نزدیکی بیش از پیش این کشور به اسرائیل است گفت: روابط عربستان و اسرائیل در ماه های اخیر بیش از پیش ارتقا پیدا کرده است و حتی ترکی فیصل شاهزاده سعودی چندی پیش در مقاله ای در روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل به مقامات اسرائیلی و آمریکایی به شدت ابراز محبت کرد و گفت قصد دارد از «موزه هولوکاست در واشنگتن دیدار کند.»

وی افزود: سعودی ها همچنین در راستای ارتقا روابط با رژیم صهیونیستی آمادگی خود برای فروش نفت به اسرائیل را هم اعلام کرده اند که سایه این نزدیکی روابط بر مناسبات تهران و ریاض افتاده است و روابط ایران و عربستان از روابط عربستان و اسراییل تاثیر پذیرفته است که این تاثیر را امروز با رو کردن آخرین برگ سعودی ها علیه ایران به خواست اسرائیلی ها را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه سومین دلیل شکاف در روابط ایران و عربستان مربوط به مسائل داخلی این کشور می شود گفت: از سال گذشته شاهد تحولات جدی در ساختار حاکمیت عربستان سعودی بودیم که مهمترین آن کنار گذاشتن بندربن سلطان، از ریاست شورای امنیت ملی عربستان بود.

موسوی ادامه داد: این تغییر و تحولات تا حدود زیادی به نفع روابط ایران و عربستان پیش می رفت تا اینکه با بالا گرفتن درگیری ها بر سر جانشینی ملک عبدالله پادشاه عربستان، مسیر تحولات به نفع ایران در روابط با عربستان تغییر پیدا کرد چرا که عملا سعودی ها تصمیم گیری درباره جانشین ملک عبدالله را به قدرت های بزرگ از جمله آمریکا واگذار کرده اند که در چنین شرایطی آمریکایی ها به خصوص پیش از توافق هسته ای و گرفتن امتیازات بیشتر از ایران علاقه ای به بهبود روابط عربستان و ایران ندارند.

این کارشناس مسائل منطقه ای درباره چهارمین دلیل شکاف در روابط ایران و عربستان گفت: شکست سیاست های عربستان در سوریه برای کنار زدن بشار اسد از حاکمیت این کشور برخلاف تمام سرمایه گذاری ها و تثبیت حرف دوستان سوریه به خصوص ایران و روسیه برای تثبیت حاکمیت اسد در این کشور چهارمین دلیل بروز شکاف در روابط دو کشور است.

وی افزود: اکنون هم شاهد هستیم که طرح و برنامه روسیه به منظور ایجاد مصالحه میان مخالفان حکومت سوریه با حکومت سوریه با میانجی گری مصر و عبدالفتاح السیسی که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران هم هست در دستور کار قرار گرفته است که امیداری های زیادی به برقراری آشتی میان دو طرف را ایجاد کرده است در این صورت سعودی ها شکست سنگین دیگری در منطقه متحمل می شوند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل ادامه داد: بر همین اساس هم شاهد هستیم که سعودی ها با ابزار قیمت به روی ایران و روسیه شمشیر نفتی کشیده است تا آنها را وادار به عقب نشینی از سیاست های منطقه ای خود کنند.

وی درباره اینکه بروز شکاف و تنش در روابط ایران و عربستان تا کجا می تواند ادامه پیدا کند گفت: یقین بدانید که عربستان دست و پاهای آخر خود را می زند و بازی با قیمت نفت هم آخرین برگ این کشور در قبال ایران و روسیه است که با از کار افتان و بی ارزش شدن این کارت آن هم بر پایه مقاومت جمهوری اسلامی ایران، سعودی های خلع سلاح شده، چاره ای جز ایجاد تغییرات جدی و اساسی در سیاست های منطقه ای خود ندارند.

کلید واژه ها: ایران و عربستان روابط ایران و عربستان


نظر شما :