باب کورکر؛یکی از طراحان اصلی تحریم های ایران

رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا کیست؟

۲۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۲۹۳۷ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: حسین هوشمند
کورکر یکی از حامیان اصلی فشار به ایران و اعمال تحریم های جدید است. کورکر به همراه سناتور لیندسی گراهام در نوامبر 2013 لایحه ای را پیشنهاد داد که براساس آن رئیس جمهور ظرف سه روز باید هر گونه توافق جامع احتمالی با ایران را برای بررسی به کنگره بفرستد.
رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا کیست؟

دیپلماسی ایرانی: سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) با شروع به کار کنگره صد و چهاردهم و سنای جمهوری خواه به عنوان رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس سنا انتخاب شده است. کورکر که جانشین سناتور باب منندز (دموکرات از نیوجرسی) در کمیته روابط خارجی می شود، یکی از طراحان اصلی تحریم ها در سنای ایالات متحده است. به همین دلیل در این نوشتار به معرفی این سناتور می پردازیم.

باب کورکر کیست؟

کورکر 62 ساله در اورنجبورگ، کارولاینای جنوبی به دنیا آمد و در سن 11 سالگی به همراه خانواده اش به تنسی نقل مکان کرد. وی در سال 1970 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در 1974 در رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه تنسی ناکسویل، مدرک لیسانس را اخذ کرد. کورکر در مصاحبه ای که با نشریه اسکوائر داشت گفته بود در سن 13 سالگی شروع به کار کرده است و زباله ها را جمع می کرده است و بعدها به عنوان کارگر در یک کارخانه خودروسازی مشغول به فعالیت می شود.

پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، کورکر چهار سال به عنوان ناظر یک پروژه ساختمانی کار می کرد. در این مدت وی توانست 8 هزار دلار کسب کند و با استفاده از این سرمایه در سال 1978 شرکت ساختمانی بنکور را تاسیس نمود. اولین قرارداد شرکت وی با رستوران های کریستال برای ساخت دیوار و پنجره بود. این شرکت ساختمانی توانست عملکردی موفقیت آمیز داشته باشد و سهامش در سال 80 درصد رشد داشت و در اواسط دهه 1980 میلادی در 18 ایالت مشغول به فعالیت شد.

کورکر در سال 1999، دو شرکت بزرگ در زمینه املاک در چاتانوگا را خریداری کرد. کورکر معتقد است که تجربیاتش در زمینه تجاری به وی بینشی ارزشمند در زمینه عملکرد و تجربیات سیاسی اش داده است. ثروت کورکر تا سال 2008 حدود 19 میلیون دلار برآورد می شود.

اولین ورود کورکر به سیاست در سال 1994 اتفاق افتاد، زمانی که وی در انتخابات سنا شرکت کرد اما در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان رقابت را به سناتور بیل فریست واگذار کرد. در سال 1995 کورکر توسط فرماندار دان ساندکوئیست، به عنوان کمیسیونر مالی ایالت تنسی انتخاب شد. کورکر در سال های 2001 تا 2005 به عنوان شهردار چاتانوگا انتخاب شد.

در سال 2004 کورکر اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات سنای سال 2006 کاندیدا شود. وی در این انتخابات توانست با اختلافی دو درصدی و کسب 51 درصد آرا، هارولد فورد، رقیب دموکراتش را شکست دهد و از 3 ژانویه 2007 به عضویت سنای ایالات متحده درآمد. کورکر در انتخابات مجدد سال 2012 توانست 65 درصد آرا را به دست بیاورد.

سیاست خارجی

کورکر تا قبل از ورودش به سنا در سال 2007 هیچ گونه تجربه ای در زمینه سیاست خارجی نداشته است، اما در این سال ها به 64 کشور سفر کرده است. کورکر تا قبل از انتصاب به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، عضو بلندپایه این کمیته بود. کورکر از حامیان جنگ عراق محسوب می شود و با وجود سرخوردگی مردم از این جنگ همچنان از ادامه آن حمایت می کرد. وی معتقد بود هرگونه خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از عراق باید منوط به بهبود شرایط این کشور باشد. به همین دلیل مخالف خروج نیروها از عراق بود.

کورکر همچنین با استراتژی دموکرات ها در زمینه جنگ افغانستان مبنی بر افزایش تلاش های غیر نظامی برای بازسازی کشور فقیر و مجهز به سلاح اتمی پاکستان به عنوان کشوری که در تحولات افغانستان نقش دارد، مخالف بود. وی در این زمینه گفته بود: «من هیچ نظری در این رابطه ندارم. فقط باید نیروهای نظامی بیشتری اعزام شوند.»

کورکر موافق فشار بیشتر به روسیه به خاطر اقدامات تهاجمی اش در اوکراین است. کورکر معتقد است که روسیه باید رفتارش را اصلاح کند و ایالات متحده نمی تواند اجازه دهد که این کشور در ادامه تجاوز خود موفق باشد و باید بهای سنگینی پرداخت کند. کورکر یکی از طراحان لایحه افزایش تحریم های روسیه و کمک نظامی 350 میلیون دلاری به اوکراین بود.

تحریم های ایران

کورکر یکی از حامیان اصلی فشار به ایران و اعمال تحریم های جدید است. کورکر به همراه سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) در نوامبر 2013 لایحه ای را پیشنهاد داد که براساس آن رئیس جمهور ظرف سه روز باید هرگونه توافق جامع احتمالی با ایران را برای بررسی به کنگره بفرستد و کنگره ظرف مدت 15 روز جلسات استماع در این رابطه برگزار خواهد کرد و 15 روز دیگر هم برای صدور قطعنامه مخالفت فرصت خواهد داشت. اگر رئیس جمهور متن توافق را به کنگره نفرستد یا قطعنامه مخالفت را تصویب نکند، آن وقت تحریم های لغو شده قبلی هم بازخواهند گشت.

این لایحه به همراه لایحه تحریم های جدید که توسط سناتور منندز و کرک پیشنهاد شده بود، توسط دموکرات ها و سناتور هری رید، رهبر وقت اکثریت سنا، بایکوت شده بود. اما با روی کارآمدن سنای جدید، سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اکثریت جدید و سناتور کورکر در کمیته روابط خارجی، این لوایح را در نوبت تصویب قرار داده اند.

سناتور کورکر سال 2013 پس از ارائه لایحه پیشنهادی اش گفته بود: «بسیار مهم است که سنا در بحث مربوط به مذاکرات بر سر برنامه هسته ای غیرقانونی ایران نقش داشته باشد و فشارها علیه این کشور را ادامه دهد. بسیاری از ما درباره توافق موقت که در ژنو به دست آمد نگران هستیم، چون اهرم های فشار ایالات متحده در آن کاهش یافت. در نتیجه این توافق موقت می تواند منجر به توافق نهایی شود که به فعالیت های غنی سازی ایران مشروعیت می بخشد، امری که ناقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است.»

کورکر معتقد است: «توافق موقت هیچ کدام از منافع ایران را قربانی نکرد، بلکه ایالات متحده با لغو تحریم ها دست به ریسک بزرگی در معامله با ایران زد. وقتی شما شروع به شل کردن تحریم ها می کنید و مردم مشاهده می کنند که ایران کشوری سرکش نیست و عضوی از جامعه بین المللی است، این عجله کردن برای داشتن رابطه با آنها است. به همین دلیل است که ما نگران توافق موقت هستیم. بدیهی است که ما ناامید شدیم، اما امیدواریم که بتوانیم این روند را معکوس کنیم و به این گونه توافق ها پایان دهیم.»

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: کمیته روابط خارجی باب كوركر سنا تحريم هاي جديد ايران حسین هوشمند


نظر شما :