ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از اعدام دو جاسوس روس توسط داعش تا پیشنهاد مصالحه کره شمالی به امریکا

۲۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۳۰۸۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
ارسال نیرو به عراق از سوی فنلاند، خودداری پوتین از شرکت در مراسم هولوکاست، سفر رئیس جمهوری چین به انگلیس، اعدام 12 جوان عراقی به اتهام دیدن فوتبال و دستور حمله گسترده ابوبکر البغدادی به الانبار از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اعدام دو جاسوس روس توسط داعش تا پیشنهاد مصالحه کره شمالی به امریکا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

فنلاند به عراق نیروی نظامی ارسال می کند

وزیر دفاع فنلاند از تصمیم کابینه این کشور برای اعزام نیروهای آموزشی نظامی به عراق در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایراکی نیوز، وزیر دفاع فنلاند روز دوشنبه تایید کرد که کشورش قصد دارد در آینده نزدیک تعدادی نیروی غیر رزمی به عراق اعزام کند.
'
کارل هاگلند' در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فنلاند افزود: کمیته سیاست امنیتی و خارجی کابینه این کشور تا پایان ژانویه در زمینه اعزام این نیروها تصمیم گیری خواهد کرد.
وی افزود: فنلاند 20 تا 30 نیروی غیر رزمی را به منظور آموزش نیروهای کرد در اربیل عراق برای جنگ با داعش اعزام خواهد کرد.
هاگلند گفت که این نیروها در طول ماه های مارس و آوریل ( اسفند و فروردین) در عراق مستقر خواهند شد.
این مقام فنلاندی افزود: اقدامات خصومت آمیز داعش بسیار شوک آور بوده و قدرت های خارجی وظیفه دارند به آن پاسخ دهند. در شرایط کنونی منطقی است که فنلاند نیز در این روند مداخله کند.
اظهارات این مقام فنلاندی به دنبال حملات تروریستی هفته گذشته به پاریس انجام شد.

 

داعش 13 جوان عراقی را به اتهام تماشای فوتبال اعدام کرد

یک منبع مطلع خبر داد که تروریست های داعش 13 جوان عراقی را به اتهام مشاهده بازی فوتبال عراق و اردن در جام ملت های آسیا اعدام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نهرین نیوز، به گفته این منبع مطلع این افراد در منطقه یرموک در غرب موصل به اتهام مشاهده این بازی فوتبال در یک کافه دستگیر و اعدام شده اند.

این منبع افزوده که اعدام این افراد در ملأ عام صورت گرفته است.


 

تعدیل نیرو در دفتر نخست وزیر عراق از هزار کارمند به 65 نفر

یک منبع مطلع خبر داد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، طی حکمی کارمندان دفترش را از هزار تن به 65 تن کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز،  به گفته این منبع، در پی اجرای احکام صرفه جویی در درآمدها و نیز ضرورت کوچک سازی نهاد دولت در عراق، دفتر نخست وزیر از هزار کارمند به 65 کارمند تقلیل یافته است.

این منبع افزوده که در پی این کاهش کارمند تعدادی از ادارات وابسته به دفتر نخست وزیر نیز منحل و ادغام شده اند.

 

دستور حمله گسترده ابوبکر البغدادی به الانبار

یک منبع عشایری خبر داد که ابوبکر البغدادی، رهبر تروریست های داعش، به همه نیروهای خود دستور داده که حمله ای گسترده در استان الانبار تدارک بینند.

به گزارش پایگاه خبری نهرین نیوز، این منبع گفته که همه فرماندهان داعش در استان الانبار خود را آماده حمله ای گسترده در مناطق حدیثه و بغدادی در استان انبار کرده اند تا به زعم خود به درگیری های شدیدی که چند ماه است ادامه دارد پایان دهند.

این در حالی است که منابع امنیتی خبر داده اند که تروریست های داعش همه خودروها خود را به رنگ سیاه درآورده اند و پلاکاردهای نیروهای سوات (یگان ویژه مبار زه با تروریسم) را بر آن نصب کرده اند.

 

داعش دو جاسوس روس را اعدام کرد

داعش با نشر فیلمی در یکی از سایت های اینترنتی نزدیک به خود ادعا کرد که دو جاسوس روسیه توسط یک زن وابسته به این شبکه اعدام شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داعش در این فیلم لحظه شلیک گلوله توسط این زن به این دو فرد که ادعا شده جاسوس های روسیه هستند را منتشر کرده است.

این فیلم در حالی منتشر می شود که درگیری های شدیدی میان داعش با نیروهای نظامی سوریه در شرق این کشور به ویژه در دیرالزور در جریان است.

داعش به این زن لقب "پاسبان خلافت" داده است.

 

نگرانی از فروپاشی یورو

ناظران اروپایی از احتمال پیروزی جریان های چپ گرا در انتخابات یونان و به دنبال آن تلاش این کشور برای خروج از حوزه یورو نگران هستند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، اروپایی ها از این نگرانند که خروج یونان از حوزه یورو تبعات سنگینی در پی داشته باشد و موجب فروپاشی حوزه یورو شود.

انتخابات زودهنگام یونان قرار است در 25 ژانویه برگزار شود و احتمال پیروزی حزب چپ گرای "سیریزا" در آن بالا است. این حزب بر خروج یونان از حوزه یورو اصرار دارد.

 

گفت وگوی پوتین و مادورو بر سر قیمت نفت

دیمیتری بیسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به زودی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا بر سر قیمت نفت دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مادورو به همین منظور به منطقه آمده و تا کنون به ایران و عربستان سفر کرده است. وی در این سفرهای خود نیز درباره قیمت نفت با مقامات عربستان و ایران رایزنی های مفصلی انجام داد.

قیمت نفت در ماه های اخیر سقوط بی سابقه ای داشته و در حال حاضر به نزدیک 45 دلار در هر بشکه رسیده است.

 

رئیس جمهوری چین به انگلیس می رود

وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به زودی از بریتانیا دیدن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که نمایندگان مجلس عوام انگلیس لندن را متهم کرده اند که در رویارویی با پکن بر سر بحران هنگ کنگ تردید دارد.

انتظار می رود در این دیدار رئیس جمهوری چین با ملکه الیزابت و نخست وزیر انگلیس دیدار کند و بر سر چگونگی روابط اقتصادی میان دو کشور بحث و تبادل نظر داشته باشد. علی رغم این که اختلاف های سیاسی می تواند بر سفر او به انگلیس سایه بیندازد.

 

پیشنهاد گفت وگوهای مستقیم کره شمالی به امریکا

کره شمالی پیشنهاد داده است که دیدار مشترکی با واشنگتن برای حل اختلافات دو جانبه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف از انجام این دیدار ارائه پیشنهاد توقف آزمایش های هسته ای کره شمالی در صورتی که امریکا بپذیرد مانورهای نظامی سالانه اش با کره جنوبی را متوقف کند، اعلام شده است.

آن میونگ هون، نماینده کره شمالی در سازمان ملل با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک گفت: «در صورتی که این پیشنهاد پیونگ یانگ پذیرفته شود در سال جدید می توانیم بسیاری از مسائل مربوط به شبه جزیره کره را حل کنیم.»

 

ولادیمیر پوتین در مراسم هولوکاست شرکت نمی کند

خبرگزاری اینتر فاکس روسیه اعلام کرد که دیمیتری پیشکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده است که رئیس جمهوری روسیه در مراسم یادبود هولوکاست در هلند شرکت نمی کند.

قرار است مراسم هولوکاست در پایان ماه جاری میلادی در لهستان برگزار شود.

گفته می شود عدم حضور وی مربوط به اختلافات تازه روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فنلاند حوزه یورو یونان عراق داعش


نظر شما :