حامی اصلی تحریم‌های جدید کیست؟

دسیسه مشترک جمهوری‌خواهان و آیپک برای مذاکرات

صداهایی وجود دارد که می‌گوید کنگره باید خویشتنداری کند، آنها خواستار این هستند که مبادا کنگره موجب ترک میز مذاکره توسط ایران شود. اما پایان دادن به این مذاکرات اقدام غیرعمدی کنگره نیست، بلکه از روی عمد است.
دسیسه مشترک جمهوری‌خواهان و آیپک برای مذاکرات

دیپلماسی ایرانی: درحالی که دشمنان توافق با ایران در حال آماده شدن برای لایحه جدید تحریم ها هستند که دولت اوباما با آن به شدت مخالف است، سناتور تازه وارد تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) در کنفرانس سیاستگذاری بنیاد هریتیج در رابطه با لایحه ای که هر لحظه می تواند رونمایی شود و مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 را نابود کند، سخنرانی کرد و گفت: «ایالات متحده باید مماشات، مصالحه و سازش در مقابل ایران را که با مذاکرات هسته ای آغاز شده، متوقف کند. صداهایی وجود دارد که می گوید کنگره باید خویشتن داری کند، آنها خواستار این هستند که مبادا کنگره موجب ترک میز مذاکره توسط ایران شود. اما پایان دادن به این مذاکرات اقدام غیرعمدی کنگره نیست، بلکه از روی عمد است.»

حامیان این لایحه از جمله سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) که مورد حمایت آیپک قرار دارد، ادعا می کنند که لایحه آنها تنها موجب تقویت موضع دولت در میز مذاکره می شود و تحریم های جدید در صورتی عملی می شوند که تهران به خواسته های ایالات متحده عمل نکند و تا مهلت جولای توافق به دست نیاید. مطمئناً سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) یکی دیگر از وفاداران به آیپک هم چنین موضعی دارد و وظیفه اش این است که دیگر دموکرات ها را متقاعد به حمایت از این لایحه کند. اگر دموکرات های دیگری هم از این لایحه حمایت کنند، در آن صورت اکثریت ضد وتو به دست می آید. در این فضا هشدار کاتن باید برای دموکرات های مردد آگاهی بخش باشد.

همان گونه که در مقاله الی کلیفتون که روز چهارشنبه منتشر شد مشاهده کردید، شلدن ادلسن میلیاردر صاحب کازینو، حدود یک سوم بودجه گروه اتحاد علیه ایران هسته ای در سال 2013 را تامین کرده است. همان طور که ماه نوامبر گزارش دادیم کمیته اضطراری برای اسرائیل هم حدود یک میلیون دلار به کمپین کاتن در هفته های پایانی کمپین انتخاباتی اش کمک مالی کرده بود.  این گروه توسط بیل کریستول مالک نشریه ویکلی استاندارد که مدت زمان طولانی ای است که مواضع ضد ایرانی و جنگ طلبانه دارد و از آیپک به خاطر این که به دنبال مصالحه با دموکرات ها است، انتقاد می کند، اداره می شود.

وقتی که آیپک سال گذشته تلاش هایش برای مطرح کردن لایحه کرک-منندز در سنا را به خاطر مخالفت قاطع دموکرات ها متوقف کرد، کمیته اضطراری برای اسرائیل از این اقدام آیپک انتقاد کرد و گفت: «خیلی زیبا خواهد بود اگر حمایتی دو حزبی از اقدام فعلی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران صورت بگیرد. اما ظاهراً این گونه نیست و این امر می تواند وحشتناک باشد اگر تاریخ درباره جامعه طرفدار اسرائیل و همکاری دوحزبی و هسته ای شدن ایران قضاوت کند.»

در حال حاضر آیپک مجدداً فعال شده است و در حال همکاری با سناتور کرک و منندز برای نسخه جدید لایحه تحریم های ایران است. آنها به دنبال جلب حمایت بیش از 16 سناتور دموکراتی هستند که سال گذشته با این لایحه موافت کرده بودند. (البته تعدادی از آن سناتورها به خاطر فشار کاخ سفید و گروه های ضد جنگ از تصمیمشان منصرف شده اند.) استراتژی آنها این است که تعهداتی که ایالات متحده براساس برنامه اقدام مشترک در سال 2013 متعهد شده است تا تحریم جدیدی اعمال نکند را نقض کنند.

این لایحه تحریم موجب سوءاستفاده تندروهای ایران قرار خواهد گرفت و آنها این گونه استدلال خواهند کرد که واشنگتن در مذاکرات حسن نیت ندارد و نمی توان به آن در لغو تحریم ها در توافق نهایی هم اعتماد کرد. بنابراین در حالی که آیپک، کرک و منندز به دنبال اطمینان بخشی درباره لایحه تحریم خودشان هستند و ادعا می کنند که به دنبال حمایت از تلاش های رئیس جمهور برای توافق جامع با ایران هستند، اما دموکرات ها باید به دقت به حرف های کاتن، کمیته اضطراری برای اسرائیل و کریستول برای فهمیدن نیت واقعی آنها گوش کنند.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: آیپک کاتن كرك منندز تحريم ايران


نظر شما :