نتانیاهو: توافق هسته‌ای تهدیدی برای بقای اسرائیل است

۰۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۹۴۳۵۷۴ سرخط اخبار

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در واکنش به انتقادات گسترده از احتمال سفر وی به واشنگتن، گفت به هر کجا دعوت شود، می رود تا مواضع این رژیم در مورد ایران را توضیح دهد.

به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در واکنش به انتقادهای مطرح شده در مورد دعوت «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از وی برای سخنرانی در نشست کنگره، گفت به هر کجا دعوت شود، می رود.

نخست وزیر اسرائیل که در ابتدای نشست کابینه این رژیم صحبت می کرد، در این رابطه گفت: «من به هر کجا که دعوت شوم، می روم تا موضع اسرائیل را تبیین کنم و از آینده و بقای اسرائیل دفاع کنم.»

بینر روز چهارشنبه (11/1) تنها یک روز پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در نطق سالانه خود از کنگره خواست تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران را متوقف کند، از نتانیاهو دعوت کرد برای سخنرانی در مورد مذاکرات هسته ای ایران در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان، به واشنگتن سفر کند.

مقامات دولتی آمریکا با بیان اینکه دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته و اقدامی خارج از پروتکل های دیپلماتیک است، اعلام کرده اند در صورتی که نتانیاهو به آمریکا سفر کند، نه اوباما و نه هیچ یک از مقامات ارشد دولت با وی دیدار نمی کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان، رسانه ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده اند. نتانیاهو در داخل فلسطین اشغالی به استفاده تبلیغاتی از سفر به آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، متهم شده است. با این وجود نتانیاهو اعلام کرده در نشستی که روز 12 اسفند (3 مارس) برگزار می شود، شرکت می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5، گفت: «در هفته های پیش رو، قدرت های بزرگ در معرض رسیدن به چارچوب توافق با ایران قرار دارند. این توافق ایران را در آستانه هسته ای شدن قرار می دهد.»

وی افزود: «این توافق، در وهله اول و بیش از هر چیز، بقای اسرائیل را در معرض خطر قرار می دهد. این همان ایرانی است که بر لبنان و سوریه حاکم شده و حالا دارد یمن و عراق را نیز تحت کنترل می گیرد. نباید اجازه داد چنین ایرانی به سمت سلاح هسته ای حرکت کند.»

بر اساس توافقی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» میان ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر امسال (24 نوامبر 2014) به توافق نهایی می رسیدند.

با این حال، با سر رسید این تاریخ و پابرجا بودن اختلافات، مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. بر اساس تمدید توافق، طرفین تا 10 اسفند (1 مارس) برای رسیدن به چارچوب توافق و تا 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) برای نهایی کردن جزئیات توافق جامع، زمان دارند. تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای، روزهای جمعه و شنبه در شهر زوریخ سوئیس با حضور نمایندگان ایران و آمریکا در سطح معاونین خارجی، برگزار شد.

کلید واژه ها: نتانیاهو رژیم صهیونیستی


نظر شما :