دیدار کری و ظریف در آخر هفته

مونیخ محلی برای تصمیم‌های بزرگ هسته‌ای می‌شود؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۳۸۷۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
بعضی‌ها بر این اعتقادند که توافق نهایی ایران با قدرت‌های بزرگ بر سر برنامه هسته‌ای‌اش محقق خواهد شد در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند غیرممکن است چنین توافقی امضا شود.
مونیخ محلی برای تصمیم‌های بزرگ هسته‌ای می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: بعضی ها بر این اعتقادند که توافق نهایی ایران با قدرت های بزرگ بر سر برنامه هسته ای اش محقق خواهد شد در حالی که عده ای دیگر معتقدند غیرممکن است چنین توافقی امضا شود. اما با وجود این که ابهامات بسیاری نسبت به نتیجه مذاکرات و احتمال پایان یافتن آن، بعد از 12 سال کش مکش مشاهده می شود، موانع در برابر رسیدن به توافق نهایی روز به روز افزایش می یابد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، در واشنگتن، کنگره امریکا در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه ایران علی رغم هشدارهای کاخ سفید مبنی بر وتوی آن است. کاخ سفید هشدار داده است که اعمال تحریم های بیشتر فضا را برای مذاکرات بیشتر می بندد و بحران را بیش از پیش تشدید می کند.

در ایران تندروها در تلاش هستند تا پاسخ مناسبی در مقابل این کار کنگره بدهند، آنها در حال حاضر در حال بررسی طرح قانونی ای هستند که در صورت تصویب می تواند مذاکرات را به چالش بکشد.

تحلیلگران می گویند فشارها در حالی میان دو طرف در حال افزایش است که اختلاف های دو طرف مذاکره کننده بر سر سطح غنی سازی اورانیوم و درباره چگونگی رفع تحریم های تحمیل شده همچنان به قوت خود باقی است.

خانم الی گرانمایه، متخصص امور ایران در شورای روابط بین الملل اروپا در این باره می گوید: «مخالفان هر گونه تماس دیپلماتیک میان ایران و غرب از هم اکنون بر روی پایان دادن به مذاکرات کار می کنند.»

وی در ادامه افزود: «هر چه زمان می گذرد مواضع آنها نیز قدرتمندتر می شود.»

در حالی که 30 ژوئن موعد نهایی برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران با مجموعه شش کشور طرف مذاکره با آن بر سر برنامه هسته ای اش است اما همچنان دو طرف از هر گونه رسیدن به توافق فاصله دارند. آنها تا کنون به همین دلیل دو بار مجبور به تمدید توافق نامه ژنو شده اند.

در تهران، مسئولان می گویند که ایالات متحده امریکا و دیگر قدرت های بزرگ باید نرمش بیشتری از خود نشان دهند تا بتوان در جزئیات، توافقی سخت میان تهران و غرب حاصل شود.

از سوی مذاکره کنندگان ایرانی هیچ نشانه ای که ثابت کند رسیدن به توافق نزدیک است، مشاهده نمی شود، حتی آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران که حرف آخر را در این موضوع می زند در ماه گذشته گفت که نسبت به امکان توافق با ایالات متحده تردید دارد و مطمئن نیست که می توان به امریکا اعتماد کرد.

مشابه همین وضعیت و حتی بدتر در درون ایالات متحده مشاهده می شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که قرار است در سه مارس در برابر نمایندگان کنگره امریکا سخنرانی کند، همه تلاش خود را به کار گرفته تا اجازه ندهد توافقی میان ایران با 1+5 به دست آید.

در تهران، نمایندگان مجلس در حال بررسی قانونی هستند که به موجب آن در صورت شکست مذاکرات یا اعمال تحریم های جدید اولا توافق ژنو که به موجب آن ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حالت تعلیق در آورد، لغو می شود و ثانیا فعالیت های تحقیقاتی دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران سرعت بیشتری به خود می گیرد.

قرار است کری و ظریف در این هفته در مونیخ با یکدیگر دیدار کنند، شاید این دیدار بتواند دریچه ای برای برون رفت از این وضعیت ایجاد کند. اگر چه مخالفت های مستقیم بسیاری از سوی مخالفان دو طرف برای انجام این دیدار وجود دارد و همه آنها تلاش می کنند تا امکان رسیدن به هر گونه توافقی را از بین ببرند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 ايران هسته‌اي توافق نهايي


نظر شما :