نگاهی به سفر ظریف به جمهوری آذربایجان

تهران - باکو در مسیر تعمیق روابط

۰۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۴۴۴۲۴ نگاه ایرانی
سیدعلی سقائیان، سفیر سابق ایران در آذربایجان و ارمنستان در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به اهمیت روابط ایران و آذربایجان در پی سفر وزیر امورخارجه به این کشور پرداخته است.
تهران - باکو در مسیر تعمیق روابط

دیپلماسی ایرانی: یکی از مهمترین محورهای مورد تاکید مسئولان دولت های گذشته و همچنین دولت یازدهم، برقراری صلح و امنیت با همسایگان بوده که یکی از سرفصل های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می شود؛ منطقه قفقاز جنوبی که سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در آن واقع شده اند نیز همواره مورد توجه سیاستگذاران دیپلماسی ایران بوده اند . اهمیت این حوزه به خصوص در زمینه های حمل و نقل امن، عبور خط لوله و مسیرهای انرژی که از این منطقه می گذرد، قابل درک است. علاوه بر آن، برقراری امنیت در این منطقه یکی از اولویت های مهم است. ایران همواره پیشگام صلح بوده و از هرگونه میانجی گری بین کشورهای منطقه و سایر کشورها برای حل مسایل استقبال کرده است. نمونه این مساله را می توان در میانجی گری میان دولت تاجیکستان و گروه های اپوزیسیون در سال های گذشته مشاهده کرد. از این منظر منطقه قفقاز جنوبی نیز دارای حساسیت های خاص خود بوده و بر این اساس شاهد سفرهای مکرر مقامات کشورها در سطوح عالی بوده ایم، اخیرا نیز آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سفری به جمهوری آذربایجان داشت و در دیدار با رئیس جمهور این کشور، گسترش روابط تهران- باکو مورد تاکید قرار گرفت.

روابط دو کشور ایران و آذربایجان دارای ریشه های عمیق تاریخی و مذهبی است. اکثریت مردم آذربایجان هم کیش بوده و علاقه آنها به اهل بیت زمینه پیوند مذهبی را فراهم می آورد. از سوی دیگر پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین دو کشور و همچنین شباهت های فرهنگی دو ملت، موجب تقویت روابط فی مابین می شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به ایجاد روابط متعادل میان همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان بوده است. به طور حتم مناقشه در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست. در مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ نیز جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت وگو و بهره گیری از مجاری بین المللی به خصوص گروه مینسک تلاش کرد که مساله حل و فصل شود. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران حل این مساله از طریق میانجی گری به منظور یافتن راه حل عادلانه میان آذربایجان و ارمنستان است.

البته در حوزه چالش های منطقه قفقاز جنوبی باید به نفوذ خزنده ای که رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته به دنبال آن بوده است اشاره کرد. نفوذ خزنده ای که با تحرکات و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در راستای آگاهی بخشی ملت های منطقه و هشدارهای لازم، منزوی شده و با توجه به دیپلماسی فعال دولت یازدهم و دستگاه سیاست خارجی، شاهد هستیم تمامی ترفندهای ایران هراسی رژیم صهیونیستی در این منطقه نتیجه عکس داده است.

جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که توسعه روابط دو کشور _ ایران و آذربایجان_ بیش از گذشته به خصوص در زمینه حمل و نقل، انرژی و تبادل علمی- فرهنگی ظرفیت های زیادی دارد. جمهوری اسلامی می تواند نیازهای علمی و فناوری همسایگان خود را برطرف کند. از طرفی دیگر می تواند با همکاری های خوب دو کشور زمینه حضور فعالان اقتصادی و تجار دو کشور را در ایران و آذربایجان و در سایر کشورها از طریق فعالیت مشترک فراهم آورد.

کلید واژه ها: آذربایجان سیدعلی سقائیان ایران و آذربایجان


نظر شما :