عربستان بزرگترین خریدار سلاح جهان در سال 2014

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۴۵۰۷۷ سرخط اخبار

شرکت آمریکایی IHS Inc در گزارشی درباره میزان فروش تسلیحات در جهان در سال ۲۰۱۴ خبر داد که عربستان سعودی با پیشی گرفتن از هند، بیشترین واردات سلاح را داشت.

به گزارش فارس، بر اساس گزارش منتشر شده یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه بازارهای جهانی، عربستان سعودی در سال 2014 رتبه اول جهان در واردات تسلیحات را به خود اختصاص داد.

بر اساس گزارش این شرکت آمریکایی مستقر در ایالت کلرادو، ارقام نشان می دهد میزان واردات تسلیحات عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ با ۵۴ درصد افزایش به مبلغ ۶.۵ میلیارد دلار رسید در صورتی که هند ۵.۸ میلیارد دلار سلاح به کشور خود وارد کرده است.

بر اساس گزارش مذکور با توجه به ارقام موجود، میزان خرید تسلیحات توسط عربستان سعودی در سال جاری میلادی(۲۰۱۵) به ۹.۸ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که از منظر جهانی از هر ۷ دلار تسلیحات در جهان، یک دلار آن به ریاض اختصاص می یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «بن مورس» نویسنده گزارش این شرکت آمریکایی گفت: «این واقعا بی سابقه است. شما شاهد انشعابات و گسستهای سیاسی در منطقه و در همان زمان موضوع نفت هستید که کشورها را قادر به مجهز کردن تسلیحاتی، حفاظت از خودشان و تحمیل خواسته هایشان کرده است».

این خبرگزاری آمریکایی  در توضیح علت این میزان خرید تسلیحات ادعا کرد که میزان بالای خرید سلاح توسط عربستان سعودی به نگرانیهای آن درباره «اهداف ایران در خاورمیانه» مرتبط است.

بر اساس ارقام منتشرشده در گزارش، آمریکا با توجه به شرایط منطقه خاورمیانه، «بزرگترین بازار رو به گسترش فروش تسلیحات» به این منطقه شده و در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۸.۴ میلیارد دلار سلاح فروخته که این رقم در سال قبل از آن، ۶ میلیارد دلار بود. عربستان و امارات در مجموع در سال گذشته میلادی ۸.۷ میلیارد دلار سلاح خریدند.

دیوید کورترایت مدیر مطالعات پژوهشی دانشگاه نوتردام کراک در بنیاد مطالعات بین المللی صلح در این باره گفت: «افزایش خرید تسلیحات شاید راهی باشد که برخی از عناصر حکومت سعودی این نکته  را به آمریکا درباره اهمیتشان به عنوان یک متحد(برای واشنگتن) یادآوری کنند چون قراردادهای دفاعی(و خرید سلاح) به معنای ایجاد شغل است.

در گزارش میزان فروش و خرید تسلیحات در سال ۲۰۱۴، پس از عربستان و هند، کشورهای چین، امارات، تایوان، استرالیا، کره جنوبی، اندونزی و ترکیه قرار دارند.

کلید واژه ها: سال 2014 خرید تسلیحات 2014


نظر شما :