دیدار ظریف و هاموند پیرامون بازگشایی سفارت

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۴۵۳۲۷ سرخط اخبار
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس گفت: احتمالا وزرای خارجه ایران و انگلیس فردا پیرامون بازگشایی سفارت دیدار می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در نشست خبری حاشیه جلسه علنی مجلس به تشریح سفر 5 روزه اعضای این گروه به انگلیس اشاره کرد و گفت: هیئت پارلمانی ایران هفته گذشته سفری به کشور انگلیس داشت که این سفر در پی دعوت هیئت پارلمانی انگلیس بود که سال گذشته به ایران آمده بودند.

وی افزود: ما قبل از سفر سعی کردیم که درخواست هایی را داشته باشیم و هماهنگی هایی که وزارت خارجه ما انجام داد و برنامه هایی را که در این سفر مدنظر ما بود را لحاظ کردیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس ادامه داد: ما از روزی که به انگلیس رفتیم براساس این برنامه اولا با رئیس مجلس عوام این کشور ملاقات داشتیم که وی ضیافت ناهاری برای اعضا ترتیب دادند که معمولا بی سابقه است و در تاریخ انگلستان برای هیئت پارلمانی ضیافت ناهار ترتیب نمی دهند.

منصوری آرانی ادامه داد: ما درخواست داشتیم که با اعضای مسلمان پارلمان انگلستان اعم از مجلس عوام و مجلس اعیان ملاقات داشته باشیم که این اتفاق افتاد و ما جلسه خیلی خوبی را با اعضای پارلمان داشتیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما جلسه ای با اعضای کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس داشتیم و نیز جلسه ای با وزیر خارجه و معاون وی داشتیم، همچنین جلسه ای با رئیس کمیته دفاع مجلس عوام انگلیس و نیز جلسه ای نیز با وزیر امور خارجه در سایه که در حقیقت حزب کارگر محسوب می شود و اگر این حزب پیروز شود وی به عنوان وزیر انتخاب می شود که جلسه ای نیز با او داشتیم.

 رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در ادامه به دیدار اعضای این هیئت پارلمانی با رئیس مجلس اعیان انگلیس اشاره کرد و گفت: ما ملاقاتی با رئیس مجلس اعیان داشتیم. همچنین جلسه ای نیز با روحانیون و علمای شیعه مقیم لندن در مرکز اسلامی لندن و نیز جلسه ای نیز با نمایندگی مقام معظم رهبری در انگلیس داشتیم که وی شامی را به افتخار این هیئت ترتیب دادند که در آن از همه علما دعوت کرده بودند.

منصوری آرانی همچنین تصریح کرد: ما در این سفر جلسه ای را با دانشجویان دانشکده زبان فارسی دانشگاه کمبریج داشتیم که سعی کردیم در این جلسه نامه مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا را تشریح کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ما بازدیدی از دانشکده زبان فارسی دانشگاه کمبریج داشتیم. ما از مرکز علوم و فناوری دانشگاه کمبریج نیز بازدید کردیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس با بیان اینکه بنده در نماز جمعه لندن سخنرانی کردم، گفت: در این نماز جمعه برای مسلمانان سخنرانی کردم و جلسه ای را با جمعی از ایرانیان در سفارت داشتیم که اینها مجموعه جلسات ما در انگلستان بود.

منصوری آرانی در ارزیابی اش از سفر هیئت پارلمانی ایرانی به انگلستان گفت: در این سفر انگلیسی ها برخوردشان با گروه پارلمانی ما مثبت بود. گفت وگوهای ما نیز خیلی صریح و بدون تعارفات برگزار شد و سعی کردیم موضوعاتی فی مابین و مشکلات موجود در این دیدارها بررسی شود.

وی در ادامه به موضوعات مورد بحث هر دو کشور در دیدارها اشاره کرد و افزود: موضوعاتی که مورد بحث بین دو کشور وجود دارد، بررسی شد که از جمله آنها می توان به موضوع مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. در این جلسات بر روی راهکارهای لازم در جهت ثبات در سطح بین الملل بحث و تبادل نظر شود.

منصوری آرانی در ادامه اظهار داشت: دانشجویان در کمبریج نظر بسیار خوبی داشتند. البته ما اشکالاتی هم داشتیم که به عنوان مثال دانشجویانی که در آنجا تحصیل می کردند به دلیل اینکه ما اجازه نداده ایم که آنها برای تحصیل به ایران بیایند، لهجه تاجیکی پیدا کرده اند و اغلب به این کشور رفته اند و این اشتباهی بود که ما باید رعایت می کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدارها در مورد بازگشایی سفارت دو کشور موارد مطرح شد یا خیر، گفت:  در این سفر در رابطه با سفارت های دو کشور بحث و گفت وگو شد. مسلما سفارت های دو کشور با این شکلی که در حال حاضر وجود دارد مفید به فایده نیست و گرفتاریهای خیلی زیادی برای شهروندان ایجاد می کند. ضمن اینکه سفارتها هستند که باید پیگیر موضوعات دو کشور باشند که در حال حاضر به علت عدم وجود سفارتخانه های دو کشور، مشکلات در سطح وزارتخانه ها مطرح می شود که این بسیار کند و غیرمنطقی است زیرا ما سرعت و زمان برایمان بسیار مهم است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در پایان خاطرنشان کرد: بحث و تبادل نظر درباره بازگشایی سفارت دو کشور ادامه دارد که احتمالا وزرای خارجه دو کشور فردا در بروکسل با یکدیگر دیداری در این زمینه داشته باشند.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس گروه دوستی پارلمانی ایران کمبریج مجلس عوام انگلستان


نظر شما :