کنترل حوثی‌ها بر استان تعز

۰۲ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۴۵۵۸۵ سرخط اخبار

در پی کنترل حوثی ها بر بخش هایی از استان تعز و نزدیک شدن به مقر رییس جمهوری یمن در جنوب این کشور، شورای امنیت خواهان تشکیل جلسه فوری برای بررسی وضعیت شد.
 
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، شبه نظامیان انصارالله با حمایت نیروهای مردمی از روز گذشته توانسته اند بخش های زیادی از شهر تعز مرکز استانی به همین نام در جنوب یمن را به تصرف خود در آورند.
 
حوثی ها از تمامی نیروهای مسلح موجود در عدن نیز که از سوی رییس جمهور به عنوان پایتخت جایگزین انتخاب شده، خواسته اند تا برای رویارویی با نیروهای عبد ربه منصورهادی رییس جمهوری این کشور آماده باشند که این پیامی است برای حمله به این شهر.
 
حوثی ها از شب گذشته توانسته اند فرودگاه نظامی، مقر نیروهای امنیتی، بیمارستان شهر، فرودگاه غیرنظامی تعز و ده ها ساختمان دولتی و نظامی را به تصرف خود در آورده اند. زندان مرکزی این شهر نیز توسط نیروهای امنیت ویژه (امنیت مرکزی) یمن که از حوثی ها دستور می گیرند، محاصره شده است. مسوولان این زندان از واگذاری آن به حوثی ها خودداری کرده بودند.
 
انصارلله هم اکنون بر بخش های مختلف به ویژه در غرب شهر تعز کنترل دارد و ارتفاعات "صبر" که بر شهر تعز اشراف دارد نیز به کنترل آنها در آمده است. آنها روز گذشته نزدیک به 500 نیروی مسلح خود را در حالی که لباس نیروهای امنیت ویژه بر تن داشتند با هواپیمای نظامی به تعز رساندند.
 
شهر تعز در جنوب یمن در نزدیکی استان عدن قرار دارد. منصور هادی هم اکنون در استان عدن است و از آنجا امورات استان هایی که هنوز از وی فرمانبرداری دارند را اداره می کنند. در یک هفته گذشته درگیری های زیادی در عدن رخ داده که هدف بیشتر آنها برکناری هادی با زور سلاح بوده است.
 
منصور هادی در اولین سخنان خود در واکنش به اقدامات حوثی ها از آنها خواست تا "به کودتای خود علیه مشروعیت" پایان دهند. وی گفت: این اقدامات جنون آمیز ما را از عمل به مسوولیت هایمان غافل نخواهد کرد و تا زمانی که کشور به ساحل امنیت برسد و پرچم یمن در صعده برافراشته شود، از پای نمی نشینیم. صعد در شمال یمن خاستگاه اصلی حوثی ها محسوب می شود.
 
در واکنش به این اوضاع شورای امنیت نیز خواهان تشکیل نشستی فوق العاده برای بررسی اوضاع و تحولات یمن شده است. این اقدام پس از درخواست هادی برای "دخالت سریع" شورای امنیت اتخاذ شده است.
 
در همین حال آمریکا نیز اعلام کرد: تمامی شهروندان آمریکایی اعم از کارمندان و هیات دیپلماتیک این کشور از یمن خارج شده اند. واشنگتن تاکید کرد که با وجود خروج کادر دیپلماتیک آمریکا از یمن، این کشور از "تهدیدات تروریستی" که از جانب یمن دیگران را تهدید می کند، غافل نمی نشیند و اقدامات لازم را برای ممانعت از آن به عمل می آورد. آمریکا مدت هاست علیه القاعده یمن می جنگد. 
 

کلید واژه ها: تعز حوثی ها


نظر شما :