واکنش مردم به جنگ یمن چیست؟

سردرگمی مردم درباره حمله عربستان

۱۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۱۴ کد : ۱۹۴۵۷۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئله ناراحت کننده این است که بعضی از مردم از این حمله حمایت می‌کنند. شاید رحمت خداوند شامل آنها شود، اما خدا آنها را به خاطر این حمایت لعنت کند.
سردرگمی مردم درباره حمله عربستان

نویسنده: شیلا کاراپیکو

دیپلماسی ایرانی: چند روز است که عربستان سعودی اهدافی از حوثی ها در داخل یمن را بمباران می کند. این حملات از موطن اصلی حوثی ها در استان صعده آغاز و به پایگاه هوایی عند در لاج در جنوب یمن کشیده شده است. گزارشات اولیه نشان می دهد که ده کشور خارجی علاوه بر عربستان سعودی، همچون کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، اردن، مصر، سودان، مراکش و پاکستان در این عملیات مشارکت دارند.

تنها چند روز پیش بود که ایالات متحده 100 نفر از نیروهای ویژه اش را از عند خارج کرد، این اتفاق زمانی رخ داد که حوثی ها شهری در نزدیکی این منطقه را تصرف کردند. همان طور که در سال 2003، خروج این قبیل نیروها نشان دهنده شروع بمباران بود.

درحالی که ریاض هرگونه مشارکت ایالات متحده در این عملیات را انکار کرده است، مقامات آمریکایی در چند گزارش خبری اعلام کرده اند واشینگتن از این عملیات حمایت می کند. این یک اقدام بزرگ توسط عربستان سعودی است که ظاهراً ایالات متحده با آن مشکلی ندارد. این حمله در زمانی اتفاق افتاد که شرایط رو به وخامت رفت و منصور هادی، رئیس جمهور موقت از پناهگاهش در عدن فرار کرد.

این تحولات پس از بمب گذاری های انتحاری هفته پیش (یکی از گروه های محلی وابسته به داعش، مسئولیت آن را پذیرفته است) در مساجدی از صنعا و شهر مرکزی حوثی ها در تعز رخ داد، که قطعاً برای حوثی ها ناخوشایند بوده است.

با آغاز حملات هوایی سعودی ها، در صفحه فیسبوک من که به طور عمده روشنفکران لیبرال در آن حضور دارند، بحث های داغی شکل گرفت. البته من قصد ندارم که پست های دوستانم را که علاقه ندارند صحبت هایشان عمومی شود، منتشر کنم، اما در این جا سعی کرده ام تا نظرات آنها را که به زبان انگلیسی بوده و یا توسط من به صورت دست و پا شکسته از عربی ترجمه شده است، آورده شود. در نظرات آنها پریشانی، بحث و پیشگویی دیده می شود.

- سعودی ها گلوله باران صنعا را آغاز کردند. خانواده و دوستان من وحشت زده هستند و به دنبال پیدا کردن پناهگاهی زیرزمینی هستند. صدای بمباران در هر جایی شنیده می شود، ترس و سردرگمی بیشتر از هر چیز دیگری وجود دارد.

- عواقب ناشی از عملیات نظامی نه تنها برای یمن بلکه برای کل منطقه خواهد بود.

- هرگونه قدمی که در روزهای گذشته برداشته شده است، به میزان قابل توجهی باعث رادیکالیزه شدن مردم یمن شده است.

- ده ملتی که از حمله به یمن حمایت می کنند، چه کسانی هستند؟

- خلبانان نیروی هوایی سعودی: لطفا به صورت زنده در خاک یمن سقوط نکنید. این برای سلامتی شما خوب نخواهد بود.

- عربستان سعودی اعلام کرده است که ایالات متحده توصیه هایی داشته است و این حمله را تایید کرده است.

- حملات هوایی هنوز هم توسط صالح در صنعا فرماندهی می شود. مسئله ناراحت کننده این است که بعضی از مردم از این حمله حمایت می کنند. شاید رحمت خداوند شامل آنها شود، اما خدا آنها را به خاطر این حمایت لعنت کند.

- حوثی ها این جنگ کثیف را به یمن آورده اند.

- لعنت خدا بر همه شان. منصور هادی یک حرام زاده است. صالح یک مجرم است و عبدالملک الحوثی هم باعث تحریک احساسات فرقه گرایی شده است.

- صنعا امشب. نظر شما چیست؟ ممنون از سعودی ها.

- تمام کسانی که از تجاوز سعودی ها حمایت کرده اند، دشمن ما هستند.

* استاد علوم سیاسی و مطالعات بین المللی در دانشگاه ریچموند. وی نویسنده کتاب «جامعه مدنی در یمن: اقتصاد سیاسی و فعالیت در دوران مدرن» است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: حوثی ها جنگ یمن عربستان یمن


( ۳ )

نظر شما :