جمهوری خواهان مجبور به تعویق رای گیری شدند

عقب نشینی سنا از تصویب تحریم های جدید

سناتور مارک کرک، یکی از طراحان لایحه تحریم های اضافی علیه ایران، پس از سخنرانی اوباما گفت که انتظار ندارد که درباره لایحه ای که وی به همراه سناتور رابرت منندز نوشته است تا قبل از 30 ژوئن، رای گیری صورت بگیرد.
عقب نشینی سنا از تصویب تحریم های جدید

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور باراک اوباما و وزیر خارجه جان کری با به دست آوردن چارچوب سیاسی برای توافق هسته ای که روز پنجشنبه به دست آمد، برنده ی سه ماه تعویق تحریم های کنگره علیه ایران شدند. سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) یکی از طراحان لایحه تحریم های اضافی علیه ایران، پس از سخنرانی اوباما گفت که انتظار ندارد که درباره لایحه ای که وی به همراه سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) نوشته است تا قبل از 30 ژوئن، رای گیری صورت بگیرد. این تاریخ، پایان مهلت مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی است. اوباما و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هشدار داده اند که این تحریم ها باعث نابودی مذاکرات هسته ای خواهد شد.

کرک در این رابطه می گوید: «فکر می کنم باید تا پایان ژوئن صبر کنیم.» وی همچنین تاکید کرده است که چارچوب توافق که اعلام شده است سخاوتمندانه تر از پیشنهادهایی است که چمبرلین به هیتلر در مونیخ داد و کنگره در طی مدتی که مذاکرات ادامه دارد، باید نقشی فراتر از تماشاچی داشته باشد.

تاخیر رای گیری درباره لایحه کرک-منندز به معنای پایان درگیری میان کاخ سفید و کنگره بر سر توافق با ایران تا ماه ژوئن نیست. لایحه ای که توسط سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا به منظور بررسی توافق توسط کنگره نوشته شده است، همچنان در حال پیگیری است. کاخ سفید درباره این لایحه هشدار داده است و آن را هم برای مذاکرات مضر دانسته است.

کورکر روز پنجشنبه اعلام کرد که چندین نگرانی درباره چارچوب توافق دارد و به پیگیری لایحه ایران که در آن سنا باید به هرگونه توافقی با ایران رای دهد، ادامه می دهد. کمیته روابط خارجی روز 14 آوریل این لایحه را تصویب کرد و آن گونه که کورکر می گوید، سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اکثریت سنا، هر زمانی که بخواهد می تواند این لایحه را برای را گیری به صحن مجلس سنا بیاورد.

سناتور بن کاردین (دموکرات از مریلند) که از امروز به جای منندز، عضو دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی خواهد بود، یکی از 12 سناتور دموکراتی است که نامه حمایت از لایحه کورکر پس از مهلت 24 مارس را امضا کرده است. کورکر در این رابطه می گوید: «دقیقاً نمی دانم که لایحه فوراً به صحن می آید یا بعد از یک دوره تاخیر می آید. با اعلام شدن بیانیه، فرصت خوبی برای پیشبرد این لایحه وجود دارد. آن چه ما باید انجام دهیم این است که قبل از رای گیری درباره لایحه در صحن، از تعداد آرایی که بتواند وتوی رئیس جمهور را بشکند، مطمئن شویم.» این هفته سناتور دموکرات، مارک وارنر هم از این لایحه حمایت کرد و تعداد حامیان این لایحه به 64 سناتور رسید. برای شکستن وتوی اوباما نیاز به رای موافق 67 سناتور است.

کورکر می گوید که کنگره نیاز به جزئیات بیشتری از چارچوب توافقی دارد که دولت امروز منتشر کرده است. به طور مثال در فکت شیتی که توسط کاخ سفید منتشر شده است، به وضوح درباره این که چه زمانی تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران لغو می شود، صحبت نشده است. کورکر می گوید: «ما نمی دانیم که این مسئله چه زمانی اتفاق می افتد. کنگره باید در زمینه ارزیابی این توافق نقش داشته باشد. نقش کنگره در این رابطه و نگرانی درباره این مباحث، می تواند تاثیری موثر بر آن چه که واقعاً اتفاق می افتد داشته باشد.»

علاوه بر نگرانی های کورکر، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان هم در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر کرد اعلام نمود که جزئیات توافقی که منتشر شده، کافی نیست و کنگره باید لایحه ای را برای بازبینی هرگونه توافقی تصویب کند. وی در این رابطه گفت: «نگرانی های بلندمدت من درباره پارامترهای توافق احتمالی باقی مانده است، اما نگرانی فوری من این است که دولت در کوتاه مدت توقف تحریم ها را انجام می دهد. کنگره باید این اجازه را داشته باشد تا قبل از لغو هر گونه تحریمی، بازبینی کاملی بر هرگونه توافقی داشته باشد.»     

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: کورکر کرک منندز سنا لایحه تحریم ایران توافق هسته ای


نظر شما :