چه شد مسکو به فکر حقوق بشر در یمن افتاد؟

تعجب عربستان از اقدام روسیه

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۶۱۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل گفت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از توجه "ناگهانی" مسکو نسبت به اوضاع و تحولات یمن شگفت‌زده شدند.
تعجب عربستان از اقدام روسیه

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی تعجب خود را از اقدام "ناگهانی" روسیه در رابطه با تحولات یمن ابراز داشت اما در عین حال تاکید کرد از اهتمام روسیه به اوضاع انسانی یمن حمایت می کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل گفت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از توجه "ناگهانی" مسکو نسبت به اوضاع و تحولات یمن شگفت زده شدند اما در عین حال تاکید کرد که توجه به وضعیت انسانی در یمن را تایید می کند.

المعلمی همچنین از روسیه خواست به پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس که به شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب طرح کلی برای توجه به اوضاع انسانی در یمن و دیگر جوانب آن ارائه داده است نیز پاسخ دهد.  

در متن پیشنهادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آمده است که هر گونه دادن اسلحه به گروه الحوثی ها ممنوع اعلام شود. اما مدت کوتاهی بعد از آن روسیه روز شنبه لایحه ای را به شورای امنیت برد که در آن از طرف های درگیر خواسته شده که در چارچوب حمایت از حقوق بشر، عملیات بمباران هوایی که گروه های هم پیمان عرب ضد مسلحان الحوثی انجام می دهند، فورا متوقف شود تا به این ترتیب بتوان اتباع خارجی را از یمن خارج کرد و کمک های انسانی به افراد نیازمند در این کشور رساند. پیشنهاد روسیه روز شنبه در شورای امنیت مورد بررسی اعضا قرار گرفت و در آن اعضا بر لزوم تطبیق تصمیم های بین المللی در خصوص یمن به ویژه قطعنامه 2201 تاکید کردند. در این جلسه دینا قعوار، سفیر اردن در سازمان ملل دلیل نابه سامانی اوضاع در یمن را مخالفت حوثی ها با اجرای قطعنامه 2201 دانست.

قعوار که در حال حاضر ریاست فعلی شورای امنیت را بر عهده دارد، درباره این جلسه گفت: «اعضا بار دیگر نگرانی خود را نسبت به اوضاع خطرناک انسانی در یمن بیان داشتند و خواستار اتخاذ تصمیمی برای پایان دادن به کشتار در این کشور و اجرای قطعنامه ها و بازگشت گروه های درگیر به میز مذاکره شدند.»

وی در ادامه درباره طرح روسیه گفت: «شورای امنیت نیاز به زمان بیشتری برای بررسی طرح روسیه دارد.»

در همین رابطه سازمان صلیب سرخ جهانی روز شنبه خواستار برقراری آتش بس حداقل به مدت 24 ساعت برای گشایش راه های زمینی و دریایی و هوایی برای انتقال کمک های پزشکی به یمن شد.

این در حالی است که ریاض یاسین، وزیر امور خارجه یمن، مسکو را متهم کرد که با ارائه طرح آتش بس فوری در شورای امنیت قصد قاچاق سلاح به گروه حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح از طریق فرودگاه صنعا دارد. وی در گفت وگو با الجزیره گفت: «تلاش های روسیه برای برقراری آرامش در یمن با هدف بازسازی تسلیحاتی الحوثی ها و بازیابی قدرت نظامی آنها است و ما خواستار بازرسی هواپیماهایی که در صنعا با هدف بردن اتباع خارجی می نشینند، هستیم.»

وزیر امور خارجه یمن همچنین ادعا کرد، اطلاعاتی به دست ما رسیده است که نشان می دهد هواپیماهای روسی که در فرودگاه صنعا فرود آمدند، با خود ابزارها و تکنولوژی هایی را آوردند که در اصلاح و ترمیم بعضی موشک ها و سلاح های تحت کنترل حوثی ها کاربرد دارند. این نشان می دهد که الحوثی ها هنوز بعضی از توانایی های خود را دارند که همچنان بر اعمال شرایط خود اصرار می کنند.  

وی مدعی شد، هواپیماهای روسی که در فرودگاه صنعا فرود آمدند در راستای حمایت های ایران از حوثی ها و نیروهای رئیس جمهوری مخلوع، علی عبدالله صالح است و هدف آنها از برقراری آتش بس فعلی نیز بازسازی حوثی ها و نیروهای هم پیمان آنها است.

وزیر امور خارجه یمن همچنین گفت که دولت متبوعش از روسیه خواسته است به حوثی ها فشار بیاورد تا آتش بش را در شهر عدن در جنوب یمن برقرار کنند و نیروهای خود را از همه شهرهای یمن خارج کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حوثی ها يمن پيمان مشترك نظامي اعراب


( ۱ )

نظر شما :