در سایه معادلات جدید منطقه‌ای

مصر باید به فکر تعامل با ایران هسته‌ای باشد

اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد. ایران وارد باشگاه کشورهای برخوردار از تکنولوژی هسته‌ای شده است. پاکستان و هند از مدت‌ها پیش وارد باشگاه کشورهای برخوردار از تکنولوژی هسته‌ای شده‌اند در حالی که مصر هیچ نقطه قوتی ندارد.
مصر باید به فکر تعامل با ایران هسته‌ای باشد

دیپلماسی ایرانی: بازتاب توافق هسته ای ایران و امریکا بر مصر و خاورمیانه چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که توافق ایران و امریکا، یعنی تعلیق کوتاه مدت برنامه هسته ای ایران در برابر کاهش تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه تهران است.

مشاهده می شود که عربستان و اسرائیل بیش از همه نگران این توافق هستند برای همین رئیس جمهور اوباما فورا با رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تماس گرفت و از آنها دعوت کرد که به زودی به کمپ دیوید بیایند. اوباما همچنین اعلام کرد که توافق هسته ای با ایران برتری نظامی اسرائیل در منطقه را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تردید نکرد و فورا نگرانی خود را نسبت به توافق هسته ای با ایران ابراز داشت و گفت که چه قبل از امضای توافق و چه بعد از آن به هیچ وجه از سطح نگرانی اش نسبت به برنامه هسته ای ایران کاسته نشده است. او قبل از انتخابات اخیر اسرائیل نیز به واشنگتن رفته بود و خشم خود را از سیاست های باراک اوباما در قبال پرونده هسته ای ایران به روشنی ابراز داشته بود و نگرانی خود در این زمینه را با کنگره امریکا نیز در میان گذاشته بود.

اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این نگران هستند که رفع کامل تحریم های ایران سبب شود تا تهران دست خود را به طور کامل روی منطقه بگذارد و طرح های توسعه طلبانه خود را تکمیل کند. همان طور که اکنون هم به روشنی شاهدیم: در عراق ایران حضور نظامی و سیاسی روشن دارد. ایران بیش از هر کشوری بر امور جاری در عراق و سوریه و لبنان و یمن تاثیرگذار است. به همراه آن از جایگاه خود در مذهب شیعی استفاده می کند تا نفوذ خود را در این کشورها و دیگر نقاط منطقه تقویت کند.

آیا توافق لوزان بر مصر نیز تاثیر می گذارد؟

بله، به طور قطع بر مصر تاثیر می گذارد و جایگاه منطقه ای آن را تحت تاثیر قرار می دهد و قدرت و توانایی مانور آن را در منطقه تحت الشعاع قرار خواهد داد. این مساله اجتناب ناپذیر است.

جایگاه مصر در مرحله قبل از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری بسیار کاهش یافته بود و تا اندازه ای می توانیم بگوییم این کاهش و تضعیف جایگاه را مصر خود بر خودش تحمیل کرده بود که البته عمده دلیل آن به دوران حسنی مبارک باز می گردد که اصرار داشت چنین سیاستی را در پیش بگیرد. علاوه بر آن تحرکات مصر عموما به بن بست خورده بودند، از برنامه هسته ای اش بدون ما به ازایی دست کشیده بود. بدون این که دستاورد یا امتیاز در خور توجهی بگیرد معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا کرده بود. و به موجب این توافق است که در حال حاضر می بینیم که به زنگ تفریحی در خاورمیانه تبدیل شده است. اسرائیل سلاح هسته ای دارد. ایران وارد باشگاه کشورهای برخوردار از تکنولوژی هسته ای شده است. پاکستان و هند از مدت ها پیش وارد باشگاه کشورهای برخوردار از تکنولوژی هسته ای شده اند در حالی که مصر هیچ نقطه قوتی ندارد. برای همین است که باید بگوییم مصر از توافق هسته ای ایران در لوزان تاثیرپذیر خواهد بود، هیچ کاری هم نمی تواند بکند و ناچار است که این معادله جدید را بپذیرد و با آن تعامل کند. این حقیقتی غیر قابل انکار است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :