وزیر خارجه استرالیا به تهران آمد

سفر بیشاپ؛ نشانه استقبال غرب از توافق با ایران

۲۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۹۴۶۶۱۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: طلا تسلیمی
وزیر خارجه استرالیا می‌گوید: «پیشرفت هایی که در دستیابی به توافق بر سر چارچوب توافقنامه نهایی حاصل شد، روابط بسیاری از کشورها را با ایران در ماه‌ها و شاید سال‌های آتی تغییر خواهد داد.»
سفر بیشاپ؛ نشانه استقبال غرب از توافق با ایران

دیپلماسی ایرانی: با سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران، مقامات رده بالای دو کشور پس از حدود 12 سال با یکدیگر گفتگو کردند. گرچه بر خلاف کشورهایی همچون آمریکا و یا حتی انگلیس، استرالیا هیچگاه روابط خود را با ایران قطع نکرد، اما مقامات رده بالای این کشور در یک دهه گذشته هیچگاه به تهران سفر نکردند. در این حال، بیشاپ به گفته خودش برای گفتگو در مورد جنگ با دشمن مشترک یعنی داعش و مساله بازگشت پناهجویان ناموفق ایرانی در استرالیا به کشورشان، ساعات اولیه بامداد روز شنبه وارد تهران شد.

جولی ایزابل بیشاپ در 17 ماه ژوئیه سال 1956 متولد شد. این سیاستمدار استرالیایی که اکنون به عنوان وزیر امور خارجه در کشورش فعالیت می کند، از سال 2007 معاون رهبر حزب لیبرال بوده است. وی در شهر آدلاید بزرگ شد و مدرک لیسانس خود را نیز در رشته حقوق از دانشگاه آدلاید گرفت و بعدتر برای تحصیل در دانشکده بازرگانی هاروارد به شهر بوستون سفر کرد.

بیشاپ فعالیت سیاسی خود را پس از انتخابات فدرالی سال 1998 و به عنوان یکی از اعضای مجلس نمایندگان آغاز کرد. وی در دوران هاوارد و در سال های 2003 تا 2006 در سمت وزیر خدمات اجتماعی و در سال های 2006 تا 2007 در سمت وزیر علوم، آموزش و پرورش ایفای نقش کرده است. در پی شکست دولت ائتلافی در انتخابات سال 2007، بیشاپ به عنوان معاون رهبر حزب لیبرال و در کابینه برندون نلسون به عنوان معاون رهبر مخالفان انتخاب شد. در پی روی کار آمدن دولت ائتلافی به نخست وزیری تونی ابوت در سال 2013، بیشاپ همچنان سمت خود را به عنوان معاون رهبر مخالفان حفظ و در تاریخ 18 ماه سپتامبر سال 2013 به عنوان اولین وزیر امور خارجه زن در کشورش سوگند یاد کرد.

سفر بیشاپ به تهران که اقدامی غیرمتداول از سوی یک مقام غربی محسوب می شود، پس از موفقیت ایران و 1+5 در دستیابی به توافقی در زمینه چارچوب توافقنامه نهایی صورت گرفت. به گزارش میل تایمز، بیشاپ پیشتر در این باره اعلام کرد: «پیشرفت هایی که در دستیابی به توافق بر سر چارچوب توافقنامه نهایی حاصل شد، روابط بسیاری از کشورها را با ایران در ماه ها و شاید سال های آتی تغییر خواهد داد.»

تایمز آو اسرائیل در گزارش خود در مورد سفر خانم بیشاپ نوشت برخی ناظران از این مسئله نگران هستند که سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران که ارزشی نمادین دارد، نشان دهنده استقبال پیش از موعد غرب از بازگشت ایران به جامعه بین المللی و خارج شدن این کشور از انزوا باشد. با این حال، اسرائیل و گروه های مدافع آن در استرالیا هیچ یک جسارت انتقاد و یا اعتراض به سفر بیشاپ را به خود ندادند.

راجر شاناهان کارشناس امور منطقه در موسسه لوی «Lowy» گفت زمان بندی سفر خانم بیشاپ به ایران نشان می دهد که کانبرا واقعا تعامل با تهران را خواستار است. وی در ادامه تصریح کرد دکتر روحانی و دکتر ظریف نیز احتمالا از وجهه مثبت این سفر استفاده و آن را به عنوان الگویی برای خارج شدن ایران از انزوا معرفی خواهند کرد.

پیش از سفر بیشاپ به تهران رسانه ها در توصیف این اقدام وزیر امور خارجه استرالیا نوشتند وزیر امور خارجه استرالیا به روابط کشورش با ایران آهنگ جدیدی داده است تا بر «هدف مشترک» یعنی شکست داعش در عراق تاکید کند.

بیشاپ نیز پیش از سفر به تهران اعلام کرد: «یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسائلی که در مورد آن (با مقامات ایرانی) گفتگو خواهم کرد، شرایط کنونی در عراق و مشارکت ما در امور این کشور و هدف مشترک ما با ایران در شکست دادن داعش است.»

بیش از صدها استرالیایی به نیروهای داعش در عراق و سوریه پیوسته اند و از سوی دیگر، استرالیا هفته پیش 300 نیرو را برای آموزش نیروهای ارتش عراق به این کشور اعزام کرده است. به گزارش میل تایمز، اعزام نیروهای استرالیایی به عراق تنها با هدف آموزش نیروهای عراقی صورت گرفته است و نیروهای استرالیایی در جنگ شرکت نخواهند کرد.

طبق خبرهای منتشر شده پیش از سفر بیشاپ به تهران، وزیر امور خارجه استرالیا قصد دارد در مورد امکان بازگشت صدها شهروند ایرانی به کشورشان گفتگو کند که موفق نشده اند در استرالیا پناهندگی بگیرند. حدود 30 درصد از پناهجویان غیرقانونی در استرالیا را شهروندان ایرانی تشکیل می دهند. در این حال، ایران از پذیرش شهروندانی که به روش های غیرقانونی و با امید اخذ پناهندگی از کشورهای دیگر از مرز خارج می شوند، خودداری می کند.

با ورود خانم بیشاپ به تهران، سایت استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» با انتشار عکسی به حجاب وزیر امور خارجه کشورشان در احترام به قوانین ایران اشاره کرد. بیشاپ پیش از سفرش در این باره گفته بود: «در حقیقت پوشیدن روسری و یا کلاه برای من عادی است و در زندگی روزمره خود نیز ممکن است پوشش اینچنینی داشته باشم.»

بیشاپ در دیدار خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از مقامات این کشور دعوت کرد در اولین فرصت ممکن از کشورش دیدن کنند.

طلا تسلیمی

نویسنده خبر

عضو هیات تحریریه دیپلماسی ایرانی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و استرالیا بیشاپ


نظر شما :