نامزدهایی که مخالف توافق هسته‌ای هستند

رودررویی جمهوریخواهان با اوباما بر سر ایران

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۶۸۰۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جب بوش گفت: «باید اتحادهایی که ما را ایمن نگه داشته‌اند، تجدید کنیم. ما به رئیس‌جمهوری احتیاج داریم که به دوستی ما با اسرائیل بی‌احترامی نکند.»
رودررویی جمهوریخواهان با اوباما بر سر ایران

نویسنده: کریس شریدان

دیپلماسی ایرانی: سناتور تد کروز (جمهوری خواه - تگزاس) در اتاق کنفرانسی در هتل کرون پلازا در نیوهمپشایر در مورد توافقی که آمریکا و دیگر کشورها برای دستیابی به آن با ایران و بر سر برنامه هسته ای این کشور مذاکره می کنند، هشدار داد. وی گفت تهران «تنها تهدید بزرگ» برای امنیت منطقه است و با اعلام اینکه ایرانی ها هنوز شعار «مرگ بر آمریکا» را تکرار می کنند، نظر حضار را جلب کرد. کروز گفت: «زمانی که کسی به شما می گوید قصد کشتنتان را دارد، حرفش را باور کنید.»

کروز هفته گذشته برای شرکت در اجلاس رهبری جمهوری خواهان با عنوان «اولین در کشور» به نیوهمپشایر سفر کرده بود. این سفر برای هر یک از افرادی که قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را دارند، همچون تد کروز و یا افرادی که هنوز برای نامزدی دو دل هستند همچون جب بوش فرماندار پیشین ایالت فلوریدا، فرصت مناسبی برای جلب حمایت رای دهندگان جمهوری خواه محسوب می شد.

در این میان، زمانی که موضوع بحث به سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه رسید، هیچ یک از شرکت کنندگان در انتقاد از وی کم نگذاشتند و انتقادها از توافق با ایران که به لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور در مقابل وعده پیشبرد برنامه هسته ای در جهت صلح آمیز و غیرنظامی می انجامد، بیش از دیگر موارد شنیده می شد.

سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه - فلوریدا) که نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری هفته پیش اعلام کرده بود، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

وی که یکی از امضا کنندگان نامه تهدید آمیز قانون گذاران کنگره خطاب به دولت ایران بود (قانون گذاران آمریکایی در این نامه به تلاش برای بر هم زدن هر گونه توافق احتمالی تهدید کرده بودند)، به توافق به دست آمده در  لوزان اعتراض کرد و گفت: «رئیس جمهور ما نباید هیچگاه در این مذاکرات شرکت می کرد.»

با توجه به اینکه کنگره آمریکا در تلاش است تا پیش از مهلت تعیین شده برای گفتگوها در 30 ماه ژوئن تغییراتی را بر چارچوب توافق به دست آمده در لوزان اعمال کند، اظهارات اینچنینی در اجلاس دو روزه جمهوری خواهان بسیار شنیده می شد. به نظر می رسد با داغ شدن فضای تبلیغات انتخاباتی، انتقادها به توافق با ایران در میان جمهوری خواهان افزایش می یابد.

کایل کندیک تحلیلگر سیاسی از دانشگاه ویرجینیا گفت: «جو حاکم اینگونه است: جمهوری خواهان فکر می کنند اوباما مخاطرات ایجاد شده توسط بسیاری از مهره ها را در منطقه به طور کامل درک نکرده است و در اصل برای دریافت جایزه نوبل صلح به دنبال دستیابی به توافقی با ایران است.»

ریگ گالن استراتژیست دیرینه جمهوری خواهان نیز در گفتگو با الجزیره در این باره گفت انتقادهای اینچنینی نشان دهنده عدم اطمینان آنها (نامزدهای انتخاباتی) به توافق است. وی تصریح کرد: «اگر آنها به موفقیت توافق اطمینان بیشتری داشتند، روی آن شرط بندی می کردند؛ اما به نظر می رسد از نظر آنها توافق تنها در حد حرف و گفتگو با قی خواهد ماند و در نهایت مذاکرات شکست خواهد خورد.»

اما ایران تنها موضوع انتقادات نامزدهای جمهوری خواه از سیاست خارجی اوباما نبود. رویکرد اوباما در واکنش به همه درگیری ها در منطقه خاورمیانه از لیبی گرفته تا سوریه و یمن، از نظر نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، با شکست مواجه شده است.

با تشدید تبلیغات انتخاباتی در ماه های آتی، اظهارات اینچنینی بارها و بارها به گوش خواهد رسید. در مورد مشارکت آمریکا در جنگ علیه داعش، بیشتر جمهوری خواهان از نبود رهبری مناسب عملیاتی از جانب دولت اوباما انتقاد می کنند و بر این باور هستند که آمریکا می توانست مشارکت بیشتری در این جنگ داشته باشد.

اسکات واکر فرماندار ویسکانزین در سخنرانی خود این تهدید را «تروریسم اسلام افراطی» خواند و گفت: «این مسئله مربوط به نسل هاست. آمریکا می بایست با آنها در خاک خودشان بجنگد و نه در خاک ما.» سناتور رند پال (جمهوری خواه - کنتاکی) که با اقدام نظامی در لیبی و سوریه مخالف بود، در تایید سخنان واکر گفت: «من از عملیات نظامی در جنگ علیه داعش حمایت می کنم.»

رند پال که از نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی محسوب می شود، از برخی افراط گرایان در حزب خود در پی اشتیاق شدید آنها به مداخله نظامی در درگیری های منطقه خاورمیانه، انتقاد کرد.

از دیگر محورهای سخنرانی جمهوری خواهان در این اجلاس دو روزه، ابراز علاقه فراوان به روابط با اسرائیل بود. جب بوش گفت: «باید اتحادهایی که ما را ایمن نگه داشته اند، تجدید کنیم. ما به رئیس جمهوری احتیاج داریم که به دوستی ما با اسرائیل بی احترامی نکند.» منظور بوش از این اظهارات اشاره به اختلاف نظرها میان دولت اوباما و اسرائیل به ویژه بر سر توافق با ایران بود.

منبع: الجزیره / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: انتخابات رياست جمهوري آمريكا توافق هسته ای حزب جمهوری خواه


نظر شما :