ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تمسخر 4G توسط اردوغان تا استقبال روشنفکران از حکم مرسی

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۶۸۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تمسخر نسل چهارم تلفن همراه توسط اردوغان، استقال روشنفکران مصری از حکم مرسی، ورود نمایندگان صلیب سرخ به شهرهای جنوبی سوریه برای اولین بار و پیش‌گویی قطر درباره کویت از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تمسخر 4G توسط اردوغان تا استقبال روشنفکران از حکم مرسی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

نقض آتش بس عربستان در جنگ یمن

علی رغم این که سه شنبه شب عربستان سعودی، به عنوان فرماندهی اصلی پیمان "طوفان قاطع" اعلام کرد که حملات هوایی به یمن را متوقف می کند، منابع خبری گزارش دادند که جنگنده های عربستانی روز چهارشنبه مواضع حوثی ها را بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده های عربستانی با وجود استقبال جامعه جهانی از اعلام آتش بس عربستان در جنگ یمن مواضع حوثی ها را در تعز بمباران کردند.

در همین رابطه گفته شد که درگیری هایی در مناطق مرزی یمن و عربستان نیز رخ داد و در واکنش به حمله عربستانی ها محموله های سلاح عربستانی ها مورد هدف نیروهای حوثی قرار گرفت.

 

اختلاف در شورای همکاری بر سر ادامه جنگ در یمن

با وجود این که عربستان سه شنبه شب رسما اعلام کرد که جنگ در یمن را متوقف می کند و از حالا به بعد مرحله سیاسی را پیش می گیرد، شبکه خبری الجزیره گزارش داد که اعلام آتش بس از سوی عربستان باعث بروز اختلافاتی در درون شورای همکاری خلیج فارس شده است.

این شبکه ظهر سه شنبه اعلام کرده بود که این شورا در بیانیه ای هر گونه اعلام آتش بس را رد کرده است. با این وجود دولت عربستان به عنوان رهبر ائتلاف "طوفان قاطع" سه شنبه شب آتش بس در حملات خود به یمن را اعلام کرد.

گفته می شود امارات متحده عربی و شماری از شاهزادگان تندروی عربستانی از مخالفان سرسخت اعلام آتش بس در یمن هستند.

 

پیش گویی قطر از آینده کویت

فواد الهاشم، فعال سیاسی کویتی در صفحه اجتماعی خود در مجموعه عربی نبض نوشت یکی از شاهزادگان قطری از خانواده شیخ حمد و از نزدیکان به شیخ تمیم، امیر قطر پیش بینی کرده است، به زودی نخست وزیر کویت از راه دموکراتیک و به طور مستقیم توسط مردم این کشور انتخاب خواهد شد.  

الهاشم تاکید کرد، این اظهار نظر دخالت مستقیم در امور داخلی کویت است و باید به شدت با آن برخورد شود.

وی این شاهزاده را رئیس دفتر شیخ تمیم بن حمد معرفی کرد و گفت او به طور مستقیم سیاست های امیر قطر را دنبال می کند.

 

مجلس اعلا خواستار تعیین تکیلف موبایل عزت ابراهیم الدوری شد

حمدیه الحسینی، عضو فراکسیون شهروند، وابسته به مجلس اعلای اسلامی در مجلس عراق، از دولت این کشور خواست که هرچه سریع تر درباره تماس های موجود در تلفن همراه عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام حسین، تحقیق و تفحص کند.

او در بیانیه ای رسمی که روز سه شنبه منتشر شد تأکید کرد که نمی توان در برابر موضوعی بدین حساسی سکوت کرد و باید این خائنانی که با وی در تماس بوده اند را معرفی کرد.

او گفت کسانی که از ثروت ملت عراق بیشترین امکانات را کسب کرده اند اما خون ملت را به هیچ می گیرند و با تروریست ها همکاری می کنند باید فورا محاکمه شوند.

 

اردوغان به جای نسل چهار بهتر از منتظر نسل پنج باشیم

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بحث و جدل هایی که بر سر نسل 4G تلفن های همراه به راه افتاده است را به مسخره گرفت.

به گزارش پایگاه خبری زمان ترکیه، وی همچنین تهدید کرد که شبکه های اجتماعی را نیز به زودی می بندد.

اردوغان درباره مناقشاتی که بر سر راه اندازی نسل چهارم تلفن همراه در ترکیه به راه افتاده است، گفت: «الآن سر نسل چهارم تلفن همراه بحث می شود در حالی که دنیا صحبت از نسل پنجم می کند، بهتر است منتظر نسل پنج باشیم و به یک باره آن نسل را راه بیندازیم.»

 

قاچاقچی اتیوپیایی، ژنرال مرگ مهاجران آفریقایی به اروپا

روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن گزارش داد که کسی که هفته گذشته 700 مهاجر از آفریقا را روانه دریای مدیترانه کرد، قاچاقچی اتیوپیایی است که در قبال دریافت هزاران دلار آنها را روانه دریا کرده است.

بنا به این گزارش اکثر این مهاجران از اریتره و اتیوپی بودند و شنود تلفن آنها نشان می دهد که همگی توسط یک قاچاقچی موسوم به ارمیاس گیرمای روانه دریا شده اند.

به گفته ایندیپندنت گیرمای، خود برای شهروند دیگری از اریتره موسوم به میرید میضانی ملقب به ژنرال فعالیت می کند که 34 سال سن دارد و در طول دو سال گذشته توانسته 100 میلیون یورو از راه قاچاق انسان به اروپا درآمد کسب کند.   

 

نمایندگان صلیب سرخ برای اولین بار وارد جنوب دمشق شدند

گروه بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد، برای نخستین بار توانسته است وارد شهرهای کوچک یلدا و ببیلا و بیت سحم در جنوب دمشق شود.

به گزارش روزنامه العربی جدید، این سه شهر از شهرهای اطراف اردوگاه یرموک که مختص به پناهندگان فلسطینی است، قرار دارند و تا کنون نمایندگان صلیب سرخ از ورود به آن محروم بوده اند.

نمایندگان صلیب سرخ که مرکب از شش نفر هستند با دارو و ادوات پزشکی وارد این شهرها شده اند و انتظار دارند بتوانند به 5 هزار نفر از ساکنان این شهرها خدمات درمانی برسانند.

 

روشنفکران مصری: حکم محمد مرسی انتقام خون شحاته است

در پی صدور حکم 20 سال حبس برای محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر، برخی از نویسندگان و روشنفکران مصری حکم صادر شده علیه او را تلافی خون ریخته شده محمد شحاته، شیعی کشته شده توسط سلفی ها در زمان محمد مرسی دانستند.

یوسف الحسینی، روزنامه نگار و سیاستمدار مصری، عبدالرحمن ابنودی، شاعر، روزنامه نگار و نویسنده معروف مصری، خانم ایات عرابی و دکتر محمد الجوادی از جمله کسانی هستند که در شبکه اجتماعی – خبری نبض از حکم حبس مرسی استقبال کرده و آن را تاوان خون ریخته شده محمد شحاته دانستند.

دکتر محمد الجوادی در این باره نوشت: «ملت مصر همه قدردان محمد شحاته، شیعه کشته شده به دست افراطیون سلفی هم مسلک مرسی باشید که باعث شد مرسی از کرسی استبداد به زیر بیاید و امروز شاهد حکم سنگین او باشیم. شهید شحاته متشکریم.»

خانم ایات عرابی نیز نوشت: «با حکم 20 سال حبس برای مرسی همه به یاد محمد شحاته بیفتیم. خون خواهی او باعث شد تا مرسی امروز به 20 سال حبس محکوم شود.»

 

مصری قلبا شیعی و در ظاهر سنی است

دکتر عمرو حمزاوی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره و دانشگاه امریکایی های مصر در سخنرانی خود به مناسبت نشست "بررسی اوضاع خاورمیانه در سایه تنش های شیعه و سنی" که در دانشگاه امریکایی های مصر برگزار شد، گفت: «ما مصری ها قلبا شیعی و ظاهرا سنی هستیم در حالی که عشق به اهل بیت در همه ما وجود دارد.»

به گزارش روزنامه الیوم السابع، حمزاوی همچنین خواستار برابر دانستن شیعه و سنی در جهان اسلام شد و گفت که در فرهنگ مصری چنین شائبه هایی جایی ندارد و ملت مصر هم به سنی ها احترام می گذارند در حالی که قلبشان برای شیعه می تپد و هم به اهل بیت اعتقاد راسخ دارند.

وی گفت ملت مصر می تواند الگویی برای دیگر مسلمانان جهان در تعامل میان شیعه و سنی باشند.

حمزاوی در بخش دیگری از سخنرانی خود همچنین نسبت به فعالیت گروه های افراطی در مصر که در تلاش برای القا و تشدید اختلاف شیعه و سنی هستند ابراز نگرانی کرد و گفت که جامعه مصر نباید به چنین افرادی اجازه دهد تا از خطوط قرمز اجتماعی عبور کنند و با ترویج اندیشه های ضد انسانی خود حمام خون در مصر راه بیندازند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر مرسی اعلام آتش بس محمد شحاته صلیب سرخ سوريه يمن


نظر شما :