رد ادعای دخالت ایران در یمن

صالح حوثی‌ها را تامین تسلیحاتی می‌کند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۴۶۹۷۹ گفتگو خاورمیانه
اقدامات عربستان نقض کامل قوانین بین‌المللی است. منظورم این است که به طور قطع هیچ پایه و اساس قانونی برای عملیات عربستان سعودی در بمباران یمن وجود ندارد.
صالح حوثی‌ها را تامین تسلیحاتی می‌کند

دیپلماسی ایرانی: پل جی سردبیر شبکه خبری ویدیویی ریل نیوز در 25 ماه آوریل با گرث پورتر، مورخ و خبرنگار محقق و کارشناس در سیاستگذاری های خارجی و نظامی آمریکا گفتگو کرد. در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

پل جی: به شبکه ریل نیوز خوش آمدید. من پل جی هستم. به گفته کاخ سفید، ایران گروه حوثی ها را در یمن تامین تسلیحاتی می کند. اکنون گرث پورتر برای گفتگو در مورد این مسئله به ما ملحق شده است. گرث یک روزنامه نگار محقق است و برای انتشارات بسیاری مطلب می نویسد و پیشتر نیز در ریل نیوز میهمان بوده است. گرث ممنونم که به ما ملحق شدی.

گرث پورتر: ممنونم پل.

جی: گزارش هایی منتشر شد درباره اینکه ظاهرا یک کشتی ایرانی به مقصد یمن در حرکت است و کاخ سفید و دیگران ادعا کردند این کشتی حامل محموله های تسلیحاتی از سوی ایران برای حوثی ها بوده است؛ تا آنجایی که من اطلاع دارم، ایرانی ها این اتهامات را رد کردند. برداشت شما از این گزارش ها چیست؟

پورتر: اول از همه اینکه ماهیت اصلی مسئله در مورد اینگه ناوگان کوچکی از کشتی های ایرانی به سمت یمن در حرکت است تا سلاح به حوثی ها برساند، ساختگی است. منظورم این است که هیچ شواهدی برای نشان دادن اینکه آن کشتی ها به سمت یمن در حرکت بودند و یا قصد رساندن محموله ای به جایی را داشتند، وجود ندارد؛ چه رسد سلاح به یمن! منظورم این است که ایرانی ها اعلام کردند کشتی ها به عنوان بخشی از تلاش ها برای مقابله با دزدی دریایی در منطقه حضور داشتند. اینکه گفته های ایران حقیقت دارد یا نه، من از آن بی اطلاع هستم؛ اما این تفکر که کشتی ها برای رساندن سلاح به سمت یمن حرکت می کردند، مسئله ای است که توسط رسانه ها و بدون هیچ شواهد و مدارکی ساخته شده است.

جی: خب نمی توان گفت تنها توسط رسانه ها! کاخ سفید نیز اظهارات مشابهی مطرح کرد.

پورتر: زمانی که پنتاگون در ابتدای امر از اعزام کشتی دیگری، کشتی جورج واشنگتن، به آب های ساحلی یمن خبر داد، هدفش برای متوقف کردن محموله تسلیحاتی نبود. پنتاگون هیچ اشاره ای به مسئله ارسال سلاح به یمن نکرد. به طور قطع، هیچ اشاره ای به این مسئله نشد که آنها در مورد مسئله (ارسال تسلیحات از سوی ایران برای حوثی ها) اطلاعاتی دارند. در حقیقت پنتاگون اعلام کرد در تلاش برای کسب اطمینان چنین اقدامی کرده است. (اعزام کشتی آمریکایی) بخشی از تلاش واشنگتن برای مطمئن ساختن ریاض از این مسئله بود که آمریکا در موقعیتی قرار دارد که می تواند از همه گزینه ها برای رسیدگی به شرایط موجود در یمن استفاده کند. از این رو، در حقیقت به طور رسمی هیچ اشاره ای به تلاش برای متوقف کردن محموله تسلیحاتی نشد.

جی: پس شما فکر می کنید که آمریکا سعی داشته به سعودی ها بگوید درست است که ما در مورد توافق هسته ای با ایران مذاکره می کنیم، اما این بدین معنی نیست که در صورت نیاز و در صورت بروز جنگ واقعی با ایرانی ها، طرف شما را نمی گیریم؛ به ویژه اینکه برخی درگیری در یمن را جنگی نیابتی می دانند و برخی دیگر خلاف این عقیده را دارند.

پورتر: دقیقا! هیچ شکی ندارم که این دلیل اصلی اعزام ناوجنگی آمریکایی به آب های سواحل یمن بوده است. آمریکا این اقدام را به این دلیل انجام نداد که فکر می کرد ایرانی ها سلاح به حوثی ها می رسانند. در مطلبی که روز گذشته منتشر کردم نیز به این مسئله اشاره کردم که حوثی ها به تسلیحات ایران نیازی ندارند. تسلیحات آخرین چیزی بود که آنها می توانستند در چند ماه گذاشته به آن نیاز پیدا کنند، چرا که آنها مجموعه ای جدید از تسلیحات در اختیار دارند که اساسا از علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن دریافت کرده اند؛ در ماه های اخیر و از زمانی که حوثی ها تلاش برای تحت کنترل درآوردن صنعا پایتخت یمن و پیشروی ورای آن را آغاز کردند، صالح متحد اصلی آنها بود.

به همین دلیل بود که آنها بدون هیچ درگیری از یک پایگاه نظامی در یمن به پایگاه دیگر می رفتند؛ صالح به افرادی در ارتش یمن که هنوز تحت کنترل وی هستند دستور داده بود در مقابل حوثی ها مقاومت نکنند، چرا که آنها متحد صالح در مقابل دولت پیشین هستند. منظور از دولت پیشین همان دولت عبدربه منصور هادی است که صالح خواستار خلاصی از آن بود.

جی: منظور این است که در یکی از گزارش ها اعلام شد حوثی ها به شدت به موشک های سطح به هوا نیاز دارند و این همان چیزی است که ایرانی ها برای آنها می فرستند.

پورتر: ممکن است گمانه زنی هایی در این باره صورت گرفته باشد. اما این تفکر که حوثی ها قصد دارند موشک ها را به سمت هواپیماهای سعودی شلیک کنند و این مسئله که این بخشی از توافق بوده است، مناظرات زیادی به دنبال خواهد داشت و نمی توان با قطعیت در مورد آن سخن گفت. هیچ دلیل و مدرکی برای این ادعا وجود ندارد. من در هیچ جایی هیچ اشاره ای به این مسئله ندیدم. اگر حوثی ها برای جنگ آماده شوند، کاملا غافلگیر خواهم شد اگر به ویژه ایرانی ها آماده باشند که با ارسال موشک های زمین به زمین به یمن، به ویژه در شرایط کنونی خود را در این جنگ درگیر کنند.

جی: بله، به نظر می رسد زمان مناسبی برای مقابله و درگیری با نیروی دریایی آمریکا نیست.

پورتر: در عین حال، در داستان دیگری که چند روز پیش توسط هافینگتون پست منتشر شد، هافینگتون پست اعلام کرد به گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکا، آژانس اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که ایران به حوثی ها در مورد خودداری از ورود به صنعا هشدار داده بود. هیچ اشاره ای به جزئیات این مسئله که چرا ایران با ورود حوثی ها به صنعا مخالف بود، نشد؛ اما در این مطلب نیز به این حقیقت اشاره شده است که حوثی ها در شرایط کنونی صالح را متحد اصلی خود و کلید قدرت در یمن می دانند و توانایی ایران در کنترل حوثی ها و اعمال نظر بر آنها محدود است.

جی: در بیشتر رسانه ها و حتی تحلیلگرانی که با آنها صحبت کردم و از منتقدان سفت و سخت سعودی ها و سیاست های آمریکا بودند، این برداشت و طرز تفکر وجود دارد که ایران به حوثی ها کمک می کند. به نظر شما هیچ شواهدی دال بر این حمایت وجود ندارد؟

پورتر: نه به هیچ وجه منظور من این نبود. من به این مسئله که حوثی ها طبق توصیه ایران عمل کرده باشند شک دارم؛ اما شاید آموزش هایی صورت گرفته باشد.

جی: در یکی از گزارش ها مطرح شد که شماری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آموزش (حوثی ها) در یمن هستند. همچنین ممکن است در برخی موارد آموزش ها توسط حزب الله صورت گیرد.

پورتر: این امکان که برخی افراد در آموزش (حوثی ها) مشارکت داشته باشند، وجود دارد. اما فکر می کنم لازم است بین دو نکته و یا دو سوال، تمایز قائل شد. اول اینکه به ویژه در 7 یا 8 ماه اخیر که حوثی ها وارد صنعا شدند و کنترل را به دست گرفتند، ایرانی ها واقعا برای آنها اسلحه تهیه کرده اند؟ و دوم، آیا حوثی ها به دستورات ایرانی ها عمل می کنند؟ آیا حوثی ها به نیابت از ایران می جنگند و ایرانی ها کنترل را در دست دارند؟ به عقیده من طبق شواهد موجود، پاسخ هر دو سوال منفی است.

جی: منظورم این است که به عقیده من، لازم است به مسئله ای کنایه آمیز اشاره کرد، گرچه شاید کنایه آمیز واژه مناسبی برای توضیح این شرایط نباشد، اما سعودی ها که چنین ادعاهایی را (در مورد حوثی ها و ایرانی ها) مطرح می کنند، به سوریه تسلیحات فرستاده و در یمن مداخله کرده اند. درک نمی کنم که چرا از نظر رسانه ها چنین اقدامی از سوی عربستان مشکلی ندارد و اگر ایران چنین کاری کرده باشد، اشتباه است.

پورتر: خب در حقیقت فکر می کنم می شود فراتر از گفته های شما که کاملا درست است، پیش برویم و به این نکته اشاره کنیم که اقدامات عربستان نقض کامل قوانین بین المللی است. منظورم این است که به طور قطع هیچ پایه و اساس قانونی برای عملیات عربستان سعودی در بمباران یمن وجود ندارد. هیچ درخواستی از سوی دولتی (فعال) در یمن برای کمک سعودی ها در آغاز جنگ علیه سعودی ها وجود نداشت. اقدام عربستان نقض قوانین بین الملل بود و به نظر نمی رسد شخصی قصد اشاره و توجه به این مسئله را داشته باشد. به طور قطع آمریکا از این مسئله همانند مرض طاعون می گریزد. به طور قطع این مسئله سبب می شود روابط ایران با حوثی ها و حتی احتمال آموزش نیروهای حوثی، از دیدگاهی کاملا متفاوت دیده شود.

جی: ممنون از اینکه به ما پیوستید.

پورتر: من از تو متشکرم پل.

جی: از بینندگان نیز متشکریم که همراه ریل نیوز بودند.

منبع: ریل نیوز / مترجم: طلا تسلیمی

انتشار اولیه: یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 / انتشار مجدد: سه شنبه 15 اردیبهشت 1394

کلید واژه ها: حوثي ها یمن


نظر شما :