سنای آمریکا یک «شرط» دیگر برای توافق با ایران را هم رد کرد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۴۷۱۵۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
کار بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران در سنای آمریکا در جریان است. در این راستا، در پی عدم تصویب «معاهده» تلقی شدن توافق هسته ای که ضرورت تصویب آن با دو سوم آرا در سنا را مطرح می کرد، امروز نیز یک شرط دیگر مورد نظر جمهوری خواهان تندرو نتوانسته رأی لازم را برای تصویب در سنا کسب کند.
 
به گزارش «تابناک»، بندی از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران را که بر اساس آن، برداشته شدن تحریم ها به تأیید عدم حمایت ایران از اقدامات تروریستی علیه اتباع آمریکایی منوط می شد، امروز نتوانست در سنا به تصویب برسد. بر اساس این بند، پیش از هرگونه کاهش تحریم های ایران، رئیس جمهور آمریکا می بایست عدم حمایت ایران از تروریسم را تأیید می کرد. 
 
به نوشته «رویترز»، در جریان جلسه امروز سنا، تعدادی از جمهوری خواهان با دموکرات ها همراه شده و با دادن 54 رأی مخالف در مقابل 45 رأی موافق، از به تصویب رسیدن این بند جلوگیری کردند. بند مربوط به عدم حمایت ایران از تروریسم، از سوی سناتور جان باروسو مطرح شده بود.
 
در حال حاضر، سنای آمریکا درگیر مباحثات شدیدی بر سر طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران است. نسخه کنونی طرح که در نتیجه مصالحه سناتور کورکر و سناتور کاردین با مقامات کاخ سفید حاصل شده، هدف خود را تضمین نظارت کنگره بر توافق هسته ای، بدون تحریک رئیس جمهور برای وتوی این طرح قرار داده است.
 
طی روزهای اخیر، کورکر و کاردین به شدت از بندهای اصلاحی جدیدی که از سوی برخی سناتورهای تندرو مطرح شده و شروط غیرقابل تأمینی را برای توافق هسته ای ایران مطرح کرده، انتقاد کرده و آن را سبب جلوگیری از دستیابی به توافق نهایی دانسته اند.
 
این دو سناتور می گویند تصویب چنین بندهایی از یک سو سبب از بین رفتن حمایت دموکرات ها از کلیت طرح و از سوی دیگر، سبب وتوی رئیس جمهور خواهد شد. باراک اوباما وضع محدودیت های جدید بر مذاکرات هسته ای ایران را مانعی بر سر راه دستیابی به توافق نهایی دانسته است.
 
روز گذشته، کاردین بحث های شدیدی را با مارکو روبیو، سناتور تندرو جمهوری خواه داشت که هفت شرط را برای توافق نهایی هسته ای معرفی کرده و خواستار تصویب آن ها شده است. از جمله شروط روبیو این است که پیش از امضای توافق نهایی، ایران باید موجودیت رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد. 
 
مخالفان کاردین می گویند وی با مطرح کردن چنین شرط هایی قصد دارد موضع خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تقویت کند و اهداف وی صرفاً سیاسی است. به گفته آن ها، روبیو در پی کسب آرای هواداران جمهوری خواه رژیم اسرائیل است. 
 
جالب اینجاست که کاردین، که خود یهودی و از جمله حامیان رژیم اسرائیل است، به شدت با شروط روبیو مخالفت کرده و آن را سبب از میان رفتن بخت دستیابی به توافق نهایی دانسته است. کاردین می گوید: «چنین شرطی، مذاکره جهت دستیابی به توافق با ایران را برای رئیس جمهور تقریباً غیرممکن می سازد». 
 
گفتنی است شرط عدم حمایت ایران از تروریسم که از سوی باروسو مطرح شده بود، پیشتر در طرح وجود داشت، اما پس از مصالحه کورکر و کاردین با کاخ سفید، از طرح حذف شده بود. تاکنون هر دو بند اصلاحیه ای که برای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای مطرح شده، از تصویب در سنا بازمانده است. 

کلید واژه ها: نظارت کنگره بر توافق نظارت کنگره توافق هسته ای ایران روبیو


نظر شما :