جنگ و حضور امریکا در افغانستان ادامه می‌یابد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۴۷۶۲۶ سرخط اخبار
یادداشتی از ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در دوران حامد کرزی.

جنگ منفعت های بزرگ در افغانستان و گسترش ناامنی های اخیر توسط افزار این جنگ (طالبان، داعش...) امنیت و ثبات کشور را با تهدیدات جدی مواجع ساخته است.

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، اخیرا هشدار داد که افغانستان از سوی گروه های تروریستی خارجی با «تهدیدات جدی» روبه رو است. حنیف اتمر گفته است که القاعده، داعش، لشکر طیبه پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، حرکت ترکستان شرقی، گروه انصارالله تاجکستان و غیره، در ناامنی های اخیر نقش دارند. وی همچنان افزود که داعش تلاش دارد تا به اقتصاد مواد مخدر در افغانستان دست یافته، فعالیت های تروریستی خود را از این طریق تمویل کند.

چنین یک تصویر از وضعیت امنیتی کشور برای افغانها و جامعه جهانی، خطرناک و نگران کننده است.

بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشور، خاصیت و چگونگی جنگ امروز همراه با تبلیغات گسترده از طریق برخی از رسانه ها و منابع رسمی، زمینه ادامه حضور و جنگ ایالات متحده آمریکا در افغانستان را مساعد می سازد. از اوضاع جاری در کشور بنظر می رسد که حضور آمریکا در افغانستان بعد از ۲۰۱۷ ادامه می یابد.

موقف ارگ

ظاهرا، به باور ارگ (قصر ریاست جمهوری افغانستان) حمایت مالی ایالات متحده آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و تهدیدات روبه افزایش گروه های تروریستی خارجی چون داعش، دلایل عمده برای ضرورت مداومت و یا تمدید حضور آمریکا در افغانستان می باشند.

از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان، رییس جمهور غنی و دیگر مقامات بلند رتبه تاکیدا از واشنگتن خواسته اند تا در فیصله خروج عساکر آمریکایی از افغانستان «انعطاف» نشان دهد. این موضوع، محور گفتگوهای رییس جمهور غنی در اولین سفر رسمی وی به ایالات متحده آمریکا بود.

حنیف اتمر اخیرا به مجلس سنای افغانستان گفت که این کشور از امضاء موافقتنامه امنیتی با آمریکا «راضی» است.

قویترین استدلال برای دفاع از امضای این موافقتنامه، بقول از مشاور امنیت ملی افغانستان اینست که «آمریکا برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان روزانه ۱۲میلیون دالر مساعدت می نماید.»

باید یادآور گردید که چنین اتکای مطلق نیروهای امنیتی افغانستان به آمریکا، وسیله ای موثری فشار برای واشنگتن است. با وصف تقاضا و تلاش های زیاد از جانب حکومت قبلی افغانستان طی یک دهه گذشته، آمریکا هرگز نخواست تا نیروهای امنیتی افغانستان را با سلاح و تجهیزات مدرن و مورد ضرورت آنها مجهز کند و یا مجهز شوند.

داعش در افغانستان؛ افسانه یا واقعیت؟

رییس جمهور غنی و مشاور امنیت ملی افغانستان تاکیدا هشدار می دهند که تهدیدات «تروریزم بین المللی» بخصوص داعش در کشور روبه افزایش اند.

با توجه به تبلیغات گسترده بنفع داعش و اظهار نگرانی مقامات کشور، آیا داعش در افغانستان یک واقعیت است یا افسانه؟

رییس جمهور غنی مکررا داعش را بدتر از القاعده عنوان کرده است. او می گوید: داعش برای افغانستان یک «تهدید جدی» است و تروریزم جهانی می خواهد تا مانع آینده باثبات ما گردد و «نظم دولتداری را در منطقه و جهان برهم زند.» وی اخیرا اظهار نمود که «جواب جنگ تحمیل شده را باید به جنگ داد.»

ولی سوال اینست که «جنگ تحمیل شده» از سوی کی؟ آیا این همان «جنگ نیابتی» هند و پاکستان است که رییس جمهور قبلا از آن بارها یادآور گردیده است؟

شدت جنگ درست تعریف ناشده و نامعلوم افغانستان و اظهارات مقامات حکومتی راجع به این جنگ و افزار آن (طالبان، داعش...) برای اذهان عامه، نه تنها در کشور ما، بلکی در کشورهای غربی نیز به معنی زنگ خطر است.

ماموریت ناتمام آمریکا و ناتو در افغانستان

با وصف اظهارات واشنگتن مبنی بر ختم ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، نیروهای آمریکایی عملیات خود را علیه طالبان و گروه های تروریستی که گفته می شود برای «نیروهای آمریکایی و حکومت افغانستان» تهدید هستند، هنوز هم ادامه می دهند. حملات هوایی و طیارات بی پیلوت آمریکایی همراه با عملیات نیروهای خاص آن کشور در افغانستان بیشتر گردیده اند. این در حالیست که آمریکا و ناتو تابحال برای خروج از افغانستان هیچ کدام تاریخ مشخص را تعیین نکرده اند. در چوکات ماموریت نظامی فعلی، اهداف بزرگ چون «مبارزه با تروریزم، آوردن ثبات، آموزش نیروهای امنیتی افغان و دفاع از افغانستان در مقابل تهدیدات خارجی» از سوی آمریکا و ناتو عنوان شده اند که هیچ کدام آن به اساس استراتیژی نظامی کنونی امکان پذیر نمی باشد.

با حدود ۹۸۰۰ عسکر آمریکایی و ده ها هزار قراردادی نظامی، جنگ کنونی آمریکا در افغانستان یک جنگ دراز مدت است که شاید سالها دوام کند. ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان امروز فراتر از توافقات و محتوی موافقتنامه دوجانبه امنیتی میان کابل و واشنگتن است.

مداومت حضور و جنگ آمریکا در افغانستان

ازدیاد ناامنی ها در کشور تحت عنوان فعالیت و موجودیت گروه های تروریستی خارجی چون داعش، ادامه جنگ روانی در کشور و اظهارات نگران کننده مقامات افغان، راه را برای ایالات متحده آمریکا که می خواهد برای منافع جیوپولیتیک خود در افغانستان باقی بماند، هموار می سازد.

حکومت وحدت ملی در افغانستان باید حمایت ملت را برای ادامه جنگ و حضور آمریکا در افغانستان حاصل نماید.

باتوجه به وضعیت امنیتی در کشور، نمایندگان پارلمان افغانستان از چندی بدین سو بحث های گرمی را آغاز کرده اند و از حکومت می خواهند تا در موافقت نامه امنیتی با واشنگتن «تجدید نظر و بازنگری» کند. آنها به این باورند که داعش در افغانستان جا ندارد و آنچه تحت نام این گروه اکنون در کشور صورت می گیرد، صرف یک «پروژه استخباراتی» است.

واشنگتن به نیت بقای خود در افغانستان، باید شک و ابهامات رو به افزایش راجع به اهداف آمریکا را میان افغان ها جدی بپندارد. افغان ها به هدف رسیدن به صلح سرتاسری و ثبات در کشور با ایالات متحده آمریکا خواهان داشتن روابط و همکاری های دوجانبه هستند ولی در این راستا، ادامهٔ کشته شدن غیرنظامیان و نظامیان افغانستان بزرگترین مانع و تهدید خواهد بود.

منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: آمریکا در افغانستان ایالات متحده آمریکا افغانستان نیروهای امنیتی افغانستان


نظر شما :