سلطان نفت داعش چگونه شکار شد؟

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۴۷۷۷۰ سرخط اخبار
واحدهای عملیات ویژه آمریکا در یک عملیات ویژه به شرق سوریه در اوایل روز شنبه یکی از رهبران داعش و چند شبه نظامی دیگر را کشته، همسر این رهبر داعشی را دستگیر و یک زن 18 ساله ایزدی راکه به گفته پنتاگون به عنوان برده در اسارت داعش قرار داشت، آزاد کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این عملیات که نیویورک تایمز آن را «موفقیت آمیز» ارزیابی می کند، گروهی از نیروهای ویژه «دلتا» از داخل هلیکوپترهای سیاه رنگ «Hawk » و هواپیماهای آسپری وی 22 به پایین پریده و وارد سوریه شده و پس از درگیری با تکفیری های داعش، رهبر این گروه را کشتند. فردی که از او به عنوان رهبر داعش نام برده می شود «ابوسیاف» نام دارد. یک مقام نظامی آمریکایی او را «امیر نفت و گاز» یا «مسوول نفت و گاز» داعش توصیف کرده است.

عملیات نظامی آمریکا در خاک سوریه

ابوسیاف در زمره رهبران میانی در سازمان تروریستی داعش است و احتمالا به زودی جانشین او هم معلوم می شود. این عملیات در زمانی صورت می گیرد که نیروهای تکفیری داعش رمادی در عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده اند. نیویورک تایمز می نویسد: «این نشان می دهد که مبارزه علیه این گروه در عراق و سوریه حالتی سیال دارد.» مقام های نظامی آمریکایی می گویند در این عملیات هیچ یک از نیروهای آمریکایی آسیب ندیدند. پنتاگون می گوید: «این عملیات کارآمدی نیروی دلتا را نشان می دهد. همچنین اطلاعات آمریکا از رهبران در سایه داعش را نیز بهبود می بخشد.»

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه ۲۶ اردیبهشت خبر کشته شدن ابوسیاف را به دست کماندوهای آمریکایی اعلام کرد. به گفته او ابتدا قرار بوده ابوسیاف در یک عملیات شبانه در شرق شهر «الامر» به اسارت گرفته شود، ولی وی مقاومت می کند و کماندوها او را می کشند. به گفته کارتر، همسر ابوسیاف در این عملیات بازداشت و به عراق منتقل شده است. او متهم است که در فعالیت های تروریستی خلافت خودخوانده نقش مهمی داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند آمریکا با یک تیر دو نشان می زند. ایالات متحده معتقد است رهبران داعش آزادانه میان عراق و سوریه در رفت و آمد هستند. بر همین اساس، این کشور برای زمین گیر کردن داعش در عراق می کوشد تا رهبران این گروه در سوریه را هدف قرار دهد. فارغ از درستی یا نادرستی این نظر اما دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می گوید آمریکا از مبارزه با داعش در عراق ناامید شده است؛ چرا که از یکسو نیروهای امنیتی عراق از مقابل داعش می گریزند و هزینه های مادی و آموزشی را که ایالات متحده صرف بهبود عملکرد ارتش عراق کرده، به هدر داده اند و از سوی دیگر، این ناامیدی خود را در قالب «عملیات های صِرفِ هوایی» و بعضا «انفعال» یا «عدم به کارگیری نیروی زمینی در مقیاس وسیع» در مبارزه با داعش نشان داده است.

نکته جالب توجه در حمله آمریکا به شرق سوریه و کشتن ابوسیاف این است که رئیس پنتاگون می گوید این عملیات به دستور بارک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و به توصیه مشاوران امنیتی او «و با موافقت کامل دولت عراق و نیز لحاظ کردن حقوق بین الملل صورت گرفته است.» اینکه برای حمله به سوریه از دولت عراق اجازه گرفته شده باشد از عجایب عالم دیپلماسی است. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای با اشاره به اینکه این عملیات در منطقه الامر در شرق سوریه انجام شده گفت: «رئیس جمهوری پس از مشاوره با تیم امنیت ملی و همچنین اطمینان از موفقیت این عملیات، دستور اجرای آن را صادر کرد.» به گفته این مقام کاخ سفید، عملیات نیروهای آمریکایی با موافقت کامل دولت عراق انجام شده و هیچ گونه هماهنگی با حکومت بشار اسد صورت نگرفته و اطلاعاتی در اختیار این رژیم گذاشته نشده است. برنادت می گوید: «ما به اسد هشدار دادیم که هیچ دخالتی در تلاش های ما نداشته باشد.»

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به نیویورک تایمز می گوید: مبارزان داعش سعی داشتند «زنان و کودکان را به عنوان سپر مورد استفاده قرار دهند» اما نیروهای دلتا «با استفاده از شلیک بسیار دقیق» کوشیدند تا «زنان و کودکان را جدا کنند». این مقام وزارت دفاع آمریکا می گوید این عملیات تن به تن و شدید بود. نیروهای آمریکا پس از نبردی شدید وارد ساختمان محل سکونت ابوسیاف شده و او را به همراه همسرش «ام سیاف» دستگیر کردند. همسر او به عراق فرستاده شد. نیویورک تایمز می نویسد عملیات علیه ابوسیاف پس از ماه ها جمع آوری اطلاعات، رصد اطلاعاتی از سوی سیا و پنتاگون، تصاویر ماهواره ای، هواپیماهای جاسوسی و ابزارهای استراق سمع میسر شد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه ای کشتن ابوسیاف را «ضربه بزرگ» دیگری بر پیکر داعش عنوان کرد. ابوسیاف در تامین منابع مالی برای داعش نقش مهمی داشت. او با در اختیار داشتن مسوولیت فروش نفت و گاز داعش، این مواد ارزشمند را برای تامین منابع مالی برای عملیات های گروه تحت امرش تهیه می کرد. مقام های آمریکایی می گویند فقط نیروهای داعش کشته شدند و هیچ گزارشی از کشته شدن غیرنظامیان در دست نیست. یک مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نام می گوید واحدهای عملیاتی آمریکا پس از این عملیات به عراق بازگشته و همراه خود تعدادی لپ تاپ، تلفن همراه و وسایل دیگر را به عراق بازگرداندند که می تواند در جمع آوری اطلاعات جاسوسی از این گروه مفید باشد.

با وجود انتقال همسر ابوسیاف به عراق اما اشتون کارتر می گوید: «ام سیاف نقش مهمی در فعالیت های این گروه داشت و ممکن است در فرآیند به برده گرفتن افراد هم نقش داشته باشد.» یک مقام ارشد آمریکایی می گوید ام سیاف شهروند عراق است و مقام ها به دنبال اخذ دستور برای نگه داری او در زندانی در عراق هستند تا روند بازجویی از او آغاز شود. مقام های آمریکایی به نیویورک تایمز می گویند اگر ابوسیاف زنده بود او را برای بازجویی ابتدا به عراق و سپس به ایالات متحده می بردند تا فرآیند قضایی در مورد او انجام گیرد. «دیوید تامسون»، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی می گوید براساس منابع موثق، ابوسیاف تباری تونسی داشت که در سال 2003 به عراق مهاجرت کرده بود. در آن سال اولین موج جهادیون به عراق مهاجرت کردند و «العراقی» نامیده شدند و همین باعث ابهاماتی در مورد ملیت شان شده بود.

عملیات ترور ابوسیاف در حالی انجام شد که پیش تر سه عملیات از سوی نیروهای ویژه دلتا با شکست مواجه شده بود. در اولین عملیات، نیروهای دلتا برای آزادی «جیمز فولی» به یک پالایشگاه نفتی فرود آمدند اما پس از درگیری با داعش دریافتند که هیچ گروگانی برای آزادی وجود ندارد. فولی سپس از سوی داعش سر بریده شد. دومین مورد در 25 نوامبراست که باز نیروهای عملیات ویژه در نزدیکی غاری در یمن که هم مرز با عربستان است فرود آمدند اما اثری از «لوک سامرز» عکاس و خبرنگار آمریکایی نبود. اما این نیروها موفق به نجات 8 گروگان شدند و 7 تکفیری را کشتند. چند روز بعد بار دیگر نیروهای دلتا قصد آزادی سامرز را داشتند که با پایانی تراژیک مواجه شد: داعش او را سر برید. با این حال، عملیات روز شنبه در کارنامه پنتاگون به عنوان عملیاتی موفقیت آمیز ثبت شد.
 

کلید واژه ها: ابوسیاف دلتا پنتاگون کارتر


نظر شما :