بعد از تضعیف شدید عراق و سوریه

ایران تنها تهدید باقی مانده برای اسرائیل است

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۴۸۶۱۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
عاموس گلعاد در کنفرانس هرتزلیا گفت: «بعد از تعضیف شدید عراق و سوریه اکنون تهدید باقی مانده برای اسرائیل در جبهه شرقی ایران و بلندپروازی‌های منطقه‌ای آن است.»
ایران تنها تهدید باقی مانده برای اسرائیل است

دیپلماسی ایرانی: کنفرانس سالانه هرتزلیا که روز دوشنبه برگزار شد، به عادت هر ساله نقشه تهدیدهای استراتژیکی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است را ارائه کرد. با این تفاوت که این بار ژنرال عاموس گلعاد، رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت امنیت اسرائیل که این نقشه را برای حضار تشریح می کرد، بی پرده تر از همیشه صحبت کرد و بی محابا و بدون ایما و اشاره به تهدیدهایی که احساس می کرد اسرائیل با آنها مواجه است، پرداخت.

به گزارش روزنامه العربی الجدید، گلعاد گفت که جبهه شرقی که به طور سنتی اسرائیل را تهدید می کرد دیگر همانند سابق تهدیدی را متوجه ما نمی کند. وحدت اراضی عراق می رود که بر باد رود، کشور عراق عملا تجزیه شده و دیگر تهدیدی علیه اسرائیل محسوب نمی شود. به ویژه بعد از آن که در عالم واقع به منطقه نفوذ ایران تبدیل شده و بخشی از طرح ایجاد امپراطوری شیعی ایران است.»

گلعاد در ادامه افزود: «وضعیت موجود در غرب عراق، بعد از این که کردها بر شمال عراق مسلط شدند و دولت مرکزی تحت تاثیر ایران قرار گرفت و در برابر آن سر خم کرد، باعث شد تا اهل سنت در سایه یاس و ناامیدی به آغوش داعش بروند. داعش عملا اما به طور غیر مستقیم خطری برای اسرائیل محسوب می شود برای این که اردن را مورد تهدید قرار داده است.»

وی همچنین گفت: «حکومت اردن عناصری از قدرت و ثبات را در اختیار دارد که باعث می شود بتواند در برابر تهدیدهای داعش بایستد. اردن بعد از معاهده صلح "وادی عربی" به مثابه عمق استراتژیک اسرائیل در شرق محسوب می شود، به ویژه بعد از این که سوریه به عنوان یک کشور فروپاشیده است و دیگر آن ارتش سابق را در اختیار ندارد. سه سال پیش ارتش سوریه بزرگترین تهدید برای اسرائیل بود، منبع تهدید محسوب می شد اما الآن دیگر چنین نیست برای این که به طور مرتب کوچک و کوچک تر می شود. اکنون بسیاری از نیروهای خود را از دست داده و قدرتی در اختیار ندارد.»

وی از موضوع رسیدن داعش و القاعده به بلندی های جولان نیز غافل نشد و گفت: «دستورالعمل این شبکه ها و کشتاری که میان آنها وجود دارد با اهداف اسرائیل در مرحله فعلی تطابق دارد. واکنش سریع اسرائیل بدون این که تحرکی از خود نشان دهد با قدرت در این رابطه عمل کرده است.»

رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت امنیت اسرائیل سپس به موضوع تجزیه خاورمیانه پرداخت و گفت: «با وجود این که کشورها در حال فروپاشی هستند و سازمان ها و گروه هایی در حال ظهورند اما با این حال عناوین روشنی برای آنها وجود ندارد. اسرائیل می خواهد همه گروه ها هر چقدر هم که کوچک باشند را خوب بشناسد، می خواهد نوع روابط و درگیری میان این گروه ها را بداند و هویت هر رئیس شبکه یا گروه یا جماعت را بشناسد، برای این که هر کدام از آنها می تواند عملیات یا حمله ای را انجام دهد که به شدت تاثیرگذار باشد.»

وی در ادامه افزود: «از آن جا که لبنان و سوریه و عراق از نگاه امنیتی اسرائیل در حال فروپاشی هستند و با اردن نیز توافق نامه صلح داریم، تنها خطر اصلی و اساسی برای اسرائیل در جبهه شرقی ایران و بلندپروازی های منطقه ای آن است.»

وی تاکید کرد، باید به این نکته توجه کنیم که بر کشورهای خاورمیانه که خود را از یوغ استعمار آزاد کردند حکومت های پادشاهی حکم رانی کردند که تنها باعث امنیت و ثبات کشورهایشان شدند.

گلعاد که از سال 2003 تا کنون سمت فعلی اش را عهده دار بوده بسیار مورد توجه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ سیاسی است.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره ایران همچنین گفت: «میزان اسرائیل ستیزی در جهان عرب که درگیر جنگ های داخلی اش است در سال های اخیر کاهش یافته این مساله سبب شده تا ایران مثل الهه یونانی، یانوس، دو سر باشد. یک سر را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نمایندگی می کنند و سر دیگر را رهبر معظم انقلاب ایران، علی خامنه ای نمایندگی می کند که حتی یک روز هم دست از دشمنی اش با اسرائیل برنداشته و اسرائیل را کنار نگذاشته است.»

وی در ادامه ادعا کرد: «حکومت ایران بازی جهانی را خیلی خوب می داند، در مساله مربوط به تکنولوژی هسته ای دنیا را فریب می دهد و همچنان هم به این فریب کاری خود ادامه می دهد تا بتواند به بالاترین اهداف خود برسد و به یک کشور برخودار از توانایی هسته ای تبدیل شود. ایران استراتژی بسط و گسترش تسلط خود بر منطقه را دنبال می کند و می خواهد قدرت و نفوذ خود را به عراق و یمن و شرق عربستان و بحرین برساند تا امپراطوری شیعی خود را به وجود آورد. ایران حزب الله را تجربه نظامی موفقی می داند و سوریه را پل رسیدن به آن به حساب می آورد برای همین همه تلاش خود را می کند تا از حکومت سوریه پشتیبانی کند و تا آن جا که ممکن است از سقوط آن جلوگیری به عمل آورد.»

وی در ادامه اظهارات خود به تحولات مصر نیز اشاره کرد و گفت: «کودتای معکوسی که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری فعلی مصر علیه محمد مرسی انجام داد، به مثابه معجزه ای از معجزه های امنیتی برای اسرائیل بود. حکومت سیسی بر خلاف حکومت های عربی به هر چه می گوید عمل می کند، علیه اخوان المسلمین در مصر به جنگ برخواسته و با تروریسم در سینا می جنگد، مانع از انجام قاچاق در غزه می شود و عملیات نابودی تونل ها را به خوبی دنبال می کند. ارتش مصر عملا، بعد از توافق صلح، تحت فرماندهی سیسی است، ارتش مسالمت جویی است که هیچ تهدیدی را متوجه امنیت اسرائیل نمی کند بلکه بر عکس تبدیل به گنجی گرانبها شده که نباید آن را از دست داد، باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد و روابطمان را با آن تقویت کنیم.»

در مورد قضیه فلسطینی گلعاد گفت: «بر خلاف انتظارات ما در سال گذشته وضعیت حاکم بر کرانه باختری تقریبا تحت کنترل است و اوضاع امنیتی باثابتی دارد، سناریوهای مختلفی برای آن مطرح است اما بعید می دانیم که انتفاضه سومی رخ دهد، عملا هم قدرت واکنش نظامی اسرائیل بالا است. در مقابل، تنها خطر یا تهدیدی که از ناحیه فلسطین متوجه ما است، که خطر اصلی محسوب می شود، افزایش تنش های بین المللی علیه ما است که فلسطینی ها تلاش می کنند با استفاده از آن مشروعیت اسرائیل را زیر سوال ببرند.»

به اعتقاد گلعاد علی رغم این که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نماینده فلسطینی ها است اما در واقعیت دو نهاد فلسطینی ها را نمایندگی می کنند یکی حماس در غزه و دیگری حکومت خودگردان در کرانه باختری، جنبش حماس به ابومازن اجازه نمی دهد که ابومازن بر نوار غزه مسلط شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: جمعه 22 خرداد 1394 / انتشار مجدد: شنبه 30 خرداد 1394

کلید واژه ها: عاموس گلعاد ايران و اسرائيل سوريه عراق تجزيه عراق تجزيه سوريه كنفرانس هرتزليا


نظر شما :