مذاکرات تا ده روز دیگر ادامه می‎‌یابد

آمریکا توافق اسب تک شاخ نمی‌خواهد

اگر توافق تا 9 جولای به کنگره فرستاده شود، کنگره فرصت موافقت یا رد آن را تا قبل از این که اعضایش واشینگتن را به خاطر تعطیلی آگوست ترک کنند، دارد. اگر توافق پس از 9 جولای آماده شود، رای‌گیری درباره آن تا سپتامبر به وقفه می‌افتد.
آمریکا توافق اسب تک شاخ نمی‌خواهد

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: مهلت واقعی دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 پایان این ماه نیست، بلکه 9 جولای است. این مسئله را کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن می گوید. روز 22 ژوئن، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته بود: «ما به دنبال دستیابی به توافق هستیم و مهلت دستیابی به آن 30 ژوئن است.» وی این نکته را هم اضافه کرده بود که «تمدید های چند روزه ای ممکن است صورت بگیرد.»

سخنان کال اولین اظهار نظر رسمی مقامات آمریکایی درباره فرصت یک هفته ای تیم هسته ای برای رسیدن به توافق است. جان کری، وزیر خارجه هم روز جمعه واشینگتن را برای پیوستن به مذاکرات به مقصد وین ترک کرد. کال که معاون دستیار امنیت ملی باراک اوباما هم هست، به حضار کنفرانس پروژه امنیت ملی ترومن گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی با ذهنیت این که مهلت اتمام توافق 9 جولای است، در حال مذاکره هستند.

کال به این نکته اشاره کرد که اگر تا 9 جولای توافق به دست بیاید، مدت زمان بازبینی آن در کنگره 30 روز خواهد بود، اما اگر پس از 9 جولای به کنگره فرستاده شود این مدت به 60 روز می رسد. کال در این رابطه می گوید دولت نمی خواهد مهلت 60 روزه به کنگره برای بازبینی توافق را بدهد، چون در آن صورت در اجرای تعهداتش تاخیر به وجود می آید.

اگر توافق تا 9 جولای به کنگره فرستاده شود، کنگره فرصت موافقت یا رد آن را تا قبل از این که اعضایش واشینگتن را به خاطر تعطیلی آگوست ترک کنند، دارد. اگر توافق پس از 9 جولای آماده شود، رای گیری درباره آن تا سپتامبر به وقفه می افتد.

کال درباره توافق می گوید: «واقعیت این است که ما می دانیم نتیجه کار چیست و ایران در ماه آوریل با آنها موافقت کرده است. بنابراین ما در حال حاضر می توانیم آن نتایج را به توافق منجر سازیم یا این که ایرانی ها تصمیم دشوار را نگیرند و در آن صورت توافق نخواهیم داشت.»

کال، لفاظی های سیاسی میان ایرانی ها را امری شایع می داند و معتقد است همین مسئله مذاکرات را به دقایق آخر موکول می کند. وی همچنین می گوید به نتیجه مذاکرات تا حدودی خوشبین است. کال همچنین این انتقاد را که دولت به خاطر عملکرد لرزانی که در سیاست خارجی داشته، حتی حاضر است توافقی بد با ایران را هم بپذیرد، رد کرد و گفت: «ما می دانیم که این فرض اشتباه است، چون ما فرصت انجام این کار را چندین بار داشته ایم اما آن از آن چشم پوشی کرده ایم.»

کال می گوید توافقی که بسیاری از قانونگذاران و رهبران خارجی می خواهند شامل برچیده شدن تاسیسات هسته ای ایران، پایان دادن به برنامه هسته ای، پایان یافتن غنی سازی اورانیوم و پایان دادن به حمایت از تروریسم در سراسر جهان، واقع بینانه نیست. «من چنین توافقی را توافق اسب تک شاخ می نامم. چون بسیار زیبا است، اما افسانه ای است. ما هیچ راهی برای رسیدن به این گونه توافق نداریم.»

کال مذاکرات منع اشاعه هسته ای با ایران را به مذاکرات میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1980 و 1990 میلادی مقایسه می کند. وی می گوید این مثال نشان می دهد که چگونه توافقات هسته ای می تواند از سایر موضوعات جدا باشد. وی در ادامه می گوید: «ما تجربه راه رفتن و آدامس جویدن را در زمانی که به آن جنگ سرد می گفتیم، داشته ایم. اتحاد جماهیر شوروی بازیگر بسیار بدتر و تهدید بزرگتری برای ایالات متحده در مقایسه با ایران بود.»

کال انتقاداتی مبنی بر این که ایران از میلیاردها دلار سرمایه بلوکه شده اش که آزاد خواهند شد در راه پیگیری سیاست هایش و بی ثبات کردن منطقه استفاده خواهد کرد را رد می کند و می گوید تحریم های مربوط به مسئله تروریسم باقی خواهند ماند و ایران بیشتر این پول را صرف مسائل داخلی خواهد کرد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: 9 جولای جولای کال توافق هسته ای مذاکرات وین


( ۲ )

نظر شما :