یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی:

قطعنامه شورای امنیت چند روز پس از توافق تصویب می‌شود

۱۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۴۹۵۷۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
عضو هیات ایرانی در وین به دیپلماسی ایرانی می‌گوید: پیشرفت های "خیلی مهمی" حاصل شده و تنها یکی، دو مورد باقی مانده که احتیاج به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.
قطعنامه شورای امنیت چند روز پس از توافق تصویب می‌شود

دیپلماسی ایرانی: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی خبر داد قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم های ایران به فاصله چند روز پس از اعلام توافق هسته ای، تصویب خواهد شد.

بنابراظهارات این عضو هیات ایرانی در وین، به طور کلی پیشرفت های قابل توجهی طی چند روز اخیر صورت گرفته و مسایل زیادی مشخص و به نتیجه رسیده است. اینکه برخی رسانه ها _ مانند خبرگزاری آسوشیتدپرس_ اخباری مبنی بر جمع بندی کامل منتشر کرده و گفته اند مسایل در خصوص زمانبندی لغو تحریم ها به نتیجه رسیده، درست نبوده اما تا حد زیادی پیشرفت های بدست آمده ولی نهایی نشده است. هنوز بر سر برخی موارد اختلاف وجود دارد که طرفین در حال مذاکره هستند.

طبق گفته های این عضو هیات ایرانی، مهلتی که طرف آمریکایی برای دستیابی به توافق اعلام کرده، 9 ژوئن است، چرا که اگر هیات آمریکایی نتواند تا پیش از این تاریخ، متن توافق را به کنگره ارایه دهد، کنگره وارد تعطیلات ماه آگوست خود شده و مهلت بررسی متن توافق از 30 روز به 60 روز خواهد رسید. بنابراین آمریکا سعی دارد، متن توافق را تا پیش از 9 ژوئن به کنگره ارایه دهد تا حداکثر 30 روز زمان برای بررسی آن صورت گیرد. در عین حال هیات ایرانی به منظور تمدید دوباره مذاکرت تنها برای چند روز مخالفتی نداشته ولی با تمدید طولانی تر موافق نیست زیرا آنچه برای هیات ایرانی اهمیت دارد، توافق خوب، پایدار، قابل دوام و منصفانه است.

بر اساس این گزارش برخی رسانه های روسی ادعا کردند که هیات ایرانی اعلام کرده در صورت شکست، آنچه در روند مذاکرات محرمانه بوده را منتشر خواهد کرد، که به گفته این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده، وزیر امورخارجه ایران همواره بر توافق خوب تاکید داشته و گفته است که توافق ما، توافقی خوبی خواهد بود و در عین حال متن آن نیز منتشر می شود.

این منبع آگاه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر توافق بر روی همزمانی لغو تحریم ها و تعهدات ایران، بیان کرد: در این باره نیز صحبت شده، اما مسایلی وجود دارد که در حال بحث کردن هستند.

با این حال به گفته او پیشرفت های "خیلی مهمی" حاصل شده و تنها یکی، دو مورد باقی مانده که احتیاج به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد زیرا این مسایل برای ایران مهم بوده و هیات ایرانی امیدوار است در این دو مورد انعطاف هایی از طرف مقابل دیده شود. البته آقای ظریف در پیام ویدئویی خود صحبت از پیشرفت های زیاد کرده اما هنوز چیزی را نمی توان تضمین کرد.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای توافق هسته ای وین


نظر شما :