عصبانیت جمهوری‌خواهان از توافق هسته‌ای

این توافق اعلان جنگ به اسرائیل است

سناتور گراهام می‌گوید: من اگر مایملکی در خاورمیانه داشتم، پس از این توافق فوراً آن را می‌فروختم.
این توافق اعلان جنگ به اسرائیل است

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: «توافق به دست آمده میان ایران و شش قدرت جهانی شبیه به اعلان جنگ به اسرائیل و اعراب سنی است و مشکلی بزرگ برای هیلاری کلینتون خواهد بود.» این جمله را سناتور لیندسی گراهام، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری گفته است که وعده داده در صورت انتخاب این توافق را لغو می کند.

سناتور گراهام صبح سه شنبه در مصاحبه ای پس از توافق تاریخی به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 که در ازای لغو تحریم های ایران، برنامه هسته ای این کشور را محدود می کند، اعلام کرد: «تصور اولیه من این است که این توافق بدتر از آن چیزی است که تصور می کردم و کابوسی برای منطقه، امنیت ملی و جهان خواهد بود.»

گراهام به بسیاری از جزئیات این توافق حمله می کند از جمله خبرهایی مبنی بر این که تحریم تسلیحاتی علیه ایران به طور گسترده ای لغو خواهد شد و به جای آن محدودیت هایی در قبال واردات و صادارات تسلیحات به مدت پنج سال اعمال خواهد شد. گزارش ها همچنین نشان می دهد که محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران پس از هشت سال رفع خواهند شد.

گراهام در ادامه می گوید: «اگر گزارش های اولیه درباره جزئیات درست باشد، هیچ راهی برای من به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده وجود ندارد که به آن افتخار کنم. این توافق برای امنیت ملی ما بسیار خطرناک است و شبیه به اعلان جنگ به اعراب سنی و اسرائیل توسط گروه 1+5 است چون این گروه دشمن  اصلی آنها را تبدیل به یک قدرت هسته ای کردند و به وی اجازه دادند تا تسلیحات مرسومش را تجدید کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه در توییترش نوشت «این یک اشتباه تاریخی است.» هیلاری کلینتون تاکنون واکنشی نشان نداده است اما در گذشته نسبت به توافق ابراز خوشبینی کرده و گفته بود که منتظر جزئیات توافق باقی خواهد ماند.

گراهام در این رابطه می گوید: «واکنش هیلاری کلینتون به این توافق اولین آزمون جدی در رابطه با توانایی وی برای ریاست جمهوری و قضاوت های وی است. اگر وی فکر می کند که لغو تحریم تسلیحاتی علیه ایران بدون این که این کشور رفتارش را تغییر دهد، ایده خوبی است، عملکرد وی به عنوان فرمانده کل قوا کاملاً زیر سوال خواهد رفت.» گراهام معتقد است که رئیس جمهور اوباما، دموکرات ها را در موقعیت غیرممکنی قرار داده است: «وی هیلاری کلینتون و حزب دموکرات را در نقطه مقابل عقل سلیم و امنیت مردم آمریکا قرار داده است.»

کنگره برای بررسی توافق 60 روز پس از آن که دولت آن را برایش بفرستد، فرصت خواهد داشت. پس از آن گزینه هایی همچون بحث و صدور لایحه موافقت، صدور لایحه مخالفت یا عدم انجام اقدام که به منزله اجازه اجرایی شدن توافق است، دارد. در صورتی که کنگره لایحه مخالفت را صادر کند، رئیس جمهور آن را وتو خواهد کرد و در آن صورت کنگره برای شکستن وتو مبارزه خواهد کرد.

بسیاری از دموکرات ها منتظر جزئیات توافق نهایی هستند. آنها همچنین منتظر راهنمایی های کلینتون به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری حزب هم خواهند بود. مذاکرات هسته ای با ایران در زمان وزارت خارجه کلینتون آغاز شده است. گراهام در این رابطه می گوید: «کلینتون در قبال آغاز این فرآیند مسئولیت دارد و تنها سوالی که باقی می ماند این است که چگونه آن را به رسمیت خواهد شناخت.»

گراهام می گوید علاوه بر لغو تحریم تسلیحاتی، دو حزب درباره مدت زمان محدودیت ایران هم حرف برای گفتن دارند. وی می گوید: «این توافق هیچ شانسی برای تایید در کنگره ندارد. من پیش بینی می کنم اکثریت بالایی از مجلس نمایندگان و سنا با آن مخالفت خواهند کرد.»

گراهام همچنین پیش بینی کرده است که این توافق منجر به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می شود و دشمنی میان شیعیان و اعراب سنی را در سراسر منطقه افزایش خواهد داد. وی در این رابطه می گوید: «من اگر مایملکی در خاورمیانه داشتم، پس از این توافق فوراً آن را می فروختم.»

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون توافق هسته اي توافق وين حزب جمهوری خواه لیندسی گراهام


نظر شما :