فشارهای بی‌امان تندروها به سناتور شومر

رهبر آینده دموکرات‌های سنا با توافق مخالفت می‌کند؟

در طول دو هفته گذشته بیش از 10 هزار تماس تلفنی از طرف گروهی که قصد نابودی توافق را دارد، با دفتر شومر گرفته شده است. گروه قدرتمند آیپک پشت این تلاش‌ها برای فشار به این سناتور نیویورکی است.
رهبر آینده دموکرات‌های سنا با توافق مخالفت می‌کند؟

نویسنده: مانو راجو و بورگس اورت

دیپلماسی ایرانی: سناتور چاک شومر تحت فشار مخالفان توافق هسته ای ایران قرار دارد. در طول دو هفته گذشته بیش از 10 هزار تماس تلفنی از طرف گروهی که قصد نابودی توافق را دارد، با دفتر شومر گرفته شده است. گروه دیگری هفت تبلیغ تلویزیونی در نیویورک برای تحت فشار قرار دادن شومر و دیگر قانونگذاران پخش کرده است تا آنها را متقاعد به مخالفت با این توافق کند. گروه قدرتمند آیپک پشت این تلاش ها برای فشار به این سناتور نیویورکی است. همچنین داو هیکیند، عضو مجلس بروکلین هم به خاطر اغتشاش در جریان تظاهرات علیه توافق در بیرون دفتر شومر بازداشت شده است.

افرادی که با این سناتور ارشد نیویورکی صحبت کرده اند معتقدند که این فشارها در حال اثرگذاری است. آنها می گویند که احساسی در بیرون و داخل کنگره در حال شکل گیری است که شومر در ماه سپتامبر که سنا توافق را بررسی خواهد کرد، به آن رای منفی خواهد داد.

شومر یکی از 15 دموکراتی است که سرنوشت توافق هسته ای رئیس جمهور باراک اوباما با ایران را در کنگره تعیین می کنند. رئیس جمهور به دنبال این است که رای دموکرات ها در سنا را از دست ندهد و شومر، رهبر آینده دموکرات ها در سنا حیاتی ترین آنها است.

شومر در مصاحبه ای که با پولیتیکو داشت گفت هنوز در حال ارزیابی رای خودش است. وی گفت که براساس خود توافق و نه لابی های دو طرف، تصمیم خواهد گرفت. شومر که در کنگره آینده به عنوان اولین رهبر یهودی سنا حضور خواهد داشت، می گوید: «من هنوز تصمیمم را نگرفته ام. توقعات زیادی در این زمینه وجود دارد و من همانند همیشه با تصمیم بسیار دشواری روبه رو هستم. من اجازه نمی دهم که فشار، سیاست یا حزب در این زمینه به من فشار آورد. من اولین تصمیمم را در زمان رای دادن خواهم گرفت.»

صدای مخالفان توافق بسیار بلندتر از حامیان آن است و فشارها برای تغییر نظر دموکرات های مردد همچنان ادامه دارد. سناتور کریس کونز، که شخصاً توسط رئیس جمهور اوباما و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی با وی لابی شده است، می گوید در روزهای ابتدایی پس از توافق نظرات درباره آن در ایالات وی، دلور، به طور میانگین تقسیم شده بوده است. اما وی می گوید تماس های تلفنی که برای ترغیب وی به مخالفت صورت گرفته است، 10 برابر تماس های موافق توافق بوده است و وی چاره ای جز گوش دادن به حرف مخالفان نداشته است. کونز در این رابطه می گوید: «من یک دموکرات هستم و دوست دارم که این توانایی را داشته باشم که از این توافق حمایت کنم، اما ملاحظات زیادی در این رابطه دارم.»

شومر که یک سناتور تندروی حامی اسرائیل است از ژانویه 2017 جانشین سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) رهبر دموکرات ها در سنا خواهد شد و از دید کسانی که مخالف توافق و خواستار نابودی آن هستند، به عنوان سکوی پرش دیده می شود. این مسئله شومر را در وضعیتی قرار می دهد که باید بین نیروهای حامی اسرائیل و کاخ سفید که خواهان مستحکم تر کردن دستاوردهای سیاسی خارجی اوباما و جلوگیری از وقوع جنگ است، یکی را انتخاب کند.

شومر هر کاری انجام دهد مورد انتقاد قرار می گیرد. اگر وی به خواسته لابی ضد توافق تن دهد، مورد انتقاد رئیس جمهور اوباما و هیلاری کلینتون به خاطر حمایت از درگیری دیگری در خاورمیانه قرار می گیرد. اگر وی به آرامی با توافق مخالفت کند، مورد انتقاد تندروهای اسرائیلی قرار می گیرد که حمایت کافی برای شکست توافق را صورت نداده است.

اگر هم از توافق حمایت کند، مورد انتقاد شدید حامیان مالی قدرتمند یهودی قرار خواهد گرفت. سناتور جان مک کین (جمهوری خواه از آریزونا) درباره دوست دموکراتش می گوید: «خوشحالم که چاک شومر نیستم. وی باید سخت ترین تصمیم دوران کاری اش را بگیرد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: شومر توافق هسته اي كنگره سنا آیپک


نظر شما :