هشدار آمریکا درخصوص سفر به ایران!

۱۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۵۰۸۴۸ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای به اتباع این کشور درباره سفر به ایران هشدار داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، این وزارت خانه در بیانیه ای اعلام کرد به شهروندان آمریکایی هشدار می دهد خطرات سفر به ایران را با دقت مد نظر قرار دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است آن دسته از شهروندانی که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارند ممکن است در رفتن به ایران دچار مشکلاتی شوند. شهروندان آمریکایی در حال حاضر باید تحولات را از طریق رسانه ها دنبال کنند و از سفر غیر ضروری خودداری کنند. این هشدار نسخه به روز شده هشدار ی است که در روز 16 ماه ژانویه 2015 صادر شد.

این بیانیه می افزاید در روز 14 ژوئیه 2015، آمریکا و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند تا نگرانی های جامعه بین المللی را درباره برنامه هسته ای ایران بر طرف کنند. توافق بر سر برنامه هسته ای ایران سبب ایجاد تغییر در ارزیابی ها از خطرات سفر به ایران برای شهروندان آمریکایی نمی شود. آمریکا روابط دیپلماتیک یا کنسولی با دولت ایران ندارد.

برخی عناصر در ایران همچنان با آمریکا خصومت دارند. در نتیجه، شهروندان آمریکایی ممکن است به هنگام سفر یا اقامت در ایران در معرض ارعاب یا بازداشت قرار گیرند. از سال 2009، مقامات ایرانی به مدت چندین ماه مانع از بازگشت شماری از شهروندان ایرانی-آمریکایی از جمله خبرنگاران و اساتید دانشگاه شدند که به دلایل شخصی یا حرفه ای به این کشور سفر کرده بودند. مقامات ایرانی همچنین به صورت ناعادلانه شهروندان آمریکایی را با وارد کردن اتهامات مختلف از جمله جاسوسی و تهدید امنیت ملی دستگیر کردند. آن دسته از شهروندان آمریکایی که اصالتا ایرانی هستند قبل از سفر به ایران باید این خطر را مد نظر قرار دهند که ممکن است هدف مقامات این کشور قرار بگیرند. مقامات ایرانی مانع از دسترسی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران به شهروندان ایرانی-آمریکایی می شوند که در زندان به سر می برند زیرا مقامات ایرانی آنها را فقط شهروندان ایرانی می دانند؛ دسترسی به شهروندان آمریکایی که تابعیت دوگانه ندارند نیز اغلب امکان پذیر نیست.

در این بیانیه همچنی ادعا شده است: «دولت ایران همچنان به سرکوب برخی اقلیت های مذهبی و گروه های قومی از جمله مسیحیان، بهاییان، عرب ها، کردها، آذری ها و دیگر گروه ها همچنان ادامه می دهد. متعاقبا، برخی مناطقی در ایران که این اقلیت ها در آن زندگی می کنند از جمله منطقه مرزی بلوچستان در نزدیکی پاکستان و افغانستان، منطقه کردنشین در شمال غربی ایران و در نزدیکی مرز عراق همچنان ناامن است. مقامات ایرانی شهروندان آمریکایی را بازداشت کرده و تحت ارعاب قرار داده اند، به ویژه آنهایی را که اصالتا ایرانی هستند. افرادی که مسلمان بوده و سپس تغییر مذهب داده اند، فعالان مذهبی و افرادی که مسلمانان را به تغییر دین ترغیب می کنند در معرض بازداشت و محاکمه قرار دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «دولت آمریکا روابط دیپلماتیک یا کنسولی با جمهوری اسلامی ایران ندارد. از این رو، نمی تواند خدمات عادی کنسولی در اختیار شهروندان آمریکایی در ایران قرار دهد. دولت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران محسوب می شود. میزان خدمات کنسولی ارائه شده از سوی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران از طریق سفارت خانه سوئیس محدود است و ممکن است دوره زمانی ارائه این خدمات در مقایسه با سفارت خانه آمریکا طولانی تر باشد. دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و به سوئیس اجازه نمی دهد خدمات کنسولی برای شهروندان آمریکایی که تابعیت ایرانی نیز دارند ارائه کند.

توانایی ما برای کمک به شهروندان آمریکایی در ایران در مواقع اضطراری به شدت محدود است. شهروندان آمریکایی در ایران باید از به روز شدن اسناد خود در همه زمان ها اطمینان حاصل کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به بخش «آنچه وزارت امور خارجه می تواند و نمی تواند در ماقع بحران انجام دهد»؛ مراجعه کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر همچنین می توانید به بخش سفر به سراسر جهان در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا مراجعه کنید. همچنین می توانید به بخش حافظ منافع آمریکا در سفارت خانه سوئیس در تهران به آدرس تهران، پاسداران، خیابان شهید موسوی -گلستان پنجم- پلاک 39 مراجعه کنید.»

 

کلید واژه ها: شهروندان آمریکایی حافظ منافع آمریکا


نظر شما :