فایده میراث اوباما برای پیروزی نامزد دموکرات

هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور یک دوره‌ای خواهد بود

24 سال از زمانی که رئیس‌جمهور یک دوره‌ای از کاخ سفید بیرون رفته است، می‌گذرد و به نظر می‌رسد به زودی ما رئیس‌جمهور یک دوره ای دیگری خواهیم داشت.
هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور یک دوره‌ای خواهد بود

نویسنده: بونی کریستین

دیپلماسی ایرانی: روسای جمهور آمریکا وقتی به قدرت می رسند با موجی از محبوبیت و شور و شوقی که بر بی میلی گسترده به سلفشان وجود دارد، وارد کاخ سفید می شوند و وقتی در حال ترک کاخ سفید هستند اقتصادی ضعیف و سیاست خارجی منفوری از خود به جای می گذارند. وقتی دو دوره ریاست جمهوری در حال پایان یافتن است، رئیس جمهور از کاندیدای پیشتاز حزبش که یک سیاستمدار خودی است که در انتخابات مقدماتی دو دوره قبل علیه وی رقابت کرده بود، اعلام حمایت می کند. انتخاب رئیس جمهور پیروز می شود، اما نمی تواند این پیروزی را حفظ کند و چهار سال بعد، حزب مخالف، کاخ سفید را در اختیار می گیرد.

این مسئله درباره رونالد ریگان و جورج اچ.دبلیو بوش (پدر) اتفاق افتاد. و به زودی تاریخ تکرار خواهد شد: تعجب نکنید اگر داستان کلاسیک ریگان و بوش، توسط باراک اوباما و هیلاری کلینتون تکرار شود.

بله من پیش بینی می کنم که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2016 پیروز می شود اما احتمالاً همانند جورج بوش پدر یک رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد.

چرا کلینتون در انتخابات 2016 پیروز می شود؟

کمپین 2016 جمهوری خواهان آشفته است. بیشتر آنها خسته کننده اند. این سردرگمی جمهوری خواهان موجب می شود تا آنها انتخابات نهایی را به دموکرات ها واگذار کنند. این همان چیزی است که در سال 1988 برای بوش پدر اتفاق افتاد، یعنی زمانی که دموکرات ها کاندیداهای زیادی داشتند (تنها سه نفر کمتر از 17 کاندیدای جمهوری خواه در 2016).

مسائل جمعیتی نشان می دهد که مردم جناح چپ و راست معتقدند که زمان داشتن یک رئیس جمهور زن فرا رسیده است. کلینتون این قابلیت را دارد تا از کارت جنسیتش استفاده کند.

همانند بوش پدر، کلینتون پس از رئیس جمهوری دو دوره ای می آید که حزبش را تعریف می کند. رونالد ریگان همچنان چهره محوری جمهوری خواهان است. هرچند زود است درباره اوباما قضاوت کنیم اما وی دارای میراثی تاریخی همچون بیمه درمانی، توافق ایران و اولین رئیس جمهور سیاهپوست بودن است و وی در مقایسه با جیمی کارتر یک دوره ای و بیل کلینتون در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. پس از پایان ریاست جمهوری اوباما بسیاری از آمریکایی ها بار دیگر او را به طور گسترده ای جذاب و جذاب تر از سال 2008 خواهند دید و وی همانند یک رئیس جمهور ناامید نخواهد بود. در کنار اوباما بودن احتمالاً تاثیر مثبتی برای کلینتون در سال 2016 خواهد داشت.

چرا کلینتون در سال 2020 شکست خواهد خورد؟

آمریکا دوست دارد تغییر حزب صورت بگیرد. از سال 1953، فقط ریگان-بوش بوده که توانسته بیش از هشت سال در قدرت باقی بماند. اگر هیلاری از کارتش به خوبی استفاده کند در انتخابات 2016 پیروز خواهد شد. اما برای این که بخواهد در انتخابات 2020 پیروز شود باید تاریخ مدرن را تغییر دهد. علاوه بر این رئیس جمهور کلینتون دوم در مقایسه با اسلاف خودش با درخواست های بیشتری برای تغییر روبه رو خواهد بود.

کاندیداهای جمهوری خواه در سال 2020 قدرتمندتر خواهند بود. بسیاری از کاندیداهای جوان جمهوری خواه –مارکو روبیو، اسکات واکر، رند پال، تد کروز- زودتر از حد انتظار در انتخابات 2016 شرکت کرده اند. روبیو، پال و کروز هنوز در دوره اول سناتوریشان هستند. تا سال 2020 این افراد با تجربه تر خواهند شد و شکست آنها برای کلینتون دشوارتر خواهد بود.

موعد داشتن یک رئیس جمهور یک دوره ای فرا رسیده است. 24 سال از زمانی که رئیس جمهور یک دوره ای از کاخ سفید بیرون رفته است، می گذرد و به نظر می رسد به زودی ما رئیس جمهور یک دوره ای دیگری خواهیم داشت. قدرت کمپین کلینتون و آشفتگی رقبای جمهوری خواه ممکن است برای پیروزی وی در مقطع فعلی کافی باشد، اما وقتی در کاخ سفید مستقر می شود، پارادایم تغییر می کند. پیروزی دموکرات ها در 2016 تصمینی به آنها نمی دهد که این اولین چهار سال آنها تبدیل به هشت سال شود.

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند   

 

کلید واژه ها: انتخابات 2016 انتخابات آمریکا انتخابات 2020 هیلاری کلینتون باراک اوباما دموکرات


نظر شما :