مخالفت لابی اسرائیل با توافق، تقابل با یهودیان آمریکاست

روزگار ناخوش آیپک

آیپک که مهمترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا است در بزرگترین آزمون خودش، کارزار تمام عیار سیاسی برای به هم زدن توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران، در حال شکست خوردن است.
روزگار ناخوش آیپک

نویسندگان: تری اطلس، دیوید لرمن

دیپلماسی ایرانی:کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، یا همان آیپک، سالیان درازی است که به خاطر نفوذ و تأثیر خود، شهرت بسیار زیادی به هم زده است. نمایندگان مجلس برای سخنرانی در همایش های این گروه با هم رقابت می کنند، سعی می کنند نظر مثبت آن را جلب کنند و دل اعضای آن را به دست بیاورند تا از کمپین سیاسی آنها حمایت مالی بکنند.

اما حالا آیپک که مهمترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا است در بزرگترین آزمون خودش، کارزار تمام عیار سیاسی برای به هم زدن توافق هسته ای باراک اوباما با ایران، در حال شکست خوردن است. تلاش برای متوقف کردن توافق با ایران نه فقط در تقابل با رئیس جمهور، بلکه در تقابل با بخش بزرگی از جامعه یهودیان آمریکا نیز هست. آیپک در این داستان در طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جمهوری خواهان قرار گرفته است تا مقابل رئیس جمهور دموکرات قد علم کنند؛ اما آمار نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، رأی دهندگان یهودی به نسبت 2 به 1 به باراک اوباما در مقابل میت رامنی جمهوریخواه رأی داده بودند.

رابرت وکسلر، عضو سابق کنگره که خود یهودی است، اعتقاد دارد که این تقابل خطرناک است، زیرا اینگونه نشان می دهد که رهبران جامعه یهودی از مسیر تعادل خارج شده اند. روز به روز بیشتر از قبل به نظر می آید که تلاش های آیپک بی ثمر است. جمهوریخواهان سنا در مخالفت با این توافق متحد هستند، اما تاکنون فقط دو سناتور دموکرات، یعنی چاک شومر و باب منندز، به آنها پیوسته اند. در همین حال، کاخ سفید در حال جمع کردن رأی های لازم از میان خیل دموکرات ها برای وتوی رأی منفی کنگره به قطعنامه است. دو سناتور دموکرات دیگر هم در روزهای اخیر حمایت خود را از توافق اعلام کرده اند.

شکست در این نبرد می تواند تأثیر منفی درازمدتی روی آیپک بگذارد، آیپکی که به نقش خودش در جلب نظر هر دو حزب اصلی آمریکا برای محافظت از منافع اسرائیل می بالد. به گفته مایکل سیگال، رئیس هیات امنای فدراسیون های یهودی آمریکای شمالی، شکاف میان جامعه یهودی در ماجرای توافق هسته ای با ایران نگرانی زیادی را موجب شده است. رابرت وکسلر اینگونه اظهار می دارد: «اگر رئیس جمهور موفق شود که به نظر من می شود، معنی اش آن خواهد بود که آیپک پیروز نشده و این برای جامعه یهودیان نکته مثبتی نیست. با اینکه من از توافق حمایت می کنم، میل دارم که آیپک قدرتمند باقی بماند.»

یک گروه تشکیل شده توسط آیپک با نام «شهروندان خواهان ایران غیرهسته ای» (Citizens for a Nuclear Free Iran) در حال هزینه کردن مبلغی در حدود 9 میلیون دلار است تا در مخالفت با توافق از کانال های تلویزیونی محلی و ملی آمریکا برنامه پخش کند. آیپک می گوید که صد هزار عضو، چهارصد کارمند و هفده دفتر منطقه ای و اقماری دارد. درآمد سالانه این گروه که حاصل کمک های حامیانش بوده است ازسپتامبر 2012 تا سپتامبر 2013 برابر با هفتاد میلیون دلار بوده است. رقیب آیپک، سازمان لیبرال «جی استریت» که موافق معامله هسته ای است، اعلام کرد که در سال 2013 فقط 6.7 میلیون دلار جمع آوری کرده است و کارکنان آن کمتر از شصت نفر هستند. در سال 2014، آیپک سه میلیون دلار هزینه لابیگری در واشنگتن کرد، در حالی که در این مدت «جی استریت» تنها 400 هزار دلار خرج کرد.

با این حال، آیپک علی رغم نفوذی که دارد پیشتر نیز در نبرد با رؤسای جمهور آمریکا، از جمله جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان، شکست هایی داشته است. این نبردها بر سر فروش سلاح به عربستان درگرفته اند. در یکی از بزرگترین شکست های آیپک، رونالد ریگان در اوایل دهه 1980 علی رغم مخالفت این گروه پنج فروند هواپیمای آواکس به ریاض فروخت. یک دهه بعد، جورج بوش پدر از اعطای وام ده میلیارد دلاری به اسرائیل خودداری کرد، چون این دولت حاضر به توقف ساخت شهرک های یهودی نشین نبود.

با گرایش هر چه بیشتر دولت اسرائیل به سمت سیاست های راستگرایانه، در میان یهودیان آمریکا نیز شکاف هایی از جمله در مسئله توافق هسته ای با ایران، ایجاد شده است. سازمان «جی استریت» می گوید که بیشتر یهودیان آمریکا حامی توافق هستند، در حالی که سازمان های مخالف توافق مانند آیپک ده ها میلیون دلار خرج می کنند تا توفیق تاریخی اوباما را ناکام بگذارند. نظرسنجی های انجام شده در ماه پیش توسط ژورنال یهودیان لوس آنجلس نشان داد که 49 درصد یهودیان حامی توافق هسته ای و 31 درصد مخالف آن بوده اند (البته این نظرسنجی خطای 6 درصدی داشته است). گروه های یهودی لیبرال مانند «جی استریت» برای تبلیغ کار خود به حمایت رهبران مذهبی و مقامات امنیتی سابق اسرائیل و همچنین همکاری خود با گروه های مذهبی و طرفدار صلح اشاره می کنند. «گِرِگ روزنباوم»، رئیس شورای دموکراتیک ملی یهودیان آمریکا، در مصاحبه ای اعلام کرد که نگران اثر منفی این بحث در میان یهودیان آمریکا است. وی گفت: «من تلاش می کنم از گزندگی لحن طرفین بکاهم تا این طور به نظر نیاید که جامعه یهودیان درگیر جنگ داخلی شده است.»

منبع: بلومبرگ/ مترجم: علی عطاران

کلید واژه ها: آیپک یهودیان آمریکا توافق هسته ای حزب جمهوری خواه


نظر شما :