با خیانت امریکا به کردها

آنکارا واشنگتن را فریب داد

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۵۱۵۶۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
بسیاری در ایالات متحده بر این باور هستند که آنکارا واشنگتن را فریب داد، در ابتدا تظاهر کرد می‌خواهد علیه داعش در سوریه حمله کند، در حالی که نیت اصلی آن حمله به کردها بود نه داعش.
آنکارا واشنگتن را فریب داد

دیپلماسی ایرانی: بسیاری در ایالات متحده بر این باور هستند که آنکارا واشنگتن را فریب داد، در ابتدا تظاهر کرد که می خواهد علیه داعش در سوریه حمله کند، در حالی که نیت اصلی آن حمله به نیروهای کردی بود که در حال مبارزه با داعش در خاک سوریه و عراق هستند. این در حالی است که امریکا می ترسد آنکارا را در جمع پیمان خود علیه داعش که بیش از 60 کشور را شامل می شود، وارد کند چرا که نگران است ورود ترکیه به این پیمان ممکن است شکست استراتژی امریکا در مبارزه با داعش را شدت ببخشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شک و شبهه امریکایی ها نسبت به ترکیه زمانی افزایش می یابد که می بینند ترکیه تضعیف متحدان عرب و کرد امریکا که در سوریه علیه داعش می جنگند را نیز در دستور کار خود داده است. پیش از این ایالات متحده تلاش می کرد گردان نظامی معتدلی از جمع افراد مسلح سوری با هدف مبارزه با داعش و نیروهای ارتش سوریه ایجاد کند.

در ژوئن گذشته ایالات متحده مجموعه ای از افراد مسلح تحت عنوان "گردان 30" را به سوریه ارسال داشت اما آنها به محض ورود به خاک سوریه از راه ترکیه دریافتند که نیروهای جبهه النصره منتظر آنها هستند تا آنها را به اسارت خود در آورند، و همین هم شد، به محض ورود آنها به خاک سوریه جبهه النصره آنها را به اسارت خود در آورد.

پاتریک کوکبرن، تحلیلگر بریتانیایی و متخصص در امور خاورمیانه در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر کرد در این باره می نویسد: این اتفاق نشان داد که جبهه النصره اطلاعاتی درباره این گردان از سوی سازمان امنیت ترکیه دریافت کرده است.

هدف ترکیه از این کار این بود که گردانی که ایالات متحده آموزش داده بود را نابود کند تا جلوی نفوذ آنکارا در صورت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه را نگیرد.

کوکبرن که از سال 1979 به عنوان خبرنگار در کشورهای عربی فعالیت می کند همچنین می گوید: «به این ترتیب راه دیگری برای ایالات متحده باقی نمی ماند جز این که نیروهایی را آموزش دهد که با ترکیه ارتباط داشته باشند و هدف اصلی شان نه مبارزه با داعش بلکه سرنگونی بشار اسد از قدرت باشد.»

آنکارا از سیاست های ایالات متحده که رویکردی چندگانه در قبال قضیه کردها دارد، نگران است، آنکارا نیروهای حزب کارگران کردستان که حملات متعددی علیه پایگاه های امنیتی ترکیه انجام می دهند را شبکه ای تروریستی می داند در حالی که امریکا برای آنها حمایت هوایی در مبارزه با گروه های تروریستی نظیر داعش در سوریه به وجود آورده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این سیاست ایالات متحده را برای کشور خود خطرناک می داند و می گوید این رویکرد امریکا می تواند باعث شود این مبارزه به خاک ترکیه کشیده شود و در زمان نزدیک بسیار سخت بتوان از پس آن بر آمد.

مایکل استیونز، پژوهشگر در مرکز مطالعات امنیتی بریتانیا در این باره می گوید: «نمی خواهم آن چه در ترکیه رخ می دهد را جنگ داخلی بنامم اما ممکن است امور از کنترل خارج شوند و به سمت وضعیت نگران کننده ای سوق یابند که خیلی سخت بتوان از آن خارج شد.»

این فقط ایالات متحده نیست که خیال می کند ترکیه آن را فریب داده است، کردها نیز که انتظار داشتند از سوی ترکیه و امریکا در راس نیروهای مبارزه با داعش قرار بگیرند هم احساس می کنند که از ترکیه فریب خورده اند.

وقتی که ایالات متحده با ترکیه به توافق نظامی رسید که از پایگاه هوایی اینجرلیک و دیگر پایگاه های ترکیه برای حمله به داعش استفاده کند، دست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را بازگذاشت تا حملات خود را علیه کردها شدت ببخشد. تحلیلگران در واشنگتن از این نگرانند که کاخ سفید به چیزی خلاف انتظارش در مبارزه با داعش رسیده باشد.  

کوکبرن در این باره می گوید: «وقتی ایالات متحده امریکا با ترکیه توافق نظامی امضا کرد تا به موجب آن از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند در حقیقت به کردها که بارزترین متحد آن علیه داعش بودند، خیانت کرد.»

بر اساس این توافق بنا بود ترکیه همکاری نظامی بیشتری با ایالات متحده در مبارزه با داعش داشته باشد، اما خیلی زود مشخص شد که هدف اصلی آنکارا از امضای این توافق رویارویی با کردها در ترکیه و سوریه و عراق بوده نه مبارزه با داعش. کما این که تا کنون نیز تنها سه بار به مواضع داعش حمله هوایی کرده در حالی که بیش از 300 بار حمله هوایی به مواضع حزب کارگران کردستان انجام داده است. رفتارهای ترکیه سبب شد تا فضای امنی برای داعش بر خلاف توافقی که ترک ها با امریکایی ها کرده بودند، به وجود آید، بعد از این اتفاق داعش توانست منطقه امنی را علیه کردها در مرز با ترکیه به وجود آورد.

پیش از این داعش برای انتقال نیروهای مسلح خود از مرزهای ترکیه به سوریه به دلیل وجود کردها و کنترل مرزها توسط آنها با مشکل مواجه شده بود، اما اکنون از این که می بیند ترکیه علیه کردها وارد عمل شده و باعث شده آنها از مرزها فاصله بگیرند، احساس آسودگی می کند و به این ترتیب به سادگی و آسان تر نیروهای تازه نفس خود را از ترکیه به سوریه جابه جا می کند.

 

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

انتشار اولیه: چهارشنبه 11 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 23 شهریور 1394

کلید واژه ها: مبارزه با داعش تركيه امريكا كردها كردهاي سوريه كردهاي عراق


( ۲ )

نظر شما :