انتظاراتی که عربستان از امریکا دارد

تلاش اوباما برای شکستن یخ روابط با ریاض

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۱۶۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از منابع نزدیک به هیئت عربستانی در واشنگتن گفت که رئیس جمهوری امریکا در جریان دیدارش با پادشاه عربستان نشان داد که تصمیم دارد مسیر اعتماد متبادل میان ایالات متحده و عربستان سعودی را بازسازی کند.
تلاش اوباما برای شکستن یخ روابط با ریاض

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز جمعه در دیدار با روزنامه نگاران قبل از دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در کاخ سفید گفت که تصمیم دارد در دیدار با پادشاه عربستان درباره وضعیت جاری در یمن و توافق هسته ای با ایران در کنار دیگر قضایا بحث و تبادل نظر کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی که قبل از دیدار با پادشاه عربستان با خبرنگاران در دفتر بیضی شکل خود صحبت می کرد، همچنین گفت حل بحران انسانی در یمن و فعالیت های ایران که به ادعای او باعث بی ثبانی در منطقه شده و همچنین چگونگی همکاری دو طرف با یکدیگر در مبارزه با تروریسم در جهان از جمله با داعش از جمله اهداف او در دیدار با ملک سلمان است.

وی که سفر ملک سلمان به واشنگتن را نشان از دوستی میان امریکا و عربستان می دانست همچنین گفت که تصمیم دارد درباره بازارهای نفتی که در ماه های اخیر شاهد کاهش شدید قیمت ها بوده با پادشاه عربستان گفت وگو کند.

ملک سلمان نیز بعد از دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفت که عربستان تصمیم دارد با امریکا برای تحقق ثبات در خاورمیانه همکاری کند.

یکی از منابع نزدیک به هیئت عربستانی در واشنگتن گفت که رئیس جمهوری امریکا در جریان دیدارش با پادشاه عربستان نشان داد که تصمیم دارد مسیر اعتماد متبادل میان ایالات متحده و عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بازسازی کند.

وی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، همچنین گفت که مشاهده کردم که در جریان استقبال رئیس جمهوری امریکا از پادشاه عربستان او تلاش کرد یخ روابط دو طرف را آب کند و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بعد از مدتی سردی و تنش به دلیل گشاده رویی سریع اوباما در قبال ایران بدون این که مشورتی از متحدان عربش در شورای همکاری خلیج فارس بگیرد، بگشاید.

سفر ملک سلمان به واشنگتن از همه لحاظ تاریخی محسوب می شود. از جمله این که در دوره ای به شدت سخت انجام می شود که هر دو جهان عربی و اسلامی با آن دست و پنجه نرم می کنند. همچنین ایالات متحده در وضعیت نوعی بازگشت جایگاه در منطقه به سود روسیه و متحدان منطقه ای اش به سر می برد که این مساله به اعتقاد بسیاری باعث کاهش نفوذ دیپلماسی واشنگتن شده است.

این روزها عربستان نه تنها بر سر جنگ نفتی ای که به راه انداخته در راس اخبار قرار گرفته است بلکه در جنگی که در یمن وارد شده و ادعا می کند به طور غیر مستقیم در حقیقت با ایران می جنگد و طبلی که در همین رابطه کوفته نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند بعد از جنگ یمن که اکنون می رود ششمین ماه خود را به پایان برساند، ایالات متحده بیش از پیش به فکر تقویت همکاری ها با عربستان خواهد افتاد. به ویژه بعد از این که عربستان دست دوستی به سوی روسیه و فرانسه و کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز دراز کرده و این مساله می تواند به ضرر منافع امریکا در خاورمیانه و عربستان تمام شود.

سلمان الانصاری، نویسنده عربستانی و پژوهشگر امور سیاسی در این باره گفت: «انتظار می رود سفر پادشاه عربستان با امضای توافق تسلیحاتی بزرگ میان واشنگتن و ریاض به پایان برسد، همچنین انتظار می رود همکاری های امنیتی مشترک دو کشور بیش از پیش گسترده و بزرگ تر شود، علاوه بر آن توافقات عظیمی میان دو طرف در زمینه های انرژی و بازرگانی منعقد خواهد شد.»

انصاری همچنین بر این باور است که ملک سلمان و دیپلماسی عربستان موفق شدند فشار بیشتری بر کاخ سفید وارد کنند و آن را قانع کنند که اهمیت دارد در اتخاذ مواضع ثبات وجود داشته باشد، به خصوص در مورد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و لزوم کنار رفتن او از قدرت تا به این ترتیب مشکلات سوریه حل شوند و به دنبال آن مبارزه با تروریسم داعش و القاعده نیز انجام شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ملک سلمان باراك اوباما عربستان و امريكا


نظر شما :