عیارِ ادعای جلیلی

۲۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۹۵۱۹۷۱ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه ادعای باقی ماندن ساختار تحریم ها در صورت اجرای برجام به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت که «ساختمان و ساختار تحریم ها وقتی بنانهاده شد و تحریم ها زمانی توانست که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار شود که برای اعمال آن علیه ایران یک اجماع بین المللی شکل گرفت.» به گفته او در صورت عدم حمایت بین المللی از تحریم ها بازگرداندن ساختار سابق به سادگی امکان پذیر نیست.

به گزارش فرارو، در ادامه جلسات بررسی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کمیسیون ویژه مجلس، دیروز بار دیگر سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران و تیم مذاکره کننده او، در این کمیسیون حضور پیدا کردند.

در این جلسه جلیلی در راستای زیر سؤال بردن توافق هسته ای به دست آمده، با طرح ادعاهای تازه درباره برجام گفت که با اجرای این توافق ساختار تحریم ها باقی می ماند و به نوعی برخلاف انتظار دولت و تیم مذاکره کننده فعلی دیوار تحریم ها فرو نخواهد ریخت.

علی بیگدلی، استاد روابط بین الملل دانشگاه با رد ادعای مطرح شده از سوی جلیلی و تیم مذاکره کننده او در گفت وگو با فرارو گفت: تداوم جلسات کمیسیون 15 نفر مجلس با دعوت غیرمنتظره از اعضای تیم مذاکره کننده سابق هسته ای، کم کم در حال ایجاد این ذهنیت است که بررسی برجام در این کمیسیون در حال آلوده شدن به با نگاه های سیاسی و جناحی است.

وی با تأکید بر اینکه برای بررسی توافق هسته ای که حاصل تلاش و تفکر تیم مذاکره کننده فعلی است، ضرورتی وجود نداشت که از اعضای تیم مذاکره کننده سابق که دارای تفکر و دیدگاه های متفاوت نسبت به نحوه مذاکره بود دعوت به عمل آید گفت: تیم مذاکره کننده سابق هسته ای که نتیجه حضور و تلاش نزدیک به 6 ساله، اعمال شدیدترین تحریم ها و فشارها بر مردم ایران بود، حضور در کمیسیون ویژه برجام را تنها فرصت و غنیمتی برای پاک کردن اذهان عمومی درباره ناکارآمدی و ناتوانی های گذشته خود می داند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در همین راستا بود که در جلسه قبلی آقای جلیلی مدعی شده بود که در مذاکرات آلماتی، گروه 1+5 به ایران پیشنهاد داده بود که ایران تنها غنی سازی 20 درصد خود را به حالت تعلیق درآورد و در عوض، گروه1+5 تمام تحریم های ایران را لغو می کند، ادعایی که نه عقلانی بود و نه مستند چراکه به گفته اعضای تیم مذاکره کننده فعلی در تمامی اسناد مربوط به مذاکرات هسته ای هیچ گاه چنین سندی در رابطه با ادعای آقای جلیلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس می شود نتیجه گرفت که کمیسیون برجام در حال فاصله گرفتن از مسئولیت ذاتی خود برای بررسی فنی و حقوقی توافق تاریخی وین و تبدیل شدن به محلی برای تسویه حساب های سیاسی و عرض اندام های جناحی است.

بیگدلی گفت: در چنین شرایطی است که آقای جلیلی می تواند ادعا کند که در صورت اجرایی شدن توافق وین، ساختار تحریم ها باقی می ماند و به نوعی دیوار تحریم ها فرونمی ریزد.

وی بابیان اینکه آقای جلیلی به خوبی بر این واقعیت واقف است که در صورت اجرای توافق حتی یک روز ساختار تحریم ها باقی نخواهد ماند، گفت: ساختمان و ساختار تحریم ها وقتی بنانهاده شد و تحریم ها زمانی توانست که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار شود که برای اعمال آن علیه ایران یک اجماع بین المللی شکل گرفت.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه نباید فراموش کرد که تحریم های علیه ایران به چه شکل و روشی توانست تأثیرگذار شود، گفت: تحریم ها علیه ایران زمانی تأثیرگذار شد که دیوید کوهن که به معمار اصلی تحریم های اقتصادی دولت باراک اوباما علیه ایران معروف شده بود، کشور به کشور سفر کرد تا بتواند آن ها را باسیاست های آمریکا همراه کند.

وی افزود: این همراهی هم زمانی امکان پذیر شد که شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه بین المللی را علیه ایران به تصویب رساند و کشورهای عضو را مجاب به همراهی با این قطعنامه های کرد. بر پایه همان قطعنامه ها هم آمریکا توانست کشورهای جهان از غرب تا شرق را با خود همراه کند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این در حالی است که بر پایه همین توافق اخیر ایران و گروه 1+5 شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه تازه ای را صادر کرد که قطعنامه های قبلی را ملغی و بی اثر کرده است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا هم موافقت خود با توقف تحریم ها علیه ایران را به طور کامل اعلام کرده است.

وی در خاتمه گفت: بر این اساس، در صورت اجرا توافق و با عدم حمایت بین المللی از تحریم های سابق که می تواند زمینه ساز هجوم شرکت های خارجی به ایران برای سرمایه گذاری شود، بازگرداندن ساختار قبلی به سادگی امکان پذیر نیست.

کلید واژه ها: جلیلی ساختار تحریم ساختار تحریم ها آقای جلیلی


نظر شما :