اوباما و کاسترو برای دومین بار دیدار کردند

دیداری دوستانه میان دشمنان سابق

۰۸ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۹۰ اخبار اصلی آمریکا
کاخ سفید هم نسبت به موافقت کنگره با تعیین سفیر ایالات متحده در هاوانا بدبین است. اما دولت به نوبه خود قوانین سفر و تجارت با کوبا را در اوایل ماه جاری آسان تر کرد.
دیداری دوستانه میان دشمنان سابق

نویسنده: سارا ویتون

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور باراک اوباما و رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا، روز سه شنبه دومین دیدار خود را انجام دادند. اوباما در حالی یخ روابط را آب کرده که کنگره به رهبری جمهوری خواهان همچنان مخالف این اقدام است. دیدار کوتاه اوباما و کاسترو پیش از جلسه مبارزه با داعش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت. در هفته آینده هم قرار است، پنی پریتزکر، وزیر بازرگانی ایالات متحده به کوبا سفر کند و درباره اقدامات مربوط به لغو تحریم های یک جانبه بر این کشور کمونیست در خلیج فلوریدا صحبت کند.

اوباما در سخنرانی ای که روز دوشنبه در مجمع عمومی داشت این اطمینان را داد که کنگره مجبور است به تحریم های کوبا پایان دهد. اما سناتور مارکو روبیو (فلوریدا از جمهوری خواه) کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که مهمترین منتقد سیاست تنش زدایی با کوبای، دولت است در این زمینه گفته که چنین اقدامی به این زودی رخ نخواهد داد.

روبیو در نامه ای که روز سه شنبه به اوباما نوشت درباره گزارش هایی که مبنی بر صدور قطعنامه لغو تحریم در سازمان ملل شنیده می شود، هشدار داد و گفت که این مسئله می تواند بر انتصابات آینده در وزارت خارجه خودش را نشان دهد. مقامات ارشد دولت، شامل سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در این باره گفته اند که تا زمانی که متن قطعنامه کامل نشود، نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد.

روبیو در نامه به اوباما نوشته است: «صرف نظر از عقاید خود باید از قوانین ایالات متحده در سطح بین المللی حمایت کنید. برخلاف این اقدام عمل کردن پیامی خطرناک به ستمگران جهان می فرستد که رئیس جمهور ایالات متحده به جای پیگیری سیاست های سیستم دموکراتیک ایالات متحده، قوانین کشور خودش را به چالش می کشد.» روبیو نتیجه می گیرد که انتخاب دولت در این زمینه بر روی مشاوره و توافق بر سر نامزدهای وزارت خارجه در ماه های آینده تاثیر خواهد داشت.

کاخ سفید هم نسبت به موافقت کنگره با تعیین سفیر ایالات متحده در هاوانا بدبین است. اما دولت به نوبه خود قوانین سفر و تجارت با کوبا را در اوایل ماه جاری آسان تر کرد. هفته آینده هم پریتزکر به کوبا سفر خواهد کرد و دومین مقام کابینه خواهد بود که بعد از جان کری و پس از آغاز روابط در ماه دسامبر به این کشور سفر می کند.

اوباما و کاسترو در دیداری که داشتند با هم دست دادند و بر سر قد اوباما با یکدیگر خندیدند. اوباما در سخنرانی اش در سازمان ملل لحنی قاطع داشت و به سیاست تعامل با کوبا، تکمیل توافق هسته ای با ایران و گفت وگوی روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین اشاره کرد. وی در سخنرانی اش درباره تحریم های 55 ساله گفت: «ما به اندازه کافی قدرتمند هستیم تا به چیزی که کار نمی کند، اذعان کنیم. ایالات متحده همچنان با وضعیت حقوق بشر در این جزیره مشکل دارد اما من مطمئنم که باز بودن و نه اجبار، منجر به اصلاحات و زندگی بهتر برای مردم کوبا که شایسته آن هستند، خواهد شد.» درخواست اوباما از کنگره برای لغو تحریم های کوبا، تنها قسمت تحسین برانگیز سخنان 42 دقیقه ای وی بود.

در سوی دیگر، کاسترو لحنی خشن در اولین سخنرانی اش در سازمان ملل داشت و گفت که عادی شدن روابط فقط در صورتی رخ می دهد که ایالات متحده پایگاه گوانتانامو را تخلیه کند و به پروپاگاندا و جاسوسی پایان دهد. کاسترو همچنین از ایالات متحده به خاطر سابقه داشتن در جنگ و تجاوز و دخالت در امور داخلی کشورها انتقاد کرد. با این حال کاسترو از توافق هسته ای با ایران حمایت کرد.

بر اساس گزارش مقامات ارشد اوباما هم به نوبه خودش با دست دادن غیر منتظره با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران توانست توافق با ایران -مهمترین دستاوردش در زمینه سیاست خارجی- را مهر و موم کند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اوباما كاسترو ديدار اوباما و كاسترو كوبا آمريكا


نظر شما :