عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :

جامعه منتظر تصویب برجام است

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۵۲۸۷۴ پرونده هسته ای گفتگو
سیدهادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: اگر مجلس بخواهد _که عصاره فضای ملت است_ از منظر سیاسی به برجام نگاه کند، کار درستی نیست و نتیجه درستی در جامعه بر جا نمی گذارد.
جامعه منتظر تصویب برجام است

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه 19 مهرماه، یکی از نقاط عطف تاریخی مجلس در برخورد با برجام بود. روزی که حاشیه های آن بر متنش غلبه داشت. از نحوه برخوردها و اعتراض های نمایندگان مخالف برجام تا واکنش های صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به اظهارات برخی نمایندگان مخالف. در این میان تلاش های نمایندگان برجام نیز قابل توجه بود. گرچه پیام های تهدید آمیز به گفته منصوری آرانی سعی در انصراف نمایندگان موافق در تصویب فوریت طرح را داشت، اما طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به تصویب 139 نفر در مقابل 100 نفر مخالف به تصویب رسید. در این باره با سید هادی حسینی، یکی از طراحان طرح و موافقان برجام گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح برجام را به تصویب رساند. نکته قابل توجه تعداد مخالفان تصویب کلیات طرح است. آیا این مساله مطرح است که در جزییات با وجود تعداد مخالفان، طرح با چالش مواجه شود؟

مهم کلیات طرح بود که به تصویب رسید. یعنی پذیرفتیم که اصل طرح مورد توافق اکثریت نمایندگان مجلس است. پبیشنهادهایی که مطرح می شود نشان از دغدغه های نمایندگان در حوزه های مختلف دارد. فکر می کنم آن گونه که شنیده می شود، نزدیک به 100 پیشنهاد در جزییات مطرح خواهد شد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از این رو فکر می کنم با نظر نمایندگان مشکل حل خواهد شد. اگر جایی نیاز به اصلاح و بازنگری باشد، آن را عملی می کنیم.

100 نفر مخالف طرح عدد قابل توجهی نیست؟ رویکرد دیگر نمایندگان و مجلس به این تعداد مخالف چگونه باید باشد؟

 بله قابل توجه است. قانون با یک نفر مخالف یا مخالفت تصویب یا رد می شود. این که صد نفر مخالف هستند، باشند. وقتی چیزی قانون شده باید دیدگاه های خود را منطبق بر قانون کرد. اکثریت مجلس رای به توافق و تصویب قانون داده اند. بنابراین وقتی قانونی تصویب می شود، پای جنازه آن که چند مخالف یا موافق داشته، نمی نشینیم. این در مجلس باب نیست.

بر اساس قانون نماینده حق اعتراض و انتقاد دارد. اما مساله نحوه اعتراض و نقد نماینده است. ارزیابی شما از نحوه برخورد نمایندگان با برجام در مجلس چیست؟

به نظرم آن چه اتفاق افتاد، ناشی از دغدغه دو دسته افراد بود. دسته اول کسانی بودند که نگران این هستند اگر توافق انجام شود، ممکن است کشور دچار آسیب شود. دسته دوم افرادی بودند که حس می کردند اگر توافق انجام نشود، ممکن است آسیبی متوجه کشور شود. در بین این دو نگاه کاملا سیاه و سفید، این موضوع مطرح شد و مناقشه در مجلس اتفاق افتاد. این گونه مناقشه ها بر سر مسایل حساس اتفاق می افتد. به نظرم مناقشات قشنگی است. البته روش های تلخی هم مشاهده شده است که نباید باشد. ولی در کل روز کاری سختی بود و نمایندگان، چه مخالفان چه موافقان، احساس مسئولیت کردند و به نظرم احساس وظیفه قشنگ بود. ممکن است برخی آرای خاکستری داشته باشند که در جریان توضیحات نمایندگان به نتیجه رسیدند و آن چه اتفاق افتاد چه مخالفت چه موافقت، کار زیبا و قشنگی بود.

آنچه مشاهده می شود، نگاه مجلس به توافق متاثر از رفتار سیاسی است تا یک رفتار منطقی و حقوقی. نگاه مجلس به برجام از چه منظری است؟

فکر نکنم صرفا نگاه سیاسی باشد. بر این باورم گروهی از منظر اقتصادی، گروهی از منظر سیاسی، گروهی از منظر اجتماعی به برجام نگاه می کنند. برجام جنبه های متفاوتی دارد. اگر مجلس بخواهد _که عصاره فضای ملت است_ از منظر سیاسی به برجام نگاه کند، کار درستی نیست و نتیجه درستی در جامعه بر جا نمی گذارد. فکر می کنم این که جنبه سیاسی آن را پررنگ تر بببینیم، درست نیست. زیرا بحث هایی که در کمیسیون های مختلف شده و همچنین کمیسیون ویژه برجام، همه جنبه ها مد نظر قرار گرفته است. ولی معمولا رسانه ها سعی کرده اند جنبه های سیاسی را پررنگ تر کنند. جلسه های متعددی درباره دستاوردهای اقتصادی برجام هم برگزار و بحث شده است.

نگاه شما به عنوان یکی از طراحان طرح برجام در مجلس چگونه است؟

من موافق بوده ام و کمک برای تصویب کردم. به این دلیل است که کار به درست یا اشتباه برجام نداریم. جامعه منتظر بود با چنین اقدامی گره ها باز شوند. گرچه معتقدیم ممکن است بسیاری از گره ها و مشکلات جامعه حل نشوند، اما آن چه در حال روی دادن است این است که جامعه تصور می کرد، دولت مشکلات جامعه را حل کرده، اما مجلس و حاکمیت نخواسته اند مشکلات جامعه حل شود. نگاه بنده این است که نباید به مردم امید بیش از اندازه داده شود که مثلا با برجام، همه مشکلات اجتماعی، اشتغال و اقتصادی حل خواهد شد. برجام گامی است برای ارتباط با دنیای بیرون. ما ارتباط با آمریکا را نفی می کنیم و اگر قرار است ارتباطی هم صورت گیرد باید با مراقبت های شدید صورت گیرد. زیرا آنها خدعه می زند. اما در عین حال نگاه این است که توافق می تواند قبل از هر چیز جامعه را به آرامش برساند. رابطه ما را با برخی از کشورهای دنیا برقرار کند. آنهایی که از قبل سر عناد نداشتند و از ترس آمریکا و مباحث دیگر، ارتباط با ایران را قطع کردند. اما در عین حال می تواند جلوی بهانه ها هم گرفته شود.

تا چه حد مجلس به دنبال اقدام متقابل در راستای اقدامات کنگره آمریکاست. آیا مجلس به این مساله می اندیشد؟

این که گفته شود مجلس هیچ نگاهی به حریف ندارد، درست نیست. همان آنها به ما نگاه می کنند و هم ما به آنها. اما اصالت مساله این نیست. این که با نگاه آنها مساله خود را تنظیم کنیم. ما نسبت به موضع گیری های دشمن بی تفاوت نیستیم. اما ما بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری می کنیم.

برخی اقدامات از جمله گزارش کمیسیون ویژه برجام مجلس ممکن است، باعث بروز چالش هایی در عرصه سیاست خارجی در قبال تعهدات ایران در برجام شود.

ممکن است. ولی آنچه هست، گزارش نیست؛ بلکه قانون و توافقات دولت های ایران و کشورهای طرف مذاکره _ 1+5_ است.

انتشار اولیه: دوشنبه 20 مهر 1394 / انتشار مجدد: یکشنبه 26 مهر 1394

کلید واژه ها: برجام مجلس شورای اسلامی سیدهادی حسینی


نظر شما :