11سپتامبر پوتین

۱۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۵۳۵۶۳ سرخط اخبار
ماجرای سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا وارد مرحله تازه شد. به نظر می رسد احتمال تروریستی بودن این حادثه هر روز جدی تر از قبل می شود.

در جدیدترین اخباری که در مورد این هواپیمای روسی منتشر شده سی ان ان می نویسد: «در ماه اوت یک جت مسافربری انگلیسی که به شرم الشیخ رفت نزدیک بود با یک موشک برخورد کند که خطر از بیخ گوشش جست.» سی ان ان به نقل از گاردین می نویسد: «اندکی بعد سقوط جت روسی رخ داد.» در همین ارتباط گاردین می نویسد هواپیمایی تامسون با 189 مسافر ارتفاع خود را تا هزار پایی کم کرده بود. وقتی خطر برخورد موشک در 23 اوت از بیخ گوش مسافران گذشت این هواپیما فرود آمد؛ اما ماجرا از مسافران مخفی نگه داشته شد. سخنگوی دولت بریتانیا می گوید در تحقیقات مان مشخص شد که این اقدام حمله ای هدفمند از سوی شبه نظامیان نبود. سی ان ان به نقل از سخنگوی دولت بریتانیا می نویسد: «ما این حادثه را در آن زمان بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حمله ای هدفمند نبود و نمی توان آن را به شبه نظامیان نسبت داد. احتمالا ارتش مصر در آن زمان در حال انجام مانور نظامی بود که این اتفاق برای جت مسافربری بریتانیایی رخ داد.»

سرنوشت هواپیمای روسی در ابهام
ظاهرا سرنوشت هواپیمای روسی متفاوت تر از جت مسافری بریتانیایی است. مقام های آمریکایی و بریتانیایی و ناظران اروپایی می گویند احتمال بمب گذاری در آن جدی است؛ مساله ای که مقام های مصری آن را رد می کنند. به گزارش سی ان ان هم اکنون مقامات مختلف آمریکا و بریتانیا تاکید می کنند که به احتمال زیاد، انفجار بمب به هنگام پرواز هواپیمای روسیه، عامل انفجار و سقوط این هواپیما بوده است. مقام های امنیتی می گویند به احتمال زیاد این بمب به صورت بار چمدانی همراه مسافران به هواپیما منتقل شده است. ظن کارشناسان این است که بمب در محل بار هواپیما جاسازی و منفجر شده بود. سی ان ان به نقل از کارشناسان می نویسد: «صدای ضبط شده در کابین خلبان نشان می دهد که انفجار صورت گرفته و داده های این هواپیما نشان می دهد که انفجار امری «تصادفی» نیست.» شبکه فرانسه 2 هم گزارش داد که: «هیچ نشانه ای از نقص در سیستم هواپیما طی پرواز اولیه وجود ندارد»

روس ها ابتدا فرضیه سقوط را رد می کردند. استفن کولینسون، تحلیلگر سی ان ان پیش از این نوشته بود اگرچه منابع متعدد غربی سخن از احتمال تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی به میان می آورند؛ اما روس ها وقعی به آن نمی نهند. با توجه به اینکه روس ها در قضیه سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین (که گفته می شد نیروهای هوادار روسیه آن را ساقط کرده بودند) احتمال تروریستی بودن را رد کردند در قضیه سقوط اخیر هواپیما هم این فرضیه را رد خواهند کرد. اما به گزارش سی ان ان با توجه به «شواهد اطلاعاتی که مقام های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا در اختیار پوتین قرار داده اند» ظاهرا مقام های کرملین به سویی می روند که چاره ای جز تایید تروریستی بودن این حادثه ندارند.

فرضیه بمب
فرضیه بمب گذاری چهارشنبه گذشته قوت گرفت زمانی که بریتانیا پروازهای خود از شرم الشیخ به بریتانیا را به دلایل امنیتی به حال تعلیق در آورد. این فرضیه طی روزهای گذشته در سخنان باراک اوباما و دیوید کامرون تایید شده است. اوباما گفته بود: «احتمال بمب گذاری جدی است.» روز جمعه مقام های اطلاعاتی بریتانیا اعلام کردند که علت سقوط هواپیمای روسی بمبی بود که «به صورت قاچاق از سوی فردی که در فرودگاه شرم الشیخ شاغل بوده وارد هواپیما شده است.» از سوی دیگر روز جمعه بی بی سی اعلام کرد که اطلاعات به دست آمده «از شنود ارتباطات و اطلاعات میان شبه نظامیان در صحرای سینا به دست آمده است.» مقام های مصری فرضیه بمب گذاری را رد می کنند. شاید یکی از دلایل اصرار آنها به این قضیه ترس آنها از به خطر افتادن صنعت توریسم این کشور باشد. یکی از مقام های ارشد مصری به شرط فاش نشدن نام به سی ان ان می گوید «احتمال بمب گذاری فرضیه ای است که آن را رد نمی کنیم.»

گاردین جدی تر از سایر رسانه ها فرضیه بمب گذاری را دنبال می کند. این روزنامه بریتانیایی می نویسد تیمی از کارشناسان پروازی فرانسوی در کنار مصری ها جعبه سیاه را با موفقیت بررسی کرده و اعلام کردند که صدای بمب شنیده شده است. این روزنامه به نقل از شبکه تلویزیونی فرانسه 2 گزارش می دهد که بررسی ها انفجار بمب را تایید می کند و این مساله احتمال نقص فنی یا اشتباه خلبان را ردمی کند. در این گزارش آمده است که خلبانان به صورت طبیعی با برج مراقبت تماس داشتند تا اینکه ناگهان بمب منفجر شد. با این حال، مقام های مصری با اصرار تلاش دارند تا فرضیه بمب گذاری را زیر سوال ببرند.

دست داعش در کار است
نشانه ها انگشت اتهام را به سوی داعش می برد. مقام های آمریکایی می گویند زیرمجموعه داعش در صحرای سینا عامل این مساله است. در پیامی صوتی که شاخه داعش در سینا روز چهارشنبه منتشر کرد رسما مسوولیت سقوط هواپیمای روسی را بر عهده گرفت. با این حال، اینکه گفته می شد داعش با شلیک موشک هواپیمای روسی را ساقط کرده است رد می شود. گزارش رسانه هایی مانند گاردین، سی ان ان و الجزیره حاکی است که بمب مذکور در یک چمدان و از سوی یکی از کارمندان فرودگاه شرم الشیخ در قسمت انتهایی (قسمت بار) جاسازی شده و در موضع خود منفجر شده است.

پوتین دستور توقف پروازها به مصر را صادر کرد
بنا به توصیه مقام های اطلاعاتی روسیه به پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور تعلیق پروازهای کشورش به مصر را صادر کرد. این اقدام تا زمانی که علت سقوط این حادثه مشخص نشود، برقرار خواهد ماند. به گزارش الجزیره، هم اکنون 45 هزار روسی در مصر حضور دارند. پوتین به مقام های ذی ربط دستور داده راهی برای بازگشت آنها به کشور بیابند. الجزیره می نویسد دستور پوتین بسیار فراگیرتر از بریتانیاست. اگر بریتانیا پروازهای خود به شرم الشیخ را متوقف کرد اما روسیه پروازهای این کشور به تمام مصر را ممنوع کرده است. الکساندر بورتنیکوف، رئیس سازمان اطلاعاتی روسیه، در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد: «فکر می کنم منطقی است که تمام پروازها به مصر تعلیق شود تا علت واقعی آنچه رخ داد مشخص شود. این تعلیق بر توریست ها بیش از همه تاثیر خواهد گذاشت.» اکنون دولت های فرانسه و بلژیک هم به شهروندان خود توصیه کرده اند به شرم الشیخ نروند. کشورهای ایرلند، آلمان و هلند هم پروازها از این کشورها به شرم الشیخ و بالعکس را ممنوع کرده اند.

پوتین هزینه حضور در روسیه را می پردازد
اگر کارشناسان به تحلیلی «قطعی» برسند که سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا اقدامی تروریستی بوده است، این مساله می تواند باعث نگرانی افکار عمومی روسیه شده و هزینه پوتین برای نبرد در سوریه را بالا ببرد. سقوطی که به تعبیر بسیاری از کارشناسان، «بدترین فاجعه در تاریخ هوانوردی روسیه و شوروی است و دومین حادثه مرگبار پس از 11 سپتامبر.» دانیل تریزمان تحلیلگر سی ان ان می نویسد وقتی دو روز پس از سقوط هواپیمای روسی پوتین در تلویزیون حضور یافت تا به خانواده قربانیان تسلیت بگوید «چشمانی اشک بار و ناراحت داشت. این پوتین با پوتینی که دو هفته پیش از آن در نشست کارشناسان بین المللی در سوچی حضور یافته بود متفاوت بود.» اندکی پیش از سقوط، پوتین در اقدامی که حیرت جهانیان را برانگیخت، بشار اسد را سوار بر هواپیمای روسی به مسکو آورد و سپس او را بازگرداند. روس ها از این می ترسیدند که پس از توافق اتمی ایران به آمریکا نزدیک شود، اما وقتی در سوریه کنار ایران قرار گرفتند خیالشان راحت شد که فعلا نباید نگران رابطه ایران و آمریکا باشند. تریزمان می افزاید: «روس ها خوشحالند که بار دیگر به خاورمیانه بازگشته اند.»

پوتین می گوید از نبردهای لنینگراد یک چیز آموختم. اینکه اگر «نتوان از درگیری اجتناب کرد می توان ضربه اول را وارد آورد.» اکنون سوریه محلی برای آزمایش سلاح های روسی شده است. روس ها یک چیز را فراموش کرده اند: «انتظار غیرمنتظره ها.» سقوط هواپیمای روسی در زمانی خاص رخ داده است: اقتصاد روسیه اکنون منفی 6/ 4 درصد رشد دارد و تورم به 9 درصد خواهد رسید. بنابراین، در صورت تایید تروریستی بودن سقوط دو احتمال مطرح است: یکی حس خشم که با احساس آسیب پذیری بیشتر می شود. این می تواند افکار عمومی روسیه را پشت سر پوتین نگه داشته و از او خواستار نابودی داعش در سوریه شوند. دوم ممکن است نسبت به دخالت پوتین در سوریه مخالفت هایی صورت گیرد.

با تمام این تفاصیل، نرخ محبوبیت پوتین اکنون بالای 80 درصد است. اگرچه روس ها مدافع دولت خود در قضیه اوکراین بودند، اما نسبت به مداخله نظامی در خاورمیانه ممکن است علاقه چندانی وجود نداشته باشد. در صورت تایید تروریستی بودن سقوط هواپیما ممکن است شخص پوتین انگیزه اش دو برابر شود: از یکسو، نیروی هوایی خود را برای مبارزه واقعی با داعش به کار گیرد، از سوی دیگر دست به گسترش عملیات بزند و در نهایت ممکن است با دولت عراق برای نبرد با داعش وارد همکاری و ائتلاف شود. او حتی ممکن است در صحرای سینا هم دست به عملیات نظامی بزند، البته با همکاری ارتش مصر تا انتقام سقوط هواپیما را از داعش بگیرد. با این حال، زمان نشان خواهد داد که تصمیم پوتین چه خواهد بود و به کدام سو خواهد رفت.

 

کلید واژه ها: بریتانیا شرم الشیخ سقوط هواپیمای روسی صحرای سینا


نظر شما :