حزب مادورو در انتخابات پارلمانی شکست خورد

پیروزی ضد انقلاب در ونزوئلا؟!

۱۷ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۴۵۳۴ اخبار اصلی آمریکا
در دوران حکومت مادورو تورم ونزوئلا سه رقمی شد و کشور با رکود و دیگر چالش های اقتصادی روبه‌رو شده است. ونزوئلا وابستگی زیادی به درآمد نفت دارد و کاهش چشمگیر قیمت نفت منجر به اتمام پول‌های دولت شده است.
پیروزی ضد انقلاب در ونزوئلا؟!

نویسنده: ویلیام نیومن

دیپلماسی ایرانی: مخالفان دولت توانستند در انتخابات پارلمانی ونزوئلا پیروزی خیره کننده ای به دست بیاورند. در حالی که کشور با بحران عمیق اقتصادی روبه رو است، مخالفان توانستند برای اولین بار در دهه اخیر اکثریت پارلمان را به دست بیاورند و قدرت را از دستان ورثه رئیس جمهور سابق هوگو چاوز و جنبش سوسیالیستی وی خارج کنند.

این پیروزی توازن سیاسی در ونزوئلا را که به شدت دچار شکاف شده و جنگ قدرت میان مخالفان به شدت به حاشیه رانده شده و رئیس جمهور نیکلاس مادورو را تغییر خواهد داد.

تیبیسای لوسنا، رئیس کمیسیون انتخابات در ساعت 12:30 شب اعلام کرد که مخالفان به رهبری ائتلاف اتحاد دموکراتیک، 99 کرسی را از آن خود کرده اند و حزب حاکم سوسیالیست متحد، 46 کرسی را در اختیار دارد. لوسنا همچنین اعلام کرد که تکلیف 22 کرسی دیگر هنوز نهایی نشده است.

خسوس توره آلبا، رئیس ائتلاف اتحاد دموکراتیک در سخنانی گفت: «امروز تغییر در ونزوئلا آغاز شد.» همان گونه که از روی این نام گروه مخالفان مشخص است آنها ترکیبی از چند حزب هستند که توانستند اکثریت کرسی های پارلمان را به دست بیاورند. فعالان این گروه ها در شب انتخابات در حالی که لبخند بر لب داشتند در هتل کاراکاس گردهم آمده بودند.

هنری راموس، یکی از رهبران مخالفان که پیش بینی کرده بود ائتلاف 113 کرسی از 167 کرسی پارلمان را کسب خواهد کرد، می گوید: «ما وارد دوره گذار شده ایم. دولت خیلی ضعیف است.» وی پیش بینی می کند که آقای مادورو نمی تواند دوره اش را تا سال 2019 به پایان برساند و از طریق ترتیبات قانونی همچون رفراندوم برکناری، تغییر قانون اساسی یا مجبور شدن به استعفا، از قدرت خارج خواهد شد.

قبل از آن که نتایج اعلام شود، صحنه هایی که برای جشن پیروزی حزب حاکم آماده شده بودند، جمع آوری شدند. پس از آن که لوسنا نتیجه انتخابات را اعلام کرد، آقای مادورو بلافاصله به تلویزیون آمد و گفت: «ما به خاطر روحیه و اخلاقمان، این نتایج نامطلوب را به رسمیت می شناسیم و قبول می کنیم و به مردم ونزوئلا می گوییم قانون و دموکراسی پیروز شدند.»

اما مادورو کمی پس از آن که مسئولیت افتضاح انتخاباتی را پذیرفت، به جای این که بپذیرد علت شکستش در انتخابات سیاست های اقتصادی خودش بوده است، دلیل آن را جنگ اقتصادی از سوی نیروهای سرمایه دار معرفی کرد. «در ونزوئلا مخالفان پیروز نشده اند. در مقطع کنونی، ضد انقلاب به پیروزی دست پیدا کرده است.»

این انتخابات 17 سال پس از آن برگزار شد که آقای چاوز برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و وی به همراه متحدش توانست کنترل مجمع ملی (پارلمان) را به دست بیاورد. آقای مادورو در سال 2013 پس از مرگ چاوز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سیاست های سوسیالیستی مرشدش، آقای چاوز را ادامه داد. در دوران حکومت مادورو تورم ونزوئلا سه رقمی شد و کشور با رکود و دیگر چالش های اقتصادی روبه رو شده است. ونزوئلا وابستگی زیادی به درآمد نفت دارد و کاهش چشمگیر قیمت نفت منجر به اتمام پول های دولت شده است.

بسیاری از حوزه های رای گیری در کاراکاس در 5 صبح کار خود را آغاز کردند و به طور کلی انتخابات در جوی از آرامش برگزار شد. گابریلا لئون پس از شرکت در انتخابات در یکی از مناطق حامی دولت گفت: «من همیشه از دولت حمایت می کردم، اما دیگر نه.» وی می گوید به خاطر افزایش قیمت ها، صف های طولانی خرید غذا و دیگر مایحتاج و افزایش جرایم این تصمیم را گرفته است. «من می خواهم فرزندانم در جایی امن بزرگ شوند، در کشوری زیبا.»

بسیاری از رای دهندگان نام کاندیداهای مخالف را نمی دانستند و اهمیتی هم به آن نمی دادند و فقط می خواستند به دوران حکومت سوسیالیست ها پایان دهند. خوزه هرناندز، کارمند یکی از وزارتخانه ها می گوید: «من به خاطر تغییر به حزب اتحاد دموکراتیک رای دادم.» آقای هرناندز می گوید همیشه به جنبش آقای چاوز رای می داده است اما حالا می گوید: «آنها مدت زیادی در قدرت بوده اند و زمان این رسیده که یکی دیگر به قدرت برسد.»

منبع: نیویورک تایمز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مادورو چاوز ونزوئلا انتخابات ونزوئلا توره آلبا


نظر شما :