وقتی نخست‌وزیر ترودو به استقبال آمد

استقبال گرم از آوارگان سوری در کانادا

۲۴ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۷۲۷ اخبار اصلی آمریکا
پذیرش آوارگان از طریق هواپیما یکی از سنت‌های کانادایی است که آنها افراد محاصره شده در سراسر جهان را به این شیوه می‌پذیرند. ترودو می‌گوید آوارگانی که وارد کانادا می‌شوند، ساکنین دائمی خواهند بود.
استقبال گرم از آوارگان سوری در کانادا

نویسنده: کریشنادف کالامور

دیپلماسی ایرانی: اولین گروه از آوارگان سوری روز پنجشنبه از طریق هواپیما وارد تورنتو شدند، جایی که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و تعدادی از اعضای کابینه اش به استقبال آنها آمده بودند. کوورک جامکاسیان یکی از اولین آوارگان که به همراه همسرش و دخترش مادلین از هواپیما پیاده شد، گفت: «ما واقعاً می خواهیم از شما به خاطر مهمان نوازی و استقبال گرمتان تشکر کنیم.» ترودو در پاسخ گفت : «شما در خانه هستید. به خانه خوش آمدید.»

جامکاسیان به آهنگری مشغول است و به همراه همسرش که فروشنده است و دخترشان، قبل از این که روز پنجشنبه به کانادا بیایند، هشت ماه در لبنان حضور داشتند. وی می گوید: «ما رنج های زیادی را تحمل کردیم. الان احساس می کنیم که از جهنم خارج شده ایم و به بهشت آمده ایم.» فیلم های متعددی از لحظه استقبال ترودو از پناهجویان وجود دارد.

بیش از 160 سوری که از بیروت، پایتخت لبنان وارد کانادا شدند، قسمتی از 25 هزار آواره سوری خواهند بود که دولت ترودو قصد دارد تا پایان فوریه آنها را بپذیرد. هواپیمای بعدی قرار است روز شنبه وارد کانادا شود. هواپیماهای کانادایی آوارگان را از شهرهای بیروت و امان، پایتخت اردن به کانادا منتقل خواهند کرد. یعنی دو شهری که دولت کانادا در آنها مراکزی برای بررسی پذیرش آوارگان جنگ داخلی سوریه ایجاد کرده است.

پذیرش آوارگان از طریق هواپیما یکی از سنت های کانادایی است که آنها افراد محاصره شده در سراسر جهان را به این شیوه می پذیرند. در دهه 1990، کانادا 5 هزار نفر را از کوزوو پذیرفت. در 1972، 5 هزار نفر را از اوگاندا و در خلال سال های 1979 تا 1980، 60 هزار نفر از ویتنام را با استفاده از هواپیما به کانادا منتقل کرد.

دولت قبلی کانادا به رهبری استیون هارپر قوانین سختگیرانه ای درباره اسکان مهاجران داشت. با وجود این که از ژانویه 2014 تا پیروزی ترودو در ماه اکتبر، 2 هزار نفر از آوراگان سوری وارد کانادا شده بودند، اما این آوارگان غالباً توسط شهروندان و گروه های خصوصی کانادایی حمایت می شدند و به صورت مسافر با پروازهای عادی وارد این کشور می شدند. دولت هارپر هم کنترل های شدیدی بر آوارگان سوری اعمال کرده بود و آنها را به چشم یک تهدید امنیتی نگاه می کرد.

اما این سیاست پس از آن که جنازه پسربچه 3 ساله سوری در ساحل ترکیه پیدا شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. وسعت بحران آوارگان سوری هم تنها به انتقادات در این رابطه افزود.

در واقع تلاش های دولت ترودو موجب تمایز پیدا کردن دولت وی با دولت هارپر بر سر بحث آوارگان سوری شده است. ترودو کابینه ای بسیار متنوع از حیث حضور برابر زنان و مردان، اجازه دادن به دانشمندان برای تحقیقات علمی بدون نیاز به اجازه دولت و شفافیت دولت در تاریخ کانادا تشکیل داده است. تمام اقدامات وی ارتباط به انتقاداتی دارد که از هارپر صورت می گرفت.

ترودو از حزب لیبرال توانست با پیروزی ای که در ماه نوامبر به دست آورد به حضور یک دهه ای هارپر از حزب محافظه کار در سیاست کانادا پایان دهد. ترودو در حالی سکان رهبری کانادا را به عهده گرفته است که سیاست هایش در تضاد با سلف محافظه کار خود قرار دارد و این مسئله موج استقبال جهان از مواضع وی شده است.

البته هنوز فقط دو ماه از روز کار آمدن دولت جدید می گذرد و سیاست ها و نظر افکار عمومی می تواند به سرعت تغییر کند. اما ترودو پنجشنبه شب در فرودگاه تورنتو به این نکته اشاره کرد که آوارگانی که وارد کانادا می شوند، ساکنین دائمی خواهند بود و از تامین اجتماعی، بیمه های درمانی و فرصتی برای تبدیل به یک کانادایی تمام عیار برخوردار خواهند بود.

ترودو در ادامه صحبت هایش گفت: «این اقدامی است که ما در این کشور انجام خواهیم داد. ما کانادایی ها را براساس رنگ پوست یا زبان یا دین یا سوابقشان مورد قضاوت قرار نخواهیم داد. اما با ارزش های مشترک، آرزوها، امیدها و رویاها است که کانادایی ها خودشان را با سراسر مردم جهان سهیم می دانند.»

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کانادا ترودو هارپر آوارگان سوری بحران پناهجویان


نظر شما :